Ţara de origine: România. Brandul de apă minerală Borsec a transformat Romaqua în cel mai mare angajator din industria băuturilor

10 dec 2018 Autor: Alina-Elena Vasiliu

♦ Romaqua Group a avut în 2017 o cifră de afaceri de 725 mil. lei, în creştere cu 5% faţă de anul anterior ♦ Borsec este cel mai vechi brand din portofoliul grupului, care mai produce sucurile Giusto sau berea Albacher pe două pieţe unde concurează cu multinaţionale precum Coca-Cola, Pepsi, Heineken şi Asahi (Timişoreana şi Ursus).

Peste 15 ţări din Europa, dar şi din lume se numără printre clienţii bran­dului de apă minerală Borsec, născut în România, deşi intenţia clară a brandului este de a se adresa consumatorului român. Având mai bine de două secole în spate, Borsec s-a poziţionat ca cel mai vechi, dar şi cel mai vândut brand de apă minerală de pe piaţa locală, într-un sector al apelor îmbuteliate cu o valoare de 2,2 miliarde de lei în 2017. Cu 430 de milioane de litri vânduţi anul trecut, Borsec ajunge azi şi pe mesele cumpă­ră­torilor din ţările vecine, dar şi dincolo de Ocean, deşi ca pondere în afaceri ex­porturile sunt mai mult simbolice.

Brandul Borsec s-a născut în 1803, an în care se spune că apa Borsecului a vindecat boala cetăţeanului vienez Valentin Gunther. Ulterior, punând bazele unei afaceri, el începe să comercializeze apa în Imperiul Austro-Ungar. Trei ani mai târziu, în 1806, începea îmbutelierea industrială a apei mi­nerale în recipiente făcute din pământul Borsecului. În primul an, trei milioane de litri de apă îmbuteliată s-au vândut în zonele istorice ale României, în Ungaria şi la Viena.

De-a lungul timpului, îmbutelierea apei minerale naturale Borsec a fost făcută de mai mulţi întreprinzători, ajungând la o perioadă de stagnare în perioada 1916-1918, din cauza Primului Război Mondial, ur­mând să reitereze experienţa şi în perioada 1943-1945, în contextul celei de-a doua conflagraţii mondiale.

Din 1945, activitatea de îmbuteliere a fost preluată de o serie de antreprenori până la naţionalizarea din 1948.

Patru ani mai târziu, în 1952, s-au pus bazele unei noi hale de îmbuteliere şi s-a efectuat conectarea fabricii la localitatea Topliţa, iar în 1977 s-au dezvoltat alte două hale de producţie în oraşul Borsec din ju­de­ţul Harghita. Ca urmare a acestor investiţii, Borsec a ajuns în Israel, Germania, Italia şi chiar Arabia Saudită.

Din 1998, activitatea de îmbuteliere a re­devenit un business privat, sub umbrela Rom­aqua Group, care a investit peste 220 de milioane de euro în ultimele două dece­nii. Punctul de plecare a fost compania de stat Comchim, care era pe atunci cel mai mare distribuitor de produse chimice şi materii prime pentru laboratoare. Compa­nia s-a dezvoltat pe segmentul băuturilor ră­co­ritoare odată cu venirea în firmă, în 1993, a lui Octavian Creţu, unul dintre acţionarii Romaqua Group. La scurt timp după veni­rea lui, în companie a intrat şi Nicolae Palfi, al doilea mare acţionar al Romaqua.

În 1994, managementul companiei a de­pus cererea de privatizare prin metoda MEBO (preluarea companiei de către sala­riaţi), iar în 1995 Comchim a ieşit din mâinile sta­tului. După restructurarea firmei şi tre­cerea pe profit, noii acţionari au demarat pro­iectul de intrare în producţie cu bani din fon­duri proprii şi de la bănci.

„În 1998, am tăiat panglica pentru prima li­nie de PET pusă în funcţiune la Borsec. Nu renunţăm la branduri, ci le dezvoltăm. Am avut ambiţia de a dovedi că şi românii pot, că nu ne interesează vânzarea“, spunea în lu­na iunie 2018 Nicolae Palfi.

Grupul Romaqua avea în portofoliu doar două branduri acum 20 de ani, şi anu­me Borsec şi Stânceni. Astăzi, grupul mai deţine şi brandurile de băuturi Aquatique (apă), Giusto (suc), Dorfer şi Albacher (bere). Romaqua are peste 2.000 de an­ga­jaţi, repar­ti­zaţi în şase fabrici, în localităţile Borsec, Bucureşti, Buşteni, Sebeş şi Stânceni, ceea ce îl face să fie cel mai mare angajator din industria bău­turilor.

Grupul este azi liderul pieţei de apă mi­ne­rală şi unul dintre cei mai mari jucă­tori de pe piaţa berii şi a băuturilor răco­ri­toare, cu o cifră de afaceri de 725 de milioane de lei în 2017, în creştere cu 5% fa­ţă de anul anterior. Rezultatul de anul tre­cut a fost cel mai înalt nivel al businessului din istoria companiei.

Până la jumătatea anului 2019, Romaqua are în derulare investiţii de 30-40 de milioane de euro pentru renovarea fabricilor, dar şi pentru dezvoltarea unei noi fabrici în Azuga, judeţul Prahova, aceasta fiind una dintre cele mai mari investiţii realizate de o companie antreprenorială românească în zona de producţie.

 

 

Unde ajunge Borsec

Pentru brandul Borsec, în prezent, exportul este doar pentru imagine, reprezentând maximum 1,5% din cifra de afaceri. Cu toate acestea, Romaqua a ajuns să livreze în 17 ţări.

„Cele mai importante sunt Ungaria, SUA, Republica Moldova, Italia, Spania, Canada, China, Germania“, spune Mihaela Drăghici, director de PR la Romaqua Group.

„Ţara de origine: România” îşi propune să spună poveştile a zece branduri autohtone care au rezistat de-a lungul timpului şi s-au extins peste graniţe.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 11.12.2018

Printeaza

Atenţie: Această scriere publicistică este destinată exclusiv abonaţilor ZF Corporate. Utilizatorii pot descărca şi tipări conţinut de pe acest site doar pentru uzul personal sau fără scop direct ori indirect comercial. Toate materialele publicate sunt protejate de către Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare - privind dreptul de autor şi drepturile conexe.