România este pe ultimul loc în UE la capitolul digitalizare. Ce spune Joseph Reger, CTO-ul gigantului Fujitsu pentru EMEIA, că trebuie să facem: În primul rând trebuie să ţineţi IT-iştii în ţară şi să le daţi lor misiunea asta

8 nov 2018 Autor: Alex Ciutacu

România are nevoie de un plan concret pentru digitalizare şi pentru infrastructura digitală din administraţia publică, în contextul în care ţări precum Germania trec deja la nivelul următor şi aprobă planuri naţionale de utilizare a inteligenţei artificiale.

Luna trecută, Bogdan Belciu, partener, management consulting, PwC România, a anunţat în cadrul ZF Digital Summit 18 că România este pe ultimul loc din UE privind digitalizarea.

„Cele trei studii se uită la trei dimensiuni: infrastructura: aici stăm bine, unde este infrastructură de bandă, viteza este printre cele mai mari din lume, dar nivelul de acoperire este încă deficitar, o bună parte din zonele rurale nu are acces la internet de mare viteză. A doua dimensiunea este cea a capitalului uman şi există un deficit din ce în ce mai mare de specialişti în IT&C, fie în domeniul privat sau public. A treia dimensiune este cea care arată nivelul de absorbţie a tehnologiei, atât privat, cât şi public şi aici suntem pe ultimul loc din Uniunea Europeană.”, a declarat atunci Belciu.

Însă vestea nu este nouă pentru români, încât consultanţii şi specialiştii atrag atenţia încă de doi ani cu privire la poziţia codaşă a României în acest clasament.

Întrebat de ZF cum poate fi rezolvată această problemă, Dr. Joseph Reger, CTO al companiei Fujitsu pentru pieţele EMEIA (Europa, Orientul Milociu, India şi Africa), spune că soluţia poate fi găsită în capitalul uman.

„În primul rând trebuie să ţineţi IT-iştii în ţară şi să le daţi lor să facă asta. (…) Nu există o soluţie complete pe care să o livreze cineva, iar dacă vine cineva şi vă spune că are o soluţie completă de digitalizare, scăpaţi de el pentru că aşa ceva nu există. Planul şi soluţia trebuie gândite intern, cu siguranţă puteţi utiliza instrumente precum cele dezvoltate de Fujitsu, dar digitalizarea trebuie condusă intern de către stat”, a declarat pentru ZF veteranul tehnologiei, Joseph Reger, în cadrul Forumului Fujitsu 2018 din Munchen.

În timp ce România se împiedică încă în soluţiile de digitalizare pentru colectarea taxelor, Germania se pregăteşte să lanseze până la finalul lunii un plan national pentru adopţia inteligenţei artificiale la nivelul sectorului public.

În acelaşi timp, Finlanda are deja acest plan şi a început implementarea.

Belciu a subliniat că unul dintre aspectele la care România se află pe ultimul loc în blocul european este educaţia digitală, unde 25% dintre români nu au folosit niciodată internetul.

La celălalt capăt, Finlanda oferă un curs online gratuit pentru orice cetăţean în încercarea de a transforma cel puţin 1% din populaţie în cunoscători pe domeniul inteligenţei artificiale.

„În ceea ce priveşte inteligenţa artificială mi-ar plăcea să văd mai multe soluţii concrete şi aplicaţii. În piaţa de astăzi se face foarte multă cercetare şi există foarte multe legături  între comapnii şi mediul academic, ceea ce este bine, dar trebuie să punem mai mult rezultatele în practică”, susţine Reger.

Dacă România este mult în spatele nivelului din blocul european, acesta este la rândul său în urma Chinei, investiţiile fiind nesemnificative prin comparaţie, în special în tehnologii precum inteligenţa artificială sau quantum computing.

„Sunt un cetăţean al UE şi vreau să facem mai mult şi în inteligenţa artificială şi în quantum computing. Este bine să fim academici. Dar mie îmi place abordarea orientate spre industrie. Trebuie să generăm un cadru benefic pentru startup-uri, deoarece toţi banii se duc la corporaţii. Trebuie să găsim un mod de a susţine companiile mici, oamenii cu idei în această direcţie”, adaugă CTO-ul.

 

 

Printeaza

Atenţie: Această scriere publicistică este destinată exclusiv abonaţilor ZF Corporate. Utilizatorii pot descărca şi tipări conţinut de pe acest site doar pentru uzul personal sau fără scop direct ori indirect comercial. Toate materialele publicate sunt protejate de către Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare - privind dreptul de autor şi drepturile conexe.