Daniel Gross, Penny Market: Suntem o companie cu origini germane, dar ne adaptăm local. Circa 60% din sortimentul permanent este „made in Romania“, iar 80% dintre furnizori sunt români

10 iun 2020 Autor: Cristina Roşca

Vezi galeria foto Daniel Gross, director general Penny Market: În perioada recentă - lunile martie şi aprilie - procesul logistic nu a suferit mari modificări. Atunci când a trebuit să intensificăm ritmul de aprovizionare a magazinelor, am apelat si la mărci diferite faţă de sortimentul cunoscut deja de clienţii noştri. Dacă ne uităm la primele luni ale acestui an, observăm o uşoară creştere a sortimentului permanent care provine de la furnizori locali.

Retailerul activ pe formatul de discount are în România o reţea de peste 250 de magazine şi afaceri de circa 4 miliarde de lei lei în 2019.

Pandemia de Covid-19 a eviden­ţiat importanţa producă­torilor locali de alimente şi nevoia de dezvoltare a industriei de profil, fie că vorbim de fabrici de talie mare, fie de afaceri artizanale. Astfel, această criză generată de pandemie ar putea reprezenta pentru comerţul mondial o inversare a globalizării, dat fiind că odată cu criza sanitară au putut fi observate şi vulne­rabilităţile comerţului internaţional. Perioada postpandemie ar putea aduce schimbări radicale în consum, mai exact achiziţiile nu se vor mai baza atât de mult pe produsele aduse din import, ci pe cele realizate local. Acest trend deja e vizibil, iar retailerii se adaptează rapid.

„Observăm că din ce în ce mai mulţi clienţi preferă produsele locale şi susţin producătorii români. Momentan acestea sunt însă doar ipoteze pe care le vom putea confirma odată cu trecerea timpului şi acumularea de suficiente date care să ne furnizeze informaţii cu privire la eventualele schimbări de comportament“, spune Daniel Gross, director general al reţelei de magazine Penny Market.

El adaugă că este greu de estimat care va fi evoluţia din industria alimentară în următoarele câteva luni, dar, înainte de această perioadă, a observat destul de multe afaceri mici, chiar artizanale, în plină dezvoltare. Iar în timpul pandemiei, cei mai norocoşi s-au putut reorganiza în mediul online, acolo unde specificul businessului a permis o astfel de adaptare.

În cazul Penny Market, majoritatea furnizorilor sunt români, iar cea mai mare parte a sortimentului permanent e realizat local. Mai mult, cifrele sunt în creştere.

„Suntem o companie cu origini germane, dar ne adaptăm local. De aceea, an de an, urmărim să îmbunătăţim parteneriatele pe care le avem cu producătorii locali sau să colaborăm cu noi furnizori. Circa 60% din sortimentul permanent este made in Romania, iar 80% dintre furnizori sunt români.“ În 2018, anul Centenarului, compania a lansat 100 de produse sub brandul Hanul Boieresc, produse realizate dupa reţete ce dateze de câteva decenii. Cele 100 de bunuri ce se găsesc în continuare în oferta discounterului sunt împărţite în mai multe categorii: mezeluri şi preparate din carne, brânzeturi, conserve, băuturi alcoolice şi răcoritoare, condimente, semipreparate şi dulciuri. Lista aceasta a fost completată şi de articole nealimentare. „Dezvoltăm mărci proprii care au la bază ingrediente româneşti. Trei mărci proprii cuprind exclusiv produse româneşti - Hanul Boieresc, berea Haiduc şi apa Kristall Perle. De asemenea, pâinea proaspătă provine de la 72 de furnizori locali din întreaga ţară.“ Alimentarea cu pâine se face din proximitatea magazinelor. Distanţa medie dintre brutării şi magazinele Penny Market este în medie de 50 de km, însă compania caută în continuare producători noi în vederea optimizării acestei distanţe pentru toate magazinele.

„Carnea de porc, pui şi vită provine de la animale crescute în România. Mai mult, în prezent, la nivel naţional, sunt 100 de magazine Penny Market unde există măcelării partenere (operate de producători locali sau regionali – n.red.) cu produse proaspete din România.“

Ponderea produselor provenite de la furnizori locali în totalul ofertei a fost până recent un subiect tabu, însă în ultimii ani tot mai mulţi jucători au început să facă publice aceste date în contextul în care consumatorii au început să caute produse realizate local pe fondul unui reviriment al patriotismului.

În perioada de boom economic a României, brandurile internaţionale erau cele care umpleau coşurile de cumpărături ale consumatorilor. În ultimii ani însă, afinitatea pentru „made in Romania“ a crescut, la fel şi nostalgia după gustul de altădată. Pandemia de Covid-19 a accelerat acest trend.

„În perioada recentă - lunile martie şi aprilie - procesul logistic nu a suferit mari modificări. Atunci când a trebuit să intensificăm ritmul de aprovizionare a magazinelor, am apelat si la mărci diferite faţă de sortimentul cunoscut deja de clienţii noştri. Dacă ne uităm la primele luni ale acestui an, observăm o uşoară creştere a sortimentului permanent care provine de la furnizori locali“, adaugă Daniel Gross.

Penny Market este o reţea activă pe formatul de discount şi are în România peste 250 de magazine. An de an sunt deschise 20-25 de unităţi noi, iar ritmul este aşteptat să continue. Compania a obţinut afaceri de circa 4 mld. lei în 2019, cu peste 15% mai mari ca în anul anterior.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 11.06.2020

Printeaza

Atenţie: Această scriere publicistică este destinată exclusiv abonaţilor ZF Corporate. Utilizatorii pot descărca şi tipări conţinut de pe acest site doar pentru uzul personal sau fără scop direct ori indirect comercial. Toate materialele publicate sunt protejate de către Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare - privind dreptul de autor şi drepturile conexe.