ZF Live. Dragoş Hâncu, CEO Amber Studio: Industria de gaming are nevoie de un sistem educaţional mai bun şi deduceri fiscale pentru start-up-uri

17 nov 2016 Autor: Ştefan Stan

Deducerile fiscale pentru start-up-uri ar putea fi unul dintre ce mai importanţi paşi pe care guvernul i-ar putea face pentru încurajarea inovaţiei în IT şi a firmelor ro­mâneşti.

De asemenea, dezvoltarea sistemului de educaţie în direcţia pe care o cere piaţa este de asemenea ar fi un stimul important pentru industrie, a declarat  Dragoş Hâncu, CEO şi fondator al Amber Studio, companie românească de jocuri electronice, în cadrul emisiunii de business ZF Live.

„Ne-ar ajuta mai multe reduceri de taxe. Am un coleg care şi-a deschis un start-up, îl finanţează din banii lui şi spune mereu că l-ar fi ajutat nişte reduceri de taxe la început, că ar fi putut plăti mai bine oamenii, ca apoi să poată plăti impozite când va ajunge compania mai mare“.

Amber Studio a reuşit să crească în ultimul an de la 170 de angajaţi la aproape 300. „Încă se întâmplă creşterea, angajăm constant, în fiecare săptămână. Anul viitor vrem să ne stabilizăm şi să nu mai creştem aşa exploziv, dar depinde de cererea din piaţă şi de ce vor clienţii. Specialiştii din această industrie nu învaţă nimic la şcoală. De cele mai multe ori sunt autodidacţi, lucrează câţiva ani de acasă şi învaţă sau vin şi se angajează fără să ştie nimic“, a spus el.

Dragoş Hâncu susţine că, din punctul de vedere al salariilor, România se află în rândul Occidentului. „Dacă ne uităm la Canada, avem aceleaşi salarii. Faţă de Berlin sau alte huburi hi-tech, suntem cam acolo. În SUA se dau salarii mai mari decât în România. Noi suntem încă priviţi ca o locaţie low-cost“.

Primul joc propriu al companiei a fost lansat în urmă cu doi ani, Cinderella Free Fall. „Este o provocare să facem propriile jocuri. Aduce un plus valoare deosebită când faci propriul produs, pentru că treci prin toate etapele, nu primeşti doar specificaţii şi faci o bucăţică din el. Suntem în procesul de a învăţa“, a spus CEO-ul Amber Studios. 

Cel mai mare departament din cadrul Amber Studios este cel de QA - quality assurance (asigurarea calităţii), care se asigură de calitatea unui joc sau a unui produs.

.În funcţie de poziţie, un angajat la QA trece printr-o listă şi verifică nişte componente ale unui joc. „Este un job care poate părea extraordinar, dar este o treabă serioasă. Pentru orice tânăr pasionat de aşa ceva, este un start foarte bun, să înceapă într-o companie de profil, internaţională sau locală şi să îşi construiască experienţa. Trebuie să îşi pună întrebarea ce e în spatele jocului“.

„Nu avem subordonaţi, nu avem angajaţi, suntem toţi împreună în aceeaşi barcă, încercăm să oferim salarii com­petitive, pentru că este important ca omul să se simtă şi la job şi în afara lui şi să fie comfortabil cu ceea ce face. Încercăm să dăm anumite beneficii şi încercăm să nu fim aberanţi în ceea ce cerem. Aşa reuşim să creştem când piaţa se plânge de lipsa resursei de muncă“, a adăugat el.

Dezvoltarea ideii pentru un joc este un proces care poate dura câteva luni. În prima fază sunt „scoase la suprafaţă“ prin brainstorming, apoi se selectează primele 10 idei care par cele mai bune şi încep să fie făcute diverse prototipuri. „Prototipul este o fază foarte importantă a unui joc. Din acele 10 prototipuri poate iese unu la suprafaţă şi ne dăm seama că putem să îl ducem mai departe şi putem să ne facem calcule dacă îl ducem mai departe sau nu“.

 

Ce a mai declarat Dragoş Hâncu la ZF Live

Înainte piaţa era mult mai flămândă. Un programator putea să facă singur un joc, pentru că nu era aceeaşi complexitate care să cere acum.

Am primit solicitări să facem jocuri pentru VR. Ca filosofie nu ne place să mergem acolo unde nu avem expertiză. Am început însă să construim această expertiză înhouse, să ne creăm proiectele noastre, astfel încât când vom avea solicitări să spunem că putem accepta.

Este mult mai uşor să stai pe mobil să te joci decât să iei un laptop în braţe. Există o nişă de oameni care consideră că jocurile de mobile nu sunt cu adevărat jocuri, dar dacă ne uităm la marea masă a jucătorilor, mobile este rege în perioada următoare.

Depinde ce alt device se mai inventează. Nu cred că VR-ul va depăşi vreodată mobile. Mie mi-e frică de VR ca tehnologie pentru că depersonalizează totul, te duce într-o zonă prea separată. Am speranţe totuşi în industria realităţii augmentate.

Eu încerc să mă stabilizez, este posibil să mai adăugăm oameni sau să rămânem flat. Cea mai mare cerere este din Statele Unite. Avem discuţii cu parteneri din Asia, Europa de Vest, Berlin, UK.

stefan.stan@zf.ro

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 18.11.2016

Printeaza

Atenţie: Această scriere publicistică este destinată exclusiv abonaţilor ZF Corporate. Utilizatorii pot descărca şi tipări conţinut de pe acest site doar pentru uzul personal sau fără scop direct ori indirect comercial. Toate materialele publicate sunt protejate de către Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare - privind dreptul de autor şi drepturile conexe.