Digitalizarea forţată de pandemia coronavirus: Cum s-a schimbat piaţa de IT în contextul crizei şi ce soluţii de IT au cerut clienţii

29 mai 2020 Autori: Ioana Nita , Adrian Seceleanu

Odată cu trecerea bruscă la lucrul de acasă, autorităţile şi companiile s-au văzut puse în situaţia de a găsi modalităţi de a-şi digitaliza rapid operaţiunile şi de a gestiona şi provocările legate de securitatea datelor şi colaborarea dintre oamenii aflaţi la distanţă. Cum s-a resimţit această presiune în rândul furnizorilor de echipamente şi soluţii de IT citiţi în cele ce urmează.

Criza provocată de pandemia cu noul coronavirus şi restricţiile de circulaţie fără precedent impuse de autorităţi la nivel global au împins şi România către un „marş forţat” spre digitalizarea operaţiunilor din mediul public şi privat, în câteva săptămâni realizându-se de multe ori ce nu s-a reuşit în ani de zile, contextul neobişnuit având astfel şi rezultate neobişnuite: autorităţi publice care au interacţionat digital cu cetăţenii sau companii care au trecut peste noapte la munca de acasă.

„Întreaga lume s-a mutat online practic peste noapte, iar presiunea pe reţele nu a fost niciodată mai mare, utilizatorii căutând conectivitate sigură, performanţe fiabile şi experienţe stabile. În această perioadă dificilă, internetul este mai important ca niciodată. Companiile, guvernele şi instituţiile conştientizează necesitatea de a investi în reţele care le conectează cu clienţii, alegătorii, pacienţii şi elevii”, comentează situaţia Dorin Pena, director general Cisco România -subsidiara locală a gigantului american Cisco, care comercializează software, echipamente de reţea şi de comunicaţii precum şi alte servicii şi produse de înaltă tehnologie. „În timpul crizei, mulţi dintre clienţii şi partenerii noştri s-au aflat sub o presiune enormă. Continuitatea activităţii clienţilor şi partenerilor noştri este prioritatea noastră în această perioadă. Acesta este motivul pentru care am lansat oferte gratuite pentru Webex şi tehnologiile noastre de securitate, ca suport pentru companiile care şi-au transferat operaţiunile la distanţă. Am extins funcţionalităţile soluţiei Webex în toate ţările unde aceasta este disponibilă. Acordăm licenţe noi sau extinse, gratuit, până la 1 iulie, pentru produsele noastre de securitate Cisco Umbrella, Duo şi Anyconnect. Acest lucru va ajuta clienţii şi partenerii să acceseze tehnologiile de care au nevoie acum şi să investească pentru redresare”, a adăugat şeful Cisco.

În contextul crizei cauzate de pandemia de coronavirus, tehnologia, indiferent că este vorba de echipamente, soluţii sau servicii IT, a devenit practic suportul aproape al tuturor activităţilor din economie, în condiţiile în care restricţiile au impus digitalizarea muncii şi a comunicării.

„Anumite segmente din piaţa de IT au crescut, iar altele au fost temporar îngheţate, urmând să fie reanalizate de companii în funcţie de noua conjunctură a pieţei de după COVID-19. Printre soluţiile care au avut cerere mare din partea clienţilor, se numără soluţiile de e-commerce, telemedicină, iar pentru retaileri au devenit deosebit de interesante soluţii de predicţie inteligentă”, a punctat Bogdan Dumitrescu, directorul general al companiei locale High-Tech Systems & Software (HTSS), specializată în furnizarea de soluţii software de business. El a adăugat că valoarea pieţei IT&C din România se apropie de 6 miliarde euro, în creştere cu aproximativ 9%-10% faţă de 2018. „Deşi componenta de infrastructură şi echipamente este relativ la acelaşi nivel cu cea din anul precedent, creşterea este susţinută de dinamica serviciilor şi a investiţiilor în digitalizare şi inovaţie.”

