În căutarea brandului de ţară. Mioveni şi Craiova, oraşele din România puse pe harta de producţie a lumii de Dacia şi Ford

9 feb 2020 Autor: Bogdan Alecu

Industria auto reprezintă peste o treime din exporturile României, iar cel mai cunoscut brand românesc peste hotare este Dacia, marcă a grupului francez Renault, care se vinde mai bine la export decât pe piaţa locală. Cu peste 185.000 de locuri de muncă, industria auto este vitală pentru economia românească, dar este şi o carte de vizită la export.

Cifra de afaceri a industriei auto locale, valoare care include businessul Dacia, al Ford şi al celor peste 400 de producători de componente, a urcat cu 5,2% în 2019 faţă de 2018, la 30 de mi­liar­de de euro, potrivit datelor Asocia­ţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM).

Din valoarea de 30 mld. euro, Dacia şi Ford reprezintă aproximativ 8-9 mld. euro, în timp ce procentul ridicat este determinat de producătorii de componente. Cei mai mari jucători din industrie sunt Automobile Dacia, cu afaceri de peste 5 mld. euro anual, Ford România, care a trecut în 2018 de 2 mld. euro, dar şi grupul Continental, cu afaceri de peste 2,9 mld. euro, sau Star Assembly, divizia Daimler care produce cutii de viteze la Sebeş de peste 1,5 mld. euro anual.

Producţia de automobile a Dacia şi Ford s-a apropiat în premieră de pragul de 500.000 de unităţi în 2019, potrivit informaţiilor ACAROM, cu un volum total de 490.412 de maşini, în creştere cu 3% faţă de anul anterior.

Dacia a fost la un pas de a trece pragul de 350.000 de unităţi asamblate pe piaţa locală, în condiţiile în care aceasta este capacitatea instalată a uzinei de la Mioveni.  Din 2020-2021 capacitatea uzinei va fi extinsă la 406.000 de unităţi, în urma unei inves­tiţii a Renault de peste 100 mil. euro.

Dacia a produs 349.528 de auto­tu­risme, în creştere cu 4% faţă de anul an­terior. Este pentru prima dată în isto­rie când uzina de la Mioveni se apropie atât de mult de pragul de 350.000 de maşini.

Ford a produs în 2019 aproape 141.000 de maşini, volum similar cu cel din 2019, în condiţiile în care în octombrie a intrat în producţie SUV-ul Puma, alături de EcoSport la Craiova.

SUV-urile rămân în continuare mo­dele­le cu cea mai ridicată producţie - Duster a ur­cat la 263.035 de ma­şini, în creştere cu 11% faţă de 2018, Ford EcoSport s-a menţinut la 141.000 de unităţi, în timp ce Sandero şi Logan sunt la circa 35.000 de unităţi, iar Logan MCV la 17.000.

Este pentru prima dată când România a produs aproape jumătate de milion de autoturisme. Mai mult, după saltul puternic de 30% punctat în 2018, este aşteptat ca şi în 2020 să existe de asemenea cel puţin 100.000 de noi maşini asamblate în România, în con­diţiile în care Ford a lansat în pro­duc­ţie noul SUV Puma, alături de EcoSport.

O analiză realizată de ZF arată că  din primele 20 de fabrici din România, 14 sunt „legate“ de industria auto, de la producţia de autovehicule (Dacia şi Ford) la componente electrice şi elec­tronice (Continental, Hella) şi până la fa­bricarea de anvelope (Conti­nental, Michelin şi Pirelli).

Extinderea fabricilor de compo­nen­te auto şi a celor care produc echi­pa­mente pentru sectorul auto se vede cel mai bine în evoluţia numărului de salariaţi în ultimii cinci ani.

 

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 10.02.2020

Printeaza

Atenţie: Această scriere publicistică este destinată exclusiv abonaţilor ZF Corporate. Utilizatorii pot descărca şi tipări conţinut de pe acest site doar pentru uzul personal sau fără scop direct ori indirect comercial. Toate materialele publicate sunt protejate de către Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare - privind dreptul de autor şi drepturile conexe.