Afaceri de la zero. Bere a la Cluj, o berărie artizanală din Cluj, produce lunar 3.800 de litri de bere şi a ajuns la vânzări de peste jumătate de milion de lei în 2019

26 mai 2020 Autor: Florentina Niţu

În contextul pandemiei de COVID-19, producţia din fabrică a fost oprită, dar zilele acestea antreprenorii îşi propun să repornească motoarele instalaţiilor de realizare de „craft beer“.

Ferencz Vigh a descoperit gustul in­tens şi aroma berii artizanale în 2016, atunci când un prieten i-a dat să încerce o „altfel de bere“. Aşa se face că un an mai târziu, după calcule şi testări, împreună cu doi prie­teni, a pus bazele Bere a la Cluj, un brand de be­re artizanală născut şi produs la Cluj-Napoca.

Prima serie de beri artizanale gândită de cei trei antreprenori a fost produsă într-o fa­brică din Ungaria, în iunie 2017. La începutul anu­lui 2018, producţia a fost mutată în pro­pria unitate din Cluj-Napoca, de unde pot ieşi lunar 3.800 de litri de bere.

„Investiţia de până acum a fost de 200.000 de euro, iar anul trecut veniturile ne­te obţinute au fost de 572.000 de lei (120.000 euro), o creştere de peste 35% faţă de anul anterior. Am mers iniţial cu berea către HoReCa, iar anul trecut ne doream să intrăm în supermarketuri, dar aveam cerere mare de la HoReCa şi magazinele specia­lizate şi am hotărât să satisfacem cererea“, povesteşte Ferencz Vigh, adminis­trator şi fondator al Bere a la Cluj.

Bere a la Cluj are o gamă principală de produse ce constă în stiluri tradiţionale, englezeşti, iar tema brandului reinterpre­tea­ză anumite elemente cosmice, numele berilor fiind inspirate de cosmos. Spre exemplu, în porto­foliul companiei se găsesc beri precum Phaza Lunii, Cosmo Băut sau Pitica Roşie.

O bere artizanală costă în medie 12 lei, iar be­rile ce ies pe porţile fabricii din Cluj-Napoca sunt comercializate în special în „oraşul-ma­mă“, dar şi în Târgu-Mureş şi Baia Mare, iar an­treprenorii îşi doresc să intre şi într-o locaţie din Oradea. „Acum suntem în 20 de locaţii din Clu-Napoca. Am încercat şi la Timişoara şi Bu­cu­reşti, dar era dificil să controlăm vânzarea.“

Anul trecut, Bere a la Cluj a participat şi la festivalul Electric Castle, unde spune că vân­zările au mers foarte bine, având în vede­re că în a treia zi au rămas fără bere. „Noi am reu­şit să aducem înapoi oamenii care au renun­ţat să consume bere. Nu suntem o con­cu­renţă pentru producătorii de bere industrială.“

De altfel, în viitor fondatorii Bere a la Cluj se gândesc să mărească şi capacitatea de producţie şi să intre şi în supermarketuri. La în­ce­putul lui 2020, antreprenorii aveau pre­vă­zu­tă o astfel de investiţie în planul de business, însă pandemia de COVID-19 i-a determinat să oprească extinderea, cel puţin temporar. „Voiam să investim 25.000 de euro majorarea ca­pa­cităţii de producţie şi în creşterea calităţii pro­duselor. Anul acesta nu mai facem inves­tiţia, dar vedem cum va evalua piaţa în 2021.“

Ferencz Vigh spune că în ianuarie şi fe­brua­rie vânzările companiei au în­re­gistrat o creştere de peste 50% fa­ţă de anul trecut, iar în mar­tie, odată cu apariţia co­rona­vi­ru­sului, şi-au mutat pro­du­se­le în două magazine online şi, tot­odată, au dezvol­tat o mică re­ţea online cu o firmă de distri­bu­ţie din Cluj. „În online am vândut circa 20% din vânzările normale. Reînce­pem la sfârşitul lui mai producţia în fabrică şi ne gândim ce beri putem să facem în următoarea perioadă“.

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

- Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

- În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 27.05.2020

Printeaza

Atenţie: Această scriere publicistică este destinată exclusiv abonaţilor ZF Corporate. Utilizatorii pot descărca şi tipări conţinut de pe acest site doar pentru uzul personal sau fără scop direct ori indirect comercial. Toate materialele publicate sunt protejate de către Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare - privind dreptul de autor şi drepturile conexe.