Cererea pentru unele servicii şi produse a căzut temporar, iar pentru altele a urcat exponenţial în această perioadă, a explicat şi Andreea Mocanu, IT Services Manager în cadrul Konica Minolta Business Solutions România. „Dacă ne referim strict la serviciile de printing, este absolut normal ca volumele de printare să fi scăzut temporar, atât timp cât angajaţii şi-au mutat activitatea preponderent acasă. Ne aşteptăm ca odată cu reluarea activităţii, volumele de printare să ajungă la nivelul cu care ne-am obişnuit. Obiceiul, nevoia de a printa - atât datorită cerinţelor reglementate, cât şi a comportamentului natural al oamenilor - nu va dispărea. Cei care printau înainte de criza COVID, o vor face şi în viitor. Pe de altă parte, cererea pentru soluţiile IT pe care le oferim (digitizarea şi managementul electronic al documentelor, automatizarea fluxurilor de lucru) a crescut, evident pe fondul lucrului de la distanţă şi a nevoii companiilor de a-şi continua activitatea, indiferent de condiţii”.

Unele proiecte s-au blocat, dar cele strategice au continuat chiar dacă mai lent, adaugă Andreea Mocanu. „Depinde foarte mult de tipul de client. Companiile din industriile afectate profund de criză au amânat sau anulat proiectele, ceea ce era de aşteptat. Proiectele mari, strategice, au continuat, chiar dacă într-un ritm ceva mai lent şi mai prudent. Pe de altă parte, proiectele specifice perioadei (cele de analiză video şi supraveghere sau cele de management de documente şi semnătură electronică) au accelerat spectaculos; au fost situaţii în care clienţii ne-au transmis decizia de achiziţie la doar câteva ore după prezentarea iniţială a soluţiei. Alte companii chiar au profitat de perioada de „linişte” pentru a finaliza proiectele începute şi a fi pregătite pentru revenirea la ritmul normal de lucru, ceea ce pentru noi s-a tradus în activitate susţinută, chiar crescută, pe toată perioada COVID-19.”

O provocare suplimentară a fost ridicată şi de industriile în care oprirea activităţii nu a fost posibilă, punctează Dorin Pena, şeful Cisco România. „Ne aflăm dintr-o dată în situaţia în care e nevoie să ne distanţăm social, să rămânem în casele noastre şi să lucrăm de acasă în fiecare zi. Pentru a permite aceste schimbări, companiile au trebuit să găsească soluţii la provocarea de a funcţiona pentru prima dată cu angajaţi care lucrează de la distanţă. Clienţii noştri au trebuit să evalueze modalităţi prin care să-şi extindă rapid capacitatea, să protejeze echipele şi să asigure securitatea datelor, menţinându-şi în acelaşi timp productivitatea.

Deşi în multe domenii de activitate au fost puse în aplicare politici de lucru de acasă, sectoare esenţiale, cum ar fi magazinele alimentare, aeroporturile, farmaciile şi instituţiile medicale au continuat să funcţioneze. Pentru industrii precum sănătate, servicii publice, servicii financiare şi furnizori de servicii, o infrastructură de reţea strâns integrată cu securitatea este esenţială. Această pandemie a obligat companiile de pe tot globul să-şi digitalizeze operaţiunile şi să asigure suport angajaţilor care lucrează de la distanţă la o viteză şi o amploare mai mari ca niciodată. Nevoia de tehnologii de colaborare a explodat, iar cererea pentru soluţia noastră securizată Webex a crescut semnificativ.”

Sănătatea este unul dintre sectoarele care evident nu a putut sta pe loc în această perioadă nici măcar pentru non-urgenţe, clinicile şi farmaciile fiind nevoie să găsească soluţii astfel încât să poată funcţiona şi să trateze în continuare pacienţii.

„Criza determinată de COVID a scos în evidenţă necesitatea transformării relaţiilor sociale şi extinderea lor în mediul virtual, păstrând totodată prefesionalismul şi încrederea relaţiilor clasice dintre medic şi pacient sau farmacist şi pacient. Pentru că majoritatea clinicilor şi-au închis porţile pentru pacienţi în această perioadă, a fost necesară folosirea soluţiilor de telemedicină pentru ca medicii să fie în continuare alături de pacienţii lor, chiar şi de la distanţă”, a menţionat Bogdan Dumitrescu.

