Anuarul Top 1.000 Cele mai mari companii din România. Asigurările: 15 jucători au 97% din piaţă

6 mar 2020 Autor: Mircea Nica

Piaţa locală de asigurări şi-a continuat dezvoltarea în ultimii ani, cu creşteri ale subscrierilor realizate de asigurători, dar vânzările anuale gravitează tot în jurul ponderii de doar 1% din PIB. După ce piaţa asigurărilor a revenit pe profit în 2016, după un deceniu de pierderi, în anii următori a rămas în teritoriul pozitiv.

Valoarea pieţei asigurărilor a depăşit în 2018 nivelul de 10 mld. lei, după o creştere cu 4,5% faţă de anul 2017, pen­tru ca în 2019 ritmul de creş­tere să ajungă la circa 8%, cea mai mare creştere din ulti­me­le trei decenii, valoarea primelor brute sub­scrise ajungând la aproximativ 11 mld. lei.

Primii patru asigurători în topul com­pa­niilor de asigurări după primele sub­scrise - City Insurance, Allianz-Ţiriac, Omniasig şi Euroins - s-au menţinut şi în 2018 în top, la fel ca în 2017, cu valori ale subscrierilor de peste 1 mi­liard de lei fiecare. Valoarea cumu­lată a primelor brute sub­scrise de cele patru societăţi s-a apro­piat de 5 mld. lei, ceea ce în­seam­nă circa 49% din totalul pieţei asigu­ră­rilor. Dacă se iau în calcul primii cinci asigurători din top, se ob­ser­vă că volumul cumulat al sub­scrierilor ce­lor cinci societăţi atinge o valoare de aproa­pe 6 mld. lei, ceea ce înseamnă o pon­dere de 58% din totalul pieţei. Astfel, pon­derea celor cinci com­pa­nii de asigu­rări arată concentrarea puternică care există pe piaţa asigurărilor.

Topul celor 15 cei mai mari asigu­rători relevă o pondere de 97% din totalul pieţei, ceea ce înseamnă că volumul sub­scrie­rilor este gestionat de aceşti jucători printr-o concentrare semnificativă.

Clasamentul celor 15 societăţi de asi­gurare din 2018 a fost marcat de o schim­bar­e la nivelul celor cinci cei mai mari asi­gu­rători.

Liderul pieţei asigurărilor, City Insurance s-a menţinut în top, fiind urmat de Allianz-Ţiriac. Comparativ cu topul din 2017, Omniasig a făcut un salt pe poziţia a treia în top, cu un volum în plus al sub­scrie­rilor de 168 mil. lei, ajungând astfel la 1,17 mld. lei. Euroins a căzut în 2018 pe locul patru, cu subscrieri de 1 mld. lei, înre­gis­trând o scădere de 7,3% faţă de anul 2017.

Din anul 2017 şi până în prezent, City Insurance şi-a menţinut calitatea de lider al pie­ţei asigurărilor, chiar dacă este un jucător specializat pe o nişă, pe vânzări de asigurări auto obligatorii (RCA). Vânzările asigurătorului în anul 2018 au fost de 1,48 mld. lei, cu 18,3% peste nivelul din 2017.

În 2018, valoarea subscrierilor din seg­men­tul RCA la nivelul întregii pieţe a atins 3,7 mld. lei, iar subscrierile City pe acest segment se situau la nivelul a 1,2 mld. lei, însemnând o pondere de circa 33,3% în totalul primelor subscrise pe RCA. Analizând vânzările societăţii City Insurance se observă că poliţele RCA reprezintă 80,8% din volumul total al primelor brute subscrise, confirmând înclinaţia asigurătorului către segmentul poliţelor auto obligatorii.

Dincolo de creşterea nivelului sub­scri­e­rilor din ultimii ani, anul 2018 a venit şi cu o lovitură dură pe piaţa asigurărilor prin care Consiliul Concurenţei a amendat cu 53 mil. euro nouă companii de asigurări împreună cu Uniunea Naţională a Asigu­ră­torilor din România (UNSAR), motivul invocat fiind stabilirea de comun acord a tarifelor la poliţele RCA.

Pe lângă amenda Consiliului Concu­renţei, segmentul asigurărilor obligatorii auto a primit şi o atenţionare din partea Comisiei Europene privind încălcarea principiilor europene prin stabilirea unui plafon pentru tarifele de primă aplicate clienţilor cu risc ridicat.

Din punctul de vedere al legislaţiei, 2018 a fost anul în care s-au introdus noile reguli pentru vânzarea de poliţe prin directiva europeană de distribuţie (IDD).

