#trebuiesarepornimbusinessul. Scenariu: dacă mallurile mai rămân închise două luni, pierderile din retail vor trece de 4 miliarde de euro

24 mai 2020 Autor: Bogdan Alecu

♦ Închiderea mallurilor odată cu decretarea stării de urgenţă în a doua parte a lunii martie a avut şi are în continuare un impact foarte puternic asupra retailului modern. Cu toate că odată cu trecerea de la urgenţă la alertă s-au deschis magazinele cu intrare din afară, mallurile rămân închise.

„Într-un scenariu în care centrele comerciale rămân închise pe o perioada de încă 2 luni, cum este foarte probabil în acest moment, dacă nu chiar mai mult, estimăm în baza datelor publicate de INS şi Eurostat că pierderea din această perioadă ar putea fi de 4 - 4.5 miliarde euro în cifre absolute, adică aproximativ 10% din venitul total din retail în 2019, incluzând food şi non food, online şi offline“, a spus Simina Nicu­liţă, Partener & Head of Retail Agency la Colliers Inter­na­tio­nal Ro­mâ­nia.

Începând cu 15 mai, din ca­tegoria ma­ga­zi­nelor care ope­rează în malluri sunt au­to­rizate, în plus faţă de cele care au rămas deschise în toa­tă această perioadă, doar saloanele de înfru­museţare.

„Modificarea din punct de vedere operaţional este nesemnificativă. Aşteptările şi din partea retailerilor non-alimentari şi a proprietarilor este că în perioada 1-15 iunie se vor deschide integral centrele comerciale şi sperăm că autorităţile au în vedere aceste date în eventualitatea în care situaţia cazurilor de Covid-19 nu ia o întorsătură majoră“, a declarat Simina Niculiţă.

Spre exemplu, NEPI-Rockcastle, cel mai mare proprietar de centre comerciale din România, a finalizat construcţia noului centru Shopping City Târgu-Mureş cu o suprafaţă de 39.800 mp în primul trimestru al acestui an, însă deschiderea propriu-zisă a fost amânată pentru trimestrul al treilea, potrivit raportului companiei. Mai mult, NEPI-Rockcastle nu mai lansează cons­trucţia niciunui centru nou până la clarificarea impactului pan­demiei asupra businessului său.

„Conform unui sondaj efectuat de Colliers la începutul lunii aprilie în România, 88% din angajaţii retailerilor au intrat în şomaj tehnic. Cea mai importantă este, însă, atitudinea şi încrederea consu­matorilor după redeschiderea centrelor comerciale, dat fiind că la sfârşitul anului 2019 ajunsesem destul de aproape de maximul istoric din perioada 2006-2007(Consumer confidence Index). De la jumătatea lunii martie până în prezent, încrederea consumatorilor a fost destul de afectată, dar în niciun caz la fel de mult ca în perioada 2009 - 2010, când salariile au scăzut semnificativ. De aceea, contează mult măsurile care vor fi luate de autorităţi, dar şi de companiile private aşa încât veniturile populaţiei să fie cât mai puţin afectate, iar efectele asupra retailului cât mai mici“, a explicat Simina Niculiţă.

Ea a subliniat că două treimi dintre proprietarii de malluri cu care a discutat Colliers nu au facturat chirii în această perioadă, ci doar cheltuielile comune, ur­mând să stabilească după redeschiderea cen­trelor cum va fi tratată această perioadă de inactivitate.

„Aşteptările retailerilor în ceea ce priveşte scăderea cifrei de afaceri sunt destul de împărţite. Aproximativ 40% se aşteaptă că vor avea scăderi între 10% şi 30%, iar 45% estimează că vor înregistra scăderi chiar mai mari, de peste 30%. Pentru segmentele nealimentare, piaţa online nu a putut compensa impactul resimţit de magazinele fizice decât parţial, cel mai puţin afectate fiind segmentele IT, farma şi produse sportive. E important de precizat, însă, că un număr important de retaileri - 40% dintre cei 84 care au participat la un studiu Colliers în segmentul de retail - încă nu au prezenţă online, strategie care va fi cu siguranţă revizuită în următoarea perioadă. După reluarea activităţii, e important ca retailerii să fie pregătiţi cu marfă potrivită dacă vor să compenseze cât mai rapid efectele resimţite în perioada stării de urgenţă“, a subliniat Simina Niculiţă.

Simina Niculiţă, Partener & Head of Retail Agency la Colliers International România:

Pentru segmentele nealimentare, piaţa online nu a putut compensa impactul resimţit de magazinele fizice decât parţial, cel mai puţin afectate fiind segmentele IT, farma şi produse sportive.

 

bogdan.alecu@zf.ro

Printeaza

Atenţie: Această scriere publicistică este destinată exclusiv abonaţilor ZF Corporate. Utilizatorii pot descărca şi tipări conţinut de pe acest site doar pentru uzul personal sau fără scop direct ori indirect comercial. Toate materialele publicate sunt protejate de către Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare - privind dreptul de autor şi drepturile conexe.