În afară de sectoarele critice economiei, şi companiile din difeirte industrii au fost nevoite să digitalizeze o serie de procese din cadrul organizaţiilor astfel încât să poată funcţiona în noul context de piaţă. Printre procesele care au trebuit să fie digitalizate în această perioadă se numără şi procesele departamentelor de resurse umane, în condiţiile în care în multe companii aproape toţi angajaţii au lucrat de acasă. 

„Nevoia de automatizare a proceselor de muncă din departamentul HR a existat şi înainte de pandemia de coronavirus, dar în situaţia actuală companiile se văd nevoite să adopte digitalizarea acestui departament mult mai rapid. Accesul în timp real la informaţii de oriunde s-ar afla angajaţii este extrem de important în această perioadă când majoritatea muncesc de acasă”, a spus Elisa Sălcudean, sales executive în cadrul Electronista, companie locală specializată în dezvoltarea de  aplicaţii web şi soluţii software sub brandul tagDiv, ce are în portofoliu şi o aplicaţie pentru pontaj şi HR numită iFlow.

„În majoritatea companiilor, chiar şi în cazul celor care au externalizat serviciile de HR, contabilitate şi salarizare, lipseşte accesul în timp real la toate informaţiile despre angajaţi şi timpul acestora de muncă. O soluţie IT completă pentru un management de personal eficient trebuie să ofere accesul uşor la informaţii actualizate în timp real. Toate informaţiile vor fi centralizate într-un singur loc, iar managerii, personalul HR sau alţi responsabili au acces rapid pentru a verifica orice date referitoare la angajaţi”, a precizat ea, explicând că departamentele HR pot monitoriza uşor timpul muncit de către angajaţi de acasă, de pe teren sau chiar de la birou cu o aplicaţie care permite angajatului să îşi ponteze intrarea şi ieşirea indiferent de unde lucrează şi fără a avea nevoie de dispozitive dedicate.

Dorin Pena, director general Cisco România

Noua lume digitală are nevoie de o infrastructură digitală. Guvernele din întreaga lume au făcut eforturi uriaşe, utilizând instrumentele de colaborare pentru a-şi informa cetăţenii, a desfăşura activităţi guvernamentale şi a oferi angajaţilor un mediu de lucru la distanţă sigur. Au fost înregistrate progrese extraordinare, care trebuie să continue. În prezent, echipele care lucrau împreună într-un birou învaţă să lucreze împreună de la distanţă. Ceea ce se întâmplă astăzi nu va schimba doar modul în care oamenii comunică, ci va avea un impact asupra continuităţii operaţiunilor în viitor, facilitându-le

 

Andreea Mocanu, IT Services Manager în cadrul Konica Minolta Business Solutions România:

Consider că piaţa va avea în general un comportament mai prudent, iar proiectele vor avea o componentă importantă de «what-if», vor include planuri de «business continuity», indiferent de mărimea clientului sau industria în care activează. Cred că o altă caracteristică a soluţiilor cerute va fi cea de «hibrid» – soluţii care să poată fi utilizate de oriunde, în funcţie de situaţie, să fie flexibile şi deschise

 

Elisa Sălcudean, sales executive în cadrul Electronista (iFlow):

Nevoia de automatizare a proceselor de muncă din departamentul HR a existat şi înainte de pandemia de coronavirus, dar în situaţia actuală companiile se văd nevoite să adopte digitalizarea acestui departament mult mai rapid. Accesul în timp real la informaţii de oriunde s-ar afla angajaţii este extrem de important în această perioadă când majoritatea muncesc de acasă

 