Astfel, brokerii şi asigurătorii erau obligaţi să informeze complet clienţii. Noua legislaţie a venit într-un moment în care brokerii, principalul canal de distribuţie al asigurătorilor, începuseră să piardă teren, ajungând la un grad de intermediere de 63% din vânzările totale de poliţe din piaţa locală.

Asigurările de viaţă, un segment pe care asigurătorii au încercat să-l conserve prin­tr-o creştere de două cifre, a înregistrat în 2018 vânzări cu 4% mai mari faţă de 2017. Liderul incontestabil pe linia asigurărilor de viaţă a rămas NN Asigurări de Viaţă cu un volum al subscrierilor de 771 mil. lei, în creştere cu 4,6% în 2018 faţă de anul 2017.

Tendinţa companiilor de asigurări către o balansare a portofoliului şi o con­cen­trare pe asigurările nonauto s-a men­ţinut inclusiv în 2019, anul care s-a bazat şi pe dezvoltarea unor noi soluţii digitale prin care jucătorii din piaţa asigurărilor îşi pot eficientiza procesele interne şi externe pentru a răspunde ariei digitale.

Analizând situaţia angajaţilor din piaţa asi­gu­rărilor, se observă că în anul 2018 numă­rul salariaţilor a scăzut cu 177 de per­soa­ne. Evoluţia pieţei asigurărilor în ulti­mul deceniu arată că majoritatea socie­tă­ţilor de asigurare au renunţat la o parte din an­gajaţi, tendinţa de restructurare fiind in­flu­enţată de perioada de criză econo­mi­că, dar şi de procesul de digitalizare din ultimii ani.

Asigurătorii cu cel mai mare număr de angajaţi în anul 2018 erau Allianz-Ţiriac, Omniasig şi Groupama, cu peste 1.000 de salariaţi. Din cele 15 companii de asigurări din top, Allianz-Ţiriac a restructurat cele mai multe poziţii din cadrul firmei, renunţând la 110 angajaţi în 2018 faţă de 2017. Singurele societăţi care nu au restructurat, dar nici nu au angajat în perioada 2018-2017 au fost Euroins şi Generali.

Piaţa asigurărilor din anul 2019 a crescut, ajungând la finalul primelor nouă luni la un volum al primelor brute subscrise de 8,13 mld. lei. Creşterea de 9% a marcat cel mai mare salt la pieţei asigurărilor din ultimii zece ani.

„Sunt linii de business care nici în 2018, nici în 2019 nu au ajuns la penetrabilitatea maximă, iar spaţiu există în continuare dacă ne uităm la asigurările de locuinţe, la sănătate. Da, am crescut, dar la nivelul pieţei cu tot cu potenţialul care există, ne dăm seama că nu s-a ajuns la un nivel de 40%, nu s-a maturizat. Cred că ar trebui să se facă mai multe în zona de predictibilitate a produsului bazat pe sustenabilitatea lui. Dacă de fiecare dată trebuie să reîmpros­pătezi cu susţinere financiară înseamnă că ceva nu este în regulă. Digitalizarea a fost un subiect deschis în anul 2018, care s-a accentuat în 2019 şi care va continua şi în 2020“, a spus Mihai Tecău, CEO al Omniasig.  

 

Future of work în asigurări

Asigurătorii care aveau cei mai mulţi angajaţi în anul 2018 sunt Groupama cu 1.486 de salariaţi, Allianz-Ţiriac cu 1.221 de salariaţi şi Omniasig cu 1.155 de salariaţi. Din punctul de vedere al evoluţiei angajărilor şi restructurărilor pe o perioadă de circa 10 ani, numărul salariaţilor a scăzut substanţial. Astfel, Groupama şi Allianz-Ţiriac, care sunt printre cei mai mari angajatori din piaţa asigurărilor, au avut o scădere de circa 886 de persoane în ultimul deceniu. Pe de altă parte, sunt şi asigurători care în ciuda evoluţiilor pe plan tehnologic şi a dezvoltărilor în direcţia simplificării proceselor, au făcut angajări şi fac angajări. De exemplu, City Insurance, liderul pieţei asigurărilor, a angajat în perioada 2017-2018 un număr de

55 de persoane. Un alt exemplu prin care se poate vedea influenţa noilor schimbări spre care se îndreaptă piaţa asigurărilor este procesul de tehnologizare demarat de Asirom. Cu toate că această direcţie este pusă în mişcare şi de alţi asigurători, din anul 2009 până în anul 2018 se observă că Asirom şi-a redus personalul cu peste 1.000 de persoane.

Printeaza

Atenţie: Această scriere publicistică este destinată exclusiv abonaţilor ZF Corporate. Utilizatorii pot descărca şi tipări conţinut de pe acest site doar pentru uzul personal sau fără scop direct ori indirect comercial. Toate materialele publicate sunt protejate de către Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare - privind dreptul de autor şi drepturile conexe.