România, „croitorul“ Europei, prea scumpă pentru brandurile de modă. Doar 6.700 de oameni mai croiesc pentru H&M faţă de 11.500 acum doi ani

23 iul 2019 Autor: Cristina Rosca

Suedezii au fost şi sunt în continuare unul dintre cei mai mari clienţi ai fabricilor locale care produc aproape integral pentru export.  

Retailerul de modă H&M şi-a redus colaborarea cu fabricile de îmbrăcăminte şi încălţăminte din România, astfel că doar 26 de unităţi de producţie mai cos şi croiesc haine, accesorii şi pantofi pentru suedezi, faţă de peste 30 acum doi ani. Totodată, numărul de angajaţi care lucrează pentru a pune „made in România“ pe hainele H&M a scăzut pe de-o parte ca urmare a scăderii numărului de fabrici-parte­nere, iar pe de alta ca urmare a restructurării activităţii unor unităţi de producţie.

Mai puţin de 7.000 de oameni mai croiesc şi cos pentru H&M în România, faţă de 11.500 acum doi ani. Tot atunci, fabricile adunau afaceri de 900 de milioane de lei faţă de 827 mil. lei în 2018, ultimul an pentru care există date publice.

Această evoluţie confirmă încă o dată faptul că România devine prea scumpă pentru producţia de haine şi pantofi, motiv pentru care majoritatea numelor mari - C&A, Debenhams sau Marks&Spencer - au decis să renunţe la o serie de colaborări locale şi să se orienteze către ţări mai ieftine din Asia sau nordul Africii.

Jucătorii din industria de textile din România invocă salariile prea mari din domeniu, deşi croitoresele şi cusătoresele au în continuare printre cele mai mici salarii din economie, alături de cameristele din hoteluri. În ultimul deceniu (2008-2018) salariul mediu net lunar în producţia de haine şi încălţăminte a crescut de la 750 de lei la 1.630 de lei şi respectiv 1.820 de lei, însă este în continuare cu până la 40% sub media pe economie.

Totuşi, retailerii mari precum H&M continuă să lucreze în România, piaţa locală fiind ajutată de poziţia geografică favorabilă şi de expertiza de zeci de ani a oamenilor din industrie. Spre exemplu, suedezii de la H&M produc pe plan local de peste 20 de ani, conform datelor ZF. Totuşi, colaborările scad.

La H & M furnizorii sunt împărţiţi pe grade, cei mai importanţi fiind cei din secţiunile platină şi aur. Aceştia sunt parteneri strategici ai H & M.

Pe piaţa locală Pandora Prod, Time International Trading şi Artifex erau încadraţi la categoria aur, dar au fost retrogradaţi la categoria argint.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 24.07.2019

Printeaza

Atenţie: Această scriere publicistică este destinată exclusiv abonaţilor ZF Corporate. Utilizatorii pot descărca şi tipări conţinut de pe acest site doar pentru uzul personal sau fără scop direct ori indirect comercial. Toate materialele publicate sunt protejate de către Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare - privind dreptul de autor şi drepturile conexe.