ZF IT Generation. Alexandru Bogdan, manager de investiţii: ROCA X, vehicul investiţional: Suntem în curs de a perfecta cinci investiţii noi. Continuăm şi aşteptăm aplicaţii de la start-up-uri noi

6 apr 2020 Autor: Ioana Nita

„Noi avem acum în portofoliu 11 companii pe care le susţinem în varii formule, iar obiectivul până la sfârşitul anului este să ne apropiem de 25 de start-up-uri în portofoliu.“

ROCA X, instrumentul investiţional pentru start-up-uri tech lansat anul trecut de o echipă de antreprenori locali, se află în prezent în plin proces de perfectare a cinci investiţii noi din domeniile eHealth, digital learning, cybersecurity, deep tech şi market place. Astfel, ROCA X îşi continuă strategia şi planul de a ajunge la finalul anului la un portofoliu de 25 de start-up-uri, în condiţiile în care până acum a finalizat investiţiile în 11 companii.

„Suntem în curs de a perfecta 5 tranzacţii care se află în diferite stadii ale deal-ului, semnării actelor ş.a.m.d. Continuăm să investim şi niciunul dintre lead-urile consistente pe care le avusesem înainte, nu a fost stopat în contextul crizei. Posibil şi datorită faptului că am avut o abordare de alegere a acestor start-up-uri în care am investit în care am pus accentul pe rezistenţă, apariţia unor potenţiale situaţii de criză, precum şi pe capacitatea lor de a se adapta foarte repede“, a declarat în cadrul emisiunii ZF IT Generation, Alexandru Bogdan, manager investiţii în cadrul ROCA X. El a adăugat că echipa ROCA X este deschisă în continuare şi aşteaptă aplicaţii de la noi start-up-uri.

„Mai mult, considerăm că în această perioadă când lucrurile au devenit destul de nesigure pe multiple pieţe, cum este cea bursieră, domeniul investiţiilor în start-up-uri a rămas pe poziţii din punctul de vedere al riscului. Era un domeniu riscant, însă în acest moment se apreciază şi devine o soluţie foarte viabilă de investiţii în viitor şi de revenire rapidă a economiei pentru că noi vedem această criză ca pe o oportunitate pentru start-up-uri de a creşte şi a răsturna ierarhiile - ele vin cu modele mult mai eficiente şi mai fresh şi sunt foarte flexibile.“ Ca atare, echipa ROCA X nu şi-a schimbat fundamental criteriile de selecţie pentru start-up-urile tech pe care le finanţează, însă este atentă la capacitatea lor de a se adapta noului context, precum şi la ceea ce va urma apoi. „Există un set de criterii universal valabile pe care trebuie să le aplicăm cu toţii – de la evaluarea echipei de fondatori la capacitate tehnică şi planurile de «go to market». Sunt anumite ajustări şi este evident că în momentul în care întâlnim un nou model de business, o nouă iniţiativă de start-up, trebuie să punem lucrurile în contextul curent, în ce măsură pot fi afectate, în ce măsură activează în aceste domenii afectate de criza curentă, dar evident încercăm să îi susţinem cât mai mult cu sfaturi despre cum să se ajusteze şi să se adapteze acestei noi situaţii“, a explicat Alexandru Bogdan, adăugând că este foarte important ca start-up-urile să fie pregătite şi pentru schimbările comportamentale din viitor. „Nu vedem nevoia unui focus pe lucrurile contextuale care pot să aibă tracţiune în aceste zile de lock down, de work from home, ci mai degrabă pe cele care vor rămâne în comportamentul consumatorilor şi vor putea să se adapteze şi mai departe.“

În contextul actual al crizei declanşate de pandemia cu noul tip de coronavirus, echipa ROCA X a analizat toate businessurile din portofoliul său şi a conceput un plan de măsuri dedicat pentru fiecare din cele trei categorii -  companii care sunt favorizate de această criză, companii care se află la început de drum şi companii afectate direct de criză. Astfel, în cazul companiilor care înregistrează creşteri acum, echipa ROCA X i-a sfătuit să monetizeze momentul, să profite de oportunitate, dar fără să fie oportunişti, a punctat Alexandru Bogdan.

„În cazul celei de-a doua categorii – companii aflate la început de drum, acestea au acum o o gură de aer pentru a se adapta şi pentru a lucra la îmbunătăţirea produselor lor. Iar în cazul companiilor afectate, fiindcă activează în mod direct în domeniile lovite acum, a trebuit să fim alături de ei pentru a optimiza cash flow-ul şi pentru a face planuri de back-up. Majoritatea companiilor în care noi am investit sunt însă într-o poziţie favorabilă acum.“

Printre start-up-urile din portofoliul actual al ROCA X care se află în prezent într-o poziţie favorabilă, se numără MedicAI, Beez, Frisbo şi Milluu.

„MedicAI a creat o platformă de procesare de imagistică complexă care înregistrează o adopţie accelerată în rândul clinicilor mici şi mijlocii ce au nevoie să rămână în contact cu pacienţii cronici al căror tratament trebuie să continue. De asemenea, Beez si Frisbo, care actinează în zona de e-commerce, înregistrează pe de-o parte creşteri, iar pe de altă parte se adaptează, au idei de spin-off-uri în materie de extindere a portofoliului pe care le pregătesc pentru perioada următoare. Iar cei de la Millu (aplicaţie mobilă pentru închiriere de apartamente – n.red.) s-a implicat social pentru cei care luptă acum în prima linie împotriva răspândirii virusului prin campania <<Locuinţe pentru medici>>“, a explicat el.

 

Printeaza

Atenţie: Această scriere publicistică este destinată exclusiv abonaţilor ZF Corporate. Utilizatorii pot descărca şi tipări conţinut de pe acest site doar pentru uzul personal sau fără scop direct ori indirect comercial. Toate materialele publicate sunt protejate de către Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare - privind dreptul de autor şi drepturile conexe.