#trebuiesarepornimbusinessul. Peste 60.000 de angajaţi din industria auto încă sunt în şomaj tehnic. Există şi producători care lucrează doar patru din cele cinci zile dintr-o săptămână

30 iun 2020 Autor: Bogdan Alecu

Vezi galeria foto Uzina Dacia produce în prezent 1.250 de maşini pe zi, în trei schimburi, volum mai mic decât cel de 1.400 de maşini pe zi înainte de izbucnirea pandemiei de Covid-19

♦ Impactul suferit de industria auto locală şi europeană din cauza pandemiei încă ţine salariaţi în şomaj tehnic, pe măsură ce comenzile de componente auto nu au revenit la muncă.

Peste 180.000 de angajaţi din industria auto locală s-au întors la muncă până la sfârşitul lunii iunie, pe măsură ce producătorii auto au reluat comenzile de componente, însă volumele încă nu se apropie de cele de dinainte de izbucnirea pandemiei la mijlocul lunii martie.

„Aproximativ 75-80% din angajaţii industriei auto locale au revenit la locul de muncă. Dar există şi producători care lucrează doar patru din cele cinci zile dintr-o săptămână, în funcţie de evoluţia cererii“, a spus Adrian Sandu, secretar general al Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România. (ACAROM).

Dezgheţarea producţiei a avut loc odată cu anunţul celor de la Automobile Dacia şi Ford România că au reluat producţia, dar şi odată ce marii constructori germani au reluat activitatea. Spre exemplu, la finalul lunii aprilie 60.000 de angajaţi din auto erau la posturi, iar din luna mai, când cei mai mulţi constructori şi-au reluat activitatea, numărul a urcat spre 120.000 de salariaţi.

„Prognozele pe care le avem sunt moderat optimiste, nu vom ajunge prea curând la volumele acelea bune de la începutul anului. Proiecţiile de revenire pe care le facem sunt între 75% şi 85% revenire. 85% ar fi deja o variantă optimistă pentru că există reticenţă de a investi în automobile, deci consumatorul final încă este sub efectul psihologic al acestei pandemii. Din păcate, nu putem păstra numărul de 2.300 de angajaţi, în momentul de faţă mai suntem 1.700 de angajaţi şi pentru a menţine acest număr ne-am adaptat la săptămâna scurtă, lucrăm doar 4 din 5 zile, în speranţa că vom vedea o creştere a volumelor în septembrie. Opţiunile nu sunt prea multe, deci anul 2020 este foarte complicat pentru toţi actorii“, a spus Silviu Badea, director general Subansamble Auto Piteşti, firma-mamă a Grupului GIC Piteşti. El a explicat că începutul de an a fost bun, trebuia să fie un an deosebit de bun, însă visul a fost spulberat când pandemia a lovit.

„Scăderea de volume a început în martie, în aprilie deja scăzusem cu 60%, iar în mai scăderea a fost aproape totală, aveam 2.300 de angajaţi acasă. În iunie suntem la un volum de aproximativ 65% de recuperare. Ce livrăm la export se mişcă un pic mai slab decât piaţa românească, acolo probabil că suntem la 50% faţă de ce aveam în cursul lunii ianuarie“, a subliniat Silviu Badea.

Uzina Dacia produce în prezent 1.250 de maşini pe zi, în trei schimburi, volum mai mic decât cel de 1.400 de maşini pe zi înainte de izbucnirea pandemiei de Covid- 19, însă planul companiei este de a reveni treptat spre volumul iniţial.

Christophe Dridi, preşedintele şi directorul general al Automobile Dacia, a declarat săptămâna trecută în cadrul emisiunii Investiţi în România! faptul că Dacia va ajunge la 1.313 în iulie şi în septembrie vor reveni la 1.400 de maşini pe zi, volum de dinainte de pandemie.

De partea cealaltă, producţia revine odată cu piaţa, care în prezent la nivel european este puternic afectată - pentru 2020 se estimează deja un volum de 20-30% sub cel de anul trecut. Producţia a fost deja reluată de cei de la Continental, Michelin, Bosch, iar repornirea continuă, în condiţiile în care toate companiile au anunţat implementarea unor măsuri suplimentare.

Miza reluării producţiei este una uriaşă pentru economia românească, în contextul în care dincolo de cei 20.000 de angajaţi de la Ford şi Dacia, alţi peste 220.000 lucrează în industria de componente

Astfel, uzina de la Craiova a pierdut şase săptămâni de lucru, adică peste 30.000 de maşini care puteau fi produse în această perioadă.

Tot în cele şase săptămâni – Dacia putea produce 42.000 de unităţi – iar în total, peste 70.000 de unităţi care nu vor mai fi asamblate în cele două uzine.

La asta se adaugă producţia din uzinele de componente – Asociaţia Constructorilor de Automobile din România (ACAROM) estimează o pierdere la nivel de industrie de 124 mil. euro pe zi, iar în perioada de peste 30 de zile lucrătoare se adună peste 3,7 miliarde de euro.

Mai mult, chiar şi cu producţia reluată, aceasta nu va mai fi la ritmul anterior crizei determinate de pandemie, astfel încât, dacă procentul de 20% estimat de industria auto europeană că va reprezenta pierderile din acest an, va „rade“ business de cel puţin 6 miliarde de euro în România şi 100.000 de maşini Dacia şi Ford. Anul trecut întreg businessul industriei auto româneşti s-a ridicat la circa 30 mld. euro, potrivit datelor ACAROM.

Pe de altă parte, noile măsuri implementate atrag şi costuri alături de o scădere a eficienţei. Printre măsurile luate se numără adaptarea condiţiilor de transport al angajaţilor; scanarea temperaturii angajaţilor la intrarea în uzine; reconfigurarea accesului în uzine, spaţii de lucru, vestiare, cantine, etc; adaptarea posturilor de lucru (panouri despărţitoare, distanţare, etc); achiziţia de consumabile (măşti, viziere, mănuşi, dezinfectanţi); dezinfectarea periodică a suprafeţelor, ventilaţia spaţiilor, etc.

„Evident, toate aceste măsuri au însemnat cheltuieli suplimentare din partea companiilor dar acestea sunt necesare pentru siguranţă şi sănătatea angajaţilor.  Considerăm că doar cererea de pe piaţă va fi cea care va dicta ritmul producţiei“, a spus secretarul general al ACAROM.

La nivel european piaţa auto a fost puternic lovită în martie, când vânzările au scăzut cu peste 50%, în timp ce pentru întreg an 2020 deja jucătorii estimează un declin de 20%, în condiţiile în care Italia, Spania sau Franţa, iar mai nou şi Marea Britanie au fost puternic lovite de pandemie.  

Uzina de la Craiova a pierdut şase săptămâni de lucru, adică peste 30.000 de maşini care puteau fi produse în această perioadă

Read this article in English on www.ZFEnglish.com
Printeaza

Atenţie: Această scriere publicistică este destinată exclusiv abonaţilor ZF Corporate. Utilizatorii pot descărca şi tipări conţinut de pe acest site doar pentru uzul personal sau fără scop direct ori indirect comercial. Toate materialele publicate sunt protejate de către Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare - privind dreptul de autor şi drepturile conexe.