O piaţă super concentrată: City şi Euroins au ajuns la 60% din piaţa RCA de 800 milioane de euro pe an. Cele două companii sunt marii câştigători ai ieşirii din joc prin faliment a Astra şi Carpatica

24 mar 2019 Autor: Anelis Baciu

City Insurance şi Euroins sunt marii câştigători ai ieşirii din joc prin faliment a  companiilor Astra şi Carpatica, cele două firme de asigurări având o strategie agresivă în vânzarea de poliţe RCA.  

Topul companiilor de asigurări care vând poliţe auto obligatorii (RCA) s-a schimbat semnificativ în ultimul deceniu, multe dintre companiile care aveau o cotă de piaţă însemnată în 2009 ajungând în 2018 să aibă mai degrabă o prezenţă marginală sau pur şi simplu să fie scoase din joc – aşa cum au fost companiile Astra şi Carpatica.

La vârful clasamentului s-au instaurat, pe de altă parte, jucători care în 2009 abia îşi luau licenţa pentru a vinde RCA – aşa cum este cazul City Insurance, companie controlată de omul de afaceri Dan Odobescu.

În 2018, City a marcat al doilea an consecutiv în fruntea pieţei RCA cu o cotă de piaţă de 33% şi afaceri de peste 1,2 miliarde de lei. Anul trecut asigurătorul a câştigat trei pro­cen­te la cota de piaţă. Piaţa RCA a fost de cir­ca 3,7 mld. lei anul trecut (800 mil. euro).

Ascensiunea City în clasamentul asigu­rătorilor RCA a început în 2013 şi a fost accelerată de scoaterea din joc prin faliment a Astra şi Carpatica, doi dintre cei mai importanţi asigurători din această piaţă. Astra şi Carpatica aveau împreună în 2014, de exemplu, 33% din vânzările de RCA, adică cât are compania City de una singură în prezent.

Până în 2011 City aproape că nu conta în piaţă, însă în 2013 a făcut un salt de cinci procente în termeni de cotă de piaţă, până pe poziţia a opta. În 2014 a ajuns pe locul patru, pentru ca în 2017 să cucerească prima poziţie în piaţa RCA, dar şi în clasamentul general (care ia în calcul toate clasele de asigurare).

City nu este însă singurul asigurător RCA care a crescut semnificativ în ultimul deceniu.

Euroins, companie controlată de grupul bulgar Eurohold, şi-a majorat de circa 2,6 ori cota de piaţă în perioada 2009-2018, fiind în prezent al doilea cel mai mare vânzător de RCA din piaţa locală. La finalul anului trecut Euroins avea aproape 27% din piaţa RCA, în uşoară scădere faţă de 2017.

Împreună, City Insurance şi Euroins au aproape două treimi din piaţă, un grad de concentrare nemaiîntâlnit în ultimul deceniu al asigurărilor locale.

City şi Euroins au o strategie agresivă în vânzarea de RCA, fiind de altfel specializaţi în vânzarea de astfel de poliţe.

Numărul mare al poliţelor pe care cei doi asigurători îl au în portofoliu a condus şi la un flux semnificativ de dosare de daună şi la o timp de răspuns mai întârziat din partea acestora când vine vorba de plata daunelor către clienţi.

City şi Euroins au însă strategii diferite în ceea ce priveşte vânzarea de RCA. În timp ce City Insurance vinde foarte mult poliţe pe o lună sau multiplu de o lună la un tarif anualizat dublu faţă de o poliţă pe un an, Euroins stă deoparte de astfel de contracte, potrivit informaţiilor din piaţă. În plus, City are o prezenţă importantă pe segmentul transportatorilor, unde Euroins are mai degrabă o atitudine rezervată.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 25.03.2019

Printeaza

Atenţie: Această scriere publicistică este destinată exclusiv abonaţilor ZF Corporate. Utilizatorii pot descărca şi tipări conţinut de pe acest site doar pentru uzul personal sau fără scop direct ori indirect comercial. Toate materialele publicate sunt protejate de către Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare - privind dreptul de autor şi drepturile conexe.