Opinie Dragoş Damian, Terapia Cluj: România durabilă este România industrializată, nu cea a mall-urilor, ansamblurilor rezidenţiale şi clădirilor de birouri. Industriaşii pot să dezvolte România investind în învăţământul dual

10 sep 2019 Autor: Dragos Damian

Am sentimentul ca anul acesta clopotelul a sunat mai tare la inceputul scolii, cand aproape 6500 de copii au intrat in clasele din sistemul liceal de tip dual. Presa nu a acoperit de loc stirea asta, preferand sa relateze despre liceele de fite din centrul metropolelor si despre toaletele din fundul curtilor scolilor rurale. Iata ca trece pe neobservate  singura mare reforma din educatie din ultimii 30 de ani, una care, in acelasi timp, educa si ofera o cariera sigura: INVATAMANTUL DUAL. Asta se intampla cu mare intarziere de la aprobarea legii date in 2012 si numai dupa ce a luat avant o initiativa privata, conceptul “scoala fara someri” a lui Cornel Berta Hanganu.

Presati de nevoi, din ce in ce mai multi industriasi au renuntat la festivistul “cel mai de pret capital este resursa umana”, pentru simplu motiv ca n-o gaseau, si s-au pus pe treaba, investind in oameni inca de pe bancile scolii, utilizand propriile resurse. Astfel ca impins din spate sistemul public a fost obligat sa accepte sa accelereze implementarea acestui tip de invatamant.

Un calcul simplu arata ca o clasa cu 15 copii (care este minimumul legal), pentru fiecare platindu-se o bursa 200 lei statul + 500 lei compania (200 minim), costa angajatorul pe durata celor trei ani ai ciclului dual mai putin de 200 mii lei. O investitie neglijabila in raport cu oportunitatea de a motiva, educa si la final angaja mii de tineri care altfel au mult mai putine sanse de a-si fauri o cariera. Orice industrias care are o fabrica de minim 100 de angajati are toate motivele sa faca aceasta investitie daca vrea continuitate in afaceri. Nu exista ratiuni serioase de ingrijorare asupra faptului ca absolventii nu vor ramane acolo unde si-au facut practica. Trei ani e timp suficient ca sa cunoasca si indrageasca jobul si angajatorul. In plus, cu cat vor trece mai multe generatii se vor pregati mai multi tineri calificati astfel ca oferta de forta de munca va fi mai larga. Si de ce nu, putem privi lucrurile alfel: 100% din absolventii de invatamant dual au o oferta de angajare la sfarsitul stagiului; cati dintre absolventii facultatilor “fabrici de diplome” se pot lauda cu asa ceva?

Noua din zece stiri economice sunt despre tranzactii cu mall-uri, cladiri de birouri si cartiere rezidentiale care se ridica mandru in locul vechilor fabrici comuniste, acum demolate – 7000 de fabrici au fost inchise si demolate in ultimii 20 de ani, inhiband cultura de manufactura la romani.

Noua din zece stiri financiare sunt despre deficite, cel mai amenintator ramanand cel referitor la deficitul de balanta comerciala, care creste pentru ca totul vine din import.

Nu degeaba tarile puternic industrializate sunt cele care au bani pentru sanatate, educatie si infrastructura, au un grad redus de indatorare si o economie durabila, fara deficite, chiar daca nu au cele mai mari cresteri economice. Investitia in educatia copiilor care urmeaza cursurile in sistem dual ne schimba in totalitate viitorul, rezolvand in acelasi timp problema educatiei, a crizei fortei de munca si a deficitului industrial.

Printeaza

Atenţie: Această scriere publicistică este destinată exclusiv abonaţilor ZF Corporate. Utilizatorii pot descărca şi tipări conţinut de pe acest site doar pentru uzul personal sau fără scop direct ori indirect comercial. Toate materialele publicate sunt protejate de către Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare - privind dreptul de autor şi drepturile conexe.