România 5%

Ce acţiuni din domeniul guvernanţei economice pot genera o creştere anuală de 5%

29 nov 2014 Ziarul Financiar

Guvernanţă economică

Definiţie: sistem de reguli, practici şi procese prin care o companie este coordonată şi controlată, care ţine echilibrul între interesele acţionarilor, managementului, clienţilor, furnizorilor, guvernului şi ale comunităţii. Implică toate sferele managementului, de la planuri de acţiune şi control intern până la măsurarea performanţei şi transmiterea de informaţii din interiorul companiei. 

 

Situaţia actuală

Stat

  • Lipsă de transparenţă privind modul cum este cheltuit bugetul consolidat de 44 mld. euro pe an.

  • Lipsă de transparenţă şi de criterii la numiri şi avansări în funcţii în administraţie.

  • Opacitate la companiile de stat privind bugetul de cheltuieli şi investiţii, salarizare, interesele private ale managementului.

  • Doar 8 din cele 150 de companii de stat cu venituri semnificative sunt cotate la BVB.

Privat

  • Doar 72 de companii private sunt cotate la BVB din cele 3.000 cu o cifră de afaceri de peste 10 mil. euro pe an.

  • Companiile străine, care deţin 50% din cifra de afaceri totală de circa 250 mld. euro a companiilor din România, declară deseori marje de profit minime sau pierderi şi apelează chiar şi la paradisuri fiscale pentru repatrierea profiturilor.

Principii de acţiune

  • Principiul competenţei de management a economiei

  • Principiul măsurării performanţei cu aceeaşi metrică în sectorul de stat şi în cel privat

  • Principiul transparenţei în administraţie, companii de stat şi private

  • Principiul profesionalizării managementului companiilor de stat.

Acţiuni de guvernanţă

  • După exemplul BNR, vor fi angajaţi în conducerea întreprinderilor de stat şi a instituţiilor publice numai persoane cu media minimum 8 la licenţă şi în timpul anilor de studiu.

  • Concursuri dure, eventual organizate chiar de Uniunea Europeană, pentru conducerea instituţiilor publice şi a companiilor de stat.

  • Tinerii din multinaţionale să fie atraşi să lucreze 1-3 ani în administraţie prin programul „Implică-te în administrarea banilor noştri“.

  • Analiza întreprinderilor private cu pierderi mari (top 100) şi scoaterea la suprafaţă a cheltuielilor nedeductibile.

  • Ministerul Economiei să preia rolul de agregator de informaţii sectoriale şi de leadership pentru sectoarele economice.

  • Încurajarea legăturilor între mediul academic/de cercetare şi mediul de business pentru inovaţie şi dezvoltare.

  • Profesionalizarea administrării companiilor private/de stat prin constituirea de asociaţii profesionale care să certifice competenţa personalului.

  • Contribuabilii sunt „acţionari“ ai statului, iar instituţiile statului le vor raporta periodic ce fac cu banii lor.

  • Comisie de cenzori din societatea civilă (5 persoane competente) pentru orice companie de stat cu afaceri de peste 10 milioane de euro şi pentru orice instituţie publică cu cheltuieli de peste un milion de euro pe an.

  • Rapoarte trimestriale cu stadiul de atingere a obiectivelor pentru orice companie de stat şi pentru orice instituţie publică.

  • Stabilirea de indicatori de performanţă pentru instituţiile de stat.

  • Legarea veniturilor managerilor/şefilor de instituţii de atingerea obiectivelor stabilite.

  • Transparenţa angajărilor la stat: toate angajările să fie postate pe un site dedicat, prin concurs.

  • Transparenţa listelor cu angajaţii la stat (nume, prenume, functie, CV) afişaţi pe site-ul fiecărei instituţii publice.

  • Camere de luat vederi cu transmisie live pe site-ul instituţiilor din biroul fiecărui director de instituţie publică.

  • Listarea la bursă a companiilor de stat cu afaceri de peste 10 mil. euro.

  • Rapoarte trimestriale ale tututor celor mai mari 30 de companii deţinute de stat care împreuna au afaceri de 10 mld. euro pe an.

  • Legarea veniturilor managerilor de performanţele de venituri şi profituri ale companiilor de stat.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 26.11.2014

Printeaza

Atenţie: Această scriere publicistică este destinată exclusiv abonaţilor ZF Corporate. Utilizatorii pot descărca şi tipări conţinut de pe acest site doar pentru uzul personal sau fără scop direct ori indirect comercial. Toate materialele publicate sunt protejate de către Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare - privind dreptul de autor şi drepturile conexe.