Înapoi la origini. Cum au ajuns tradiţiile să ia forma unor afaceri de la zero, care promovează tricouri, magneţi sau covoare cu specific românesc? Antreprenorii cu afinitate către tot ce înseamnă origini au găsit idei care să îmbine businessul cu tradiţia

24 mai 2020 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Oricât de noi ar fi vremurile, obice­iu­rile vechi nu se uită niciodată, la fel şi tra­diţiile. Aşa că antreprenorii cu afini­ta­te către tot ce în­seamnă origini au gă­sit idei care să îmbine busi­nessul cu tra­diţia. Ideile lor au ajuns să ia for­ma hai­ne­lor, a magneţilor, a covoarelor care au devenit piese centrale în afaceri 100% româneşti.

Lada de zestre este unul dintre proiectele de acest tip şi printre primele care şi-au spus povestea la Afaceri de la zero. Severina Puiu a fondat un atelier de broderie situat în co­mu­na Fundata din judeţul Braşov. Originară din Constanţa, fondatoarea atelie­rului care poartă numele „Lada de zestre“ locuieşte de 14 ani la Fundata, un sat de munte, amplasat între munţii Piatra Craiului şi Bucegi. Înainte de a începe businessul cu broderii, Severina Puiu construise, tot în Fundata, câteva cabane cu destinaţie turistică şi lucrase în trecut pentru o companie olandeză.

„Povestea a început într-una din serile lungi de iarnă, la Fundata, din dorinţa de a înfrumuseţa şi de a da farmec Cabanei Moşneagului şi Cabanei Măriuca din sat, un alt proiect de suflet al meu, cabane care sunt înscrise în circuitul turistic şi pe care doream să le decorez într-un mod aparte, specific zonei“, povestea Severina Puiu anul trecut.

Aşa au luat naştere, la început, lenjeriile din bumbac, brodate cu motive tradiţionale. Acestea au fost urmate apoi de feţe de masă, naproane, perdele şi pernuţe decorative.

Treptat, au început colaborările cu pen­siunile şi hotelurile din zona Fundata, iar pa­siu­nea s-a transformat în business. Produsele care ajung la clienţi pot fi atât cu materialele acestora, cât şi produsele furnizate chiar de antreprenoarea care deţine Lada de zestre şi care le croieşte şi le coase.

Pe tradiţie a pariat şi Oana Ivan, când a creat Urzeală. În vara anului 2013, a început să creioneze conceptul pentru o linie de haine create de la zero în România, iar ceea ce la început a fost o pasiune a devenit între timp un business. A început cu o linie simplă de tricouri, iar în primii doi ani de existenţă a brandului hainele au fost croite în atelierul propriu al Oanei Ivan. Cum însă businessul este conceput pentru serii mici, a fost greu să continue cu propriul spaţiu de producţie şi să acopere toate costurile, astfel că antrepre­noarea a decis să externalizeze serviciile.

În afacerea ei, sursa de inspiraţie sunt bunicii, de la care preia idei legate de porturile tradiţionale de pe vremuri şi despre tradiţiile locale. Ei sunt oamenii cu poveţele, după cum le spune antreprenoarea.

Până acum, din gama vestimentară fac parte tricouri, bluze, hanorace, rochii, pantaloni, cămăşi, fuste, veste, iar linia este în continuă extindere.

Tricouri face şi Claudiu Băjan, sub brandul ColorEscu, pe care l-a creat din plăcerea lui de a purta haine şi accesorii cu mesaje româneşti. Prima colecţie a constat în şase tricouri cu mesaje şi simboluri româneşti, iar la sfârşitul anului trecut ajunsese la peste 150 de repere, destinate a fi brodate sau imprimate pe tricouri, bluze, şepci, căciuli sau accesorii.

Antreprenorul lucrează cu producători români de confecţii şi se ocupă de toate etapele, de la creaţie, la imprimat sau brodat.

Magnetella este un alt business care are în centru tradiţiile româneşti. Mircea Băetoniu a început să creeze designul pentru mai multe tipuri de suveniruri specifice României în urmă cu un deceniu. A luat legătura cu câţiva graficieni din Bucureşti, a făcut câteva schiţe de imagini care ar putea să stea pe suveniruri despre România, iar ei le-au pus în practică. Ulterior, a fost fondată firma Magnetella Souvenirs. În acest moment, compania se ocupă doar de grafica produselor, fabricarea lor fiind externalizată. Punctul de plecare au fost magneţii din metal, apoi a început să facă şi insigne, linguriţe, suporturi de pahare, oglinzi, aplice textile care se pun pe haine, tricouri, agende, păpuşi din lemn pictate manual.

Tradiţia este cheia şi în businessul Alinei Mitrică, Made with love Romania. Ea s-a inspirat din tradiţiile propriei familii atunci când a început să promoveze covoarele româneşti tradiţionale pe platformele online de socializare. Interesul oamenilor pentru astfel de obiecte de design a făcut ca pasiunea să se transforme în afacere şi astfel a apărut Made with love Romania, un business care încearcă să readucă la viaţă covorul românesc.

A început să adune covoare de la familii din Oltenia în care s-a ţesut mult, dar şi dintr-un atelier din Maramureş. De anul trecut, când a creat Made with love Romania, până acum, Alina Mitrică a vândut câteva zeci de covoare, cele mai multe plecând în afara ţării. Printre cumpărători se numără atât români stabiliţi în străinătate, cât şi străini cu afinitate pentru astfel de produse artizanale. Cele mai multe covoare vândute de ea se află acum în case din Franţa, însă a livrat şi în Australia, Statele Unite ale Americii sau Canada.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 25.05.2020

Printeaza

Atenţie: Această scriere publicistică este destinată exclusiv abonaţilor ZF Corporate. Utilizatorii pot descărca şi tipări conţinut de pe acest site doar pentru uzul personal sau fără scop direct ori indirect comercial. Toate materialele publicate sunt protejate de către Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare - privind dreptul de autor şi drepturile conexe.