CUM VA EVOLUA PIAŢA LOCALĂ ÎN 2020

Ce urmează pe piaţă? Va fi o atmosferă prudentă, consideră Andreea Mocanu, IT Services Manager în cadrul Konica Minolta Business Solutions România. „Consider că piaţa va avea în general un comportament mai prudent, iar proiectele vor avea o componentă importantă de «what-if», vor include planuri de «business continuity», indiferent de mărimea clientului sau industria în care activează. Cred că o altă caracteristică a soluţiilor cerute va fi cea de «hybrid» – soluţii care să poată fi utilizate de oriunde, în funcţie de situaţie, să fie flexibile şi deschise. Posibilitatea ca soluţiile IT să fie implementate «as-a-service» şi plătite pe măsura utilizării lor va fi, de asemenea, o tendinţă clară, astfel încât clienţii să nu fie împovăraţi de investiţii greu de susţinut în perioade de criză, ci să poată scala soluţia, numărul de utilizatori, în funcţie de situaţie. Proiectele de soluţii cloud se vor înmulţi şi se vor diversifica, fiind dovedit faptul că acele companii care aveau deja o strategie cloud au putut să implementeze lucrul de acasă de azi pe mâine; pentru celelalte companii trecerea la lucrul de acasă a fost mult mai dificil de implementat.”

Totodată, soluţiile care s-au implementat în timpul crizei în cadrul companiilor pentru digitalizarea proceselor din organizaţie şi pentru facilitarea muncii şi comunicării la distanţă vor fi utilizate în continuare devenind treptat o normalitate.

„Situaţia generată de pandemia COVID-19 ne-a forţat să abordăm şi să dezvoltăm alt tip de comunicare. Am înţeles cu toţii că folosit corespunzător, internetul poate asigura şi transparenţă şi profesionalism în relaţiile interumane, depinde doar de modul de abordare.  În continuare, chiar şi după această perioadă, companiile, indiferent de mărimea şi tipul de activitate, nu vor uita ceea ce au învăţat şi vor utiliza în continuare noile canale de comunicare. Ne aşteptăm ca majoritatea unităţilor medicale să se adapteze la contextual de piaţă şi să folosească soluţii de telemedicină. De asemenea, vor fi în tendinţe aplicaţii de predicţie inteligenta bazate pe tehnologii de tip deep learning”, a subliniat Bogdan Dumitrescu, directorul general al HTSS.

Criza pe care o traversăm în prezent va genera aşadar schimbări de durată, pentru care va fi nevoie de schimbări în modul în care companiile şi guvernele acţionează, atrage atenţia Dorin Pena, director general al Cisco România. „Noua lume digitală are nevoie de o infrastructură digitală. Guvernele din întreaga lume au făcut eforturi uriaşe, utilizând instrumentele de colaborare pentru a-şi informa cetăţenii, a desfăşura activităţi guvernamentale şi a oferi angajaţilor un mediu de lucru la distanţă sigur. Au fost înregistrate progrese extraordinare, care trebuie să continue. În prezent, echipele care lucrau împreună într-un birou învaţă să lucreze împreună de la distanţă. Ceea ce se întâmplă astăzi nu va schimba doar modul în care oamenii comunică, ci va avea un impact asupra continuităţii operaţiunilor în viitor, facilitându-le. Acesta este un mediu în care fiecare companie învaţă să navigheze. Clienţii noştri adaugă miliarde de conexiuni noi şi, pe măsură ce tot mai multe aplicaţii se mută într-un mediu multicloud, rolul reţelei devine extrem de important. Această criză a subliniat importanţa de a avea tehnologii de infrastructură rezistente şi scalabile la nivel global, pentru a asigura continuitatea afacerii, productivitatea şi un mediu de lucru foarte sigur. Mai mult decât oricând, companiile trebuie să se concentreze pe rezilienţă şi agilitate, iar cei care vor investi în capabilităţi digitale vor putea face această schimbare fără întreruperi. Ne îndreptăm acum către următoarea fază când planificăm cu atenţie măsurile de a ne întoarce la birou la momentul potrivit. Trebuie să ne gândim la soluţiile de acces la distanţă ca fiind parte din noua noastră viaţă în domeniul IT, de aceea echipele responsabile cu securitatea IT trebuie să construiască soluţii de remote access disponibile pe termen lung”.

 

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 29.05.2020

Printeaza

Atenţie: Această scriere publicistică este destinată exclusiv abonaţilor ZF Corporate. Utilizatorii pot descărca şi tipări conţinut de pe acest site doar pentru uzul personal sau fără scop direct ori indirect comercial. Toate materialele publicate sunt protejate de către Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare - privind dreptul de autor şi drepturile conexe.