Interviu exclusiv ZF. Murielle Lorilloux, CEO al Vodafone/UPC: Atenţie să nu ajungem dintr-o extremă în alta în consolidarea pieţei de telecom

18 aug 2019 Autor: Adrian Seceleanu

Murielle Lorilloux, CEO al Vodafone şi UPC România: Nu sunt împotriva consolidării pieţei, pentru că atunci când ai jucători cu o poziţie suficient de stabilă ei pot avea o perspectivă pe termen lung, ceea ce ar ajuta întreaga piaţă şi acest lucru ar avea sens şi pentru consumatorii din România. O consolidare a pieţei are sens.

România ar trebui să se asigure că o eventuală nouă reducere a numărului de operatori nu va duce la întărirea dominaţiei unor companii şi la diminuarea opţiunilor pe care le au consumatorii.

O reducere a numărului de ju­cători de pe piaţa de telecom ar putea duce la formarea unor grupuri stabile de com­panii, care vor avea confortul să investească pe termen lung în costisitoarele proiecte de extindere a infrastruc­turii de fibră optică şi de construcţie a noilor reţele 5G, dar autorităţile ar trebui să fie atente la detalii atunci când aprobă tranzacţiile pentru ca gradul de competiţie să nu scadă şi consumatorii să nu aibă de suferit, apreciează şeful Vodafone România.

„În ce priveşte o nouă reducere a numărului de jucători de pe piaţa de telecom din România, totul depinde de condiţiile din respectivele tranzacţii, practic trebuie să verificăm ca nu cumva astfel să întărim poziţia dominantă a unor jucători pe piaţă, dacă pot să spun aşa, pentru că trebuie să fim siguri că toţi consumatorii au şanse egale de a alege ce furnizor de servicii îşi doresc. Acest lucru este unul extrem de important în discuţia despre o nouă consolidare a pieţei“, a declarat într-un interviu exclusiv cu ZF Murielle Lorilloux, CEO al Vodafone România, al doilea jucător de pe piaţa de telefonie mobilă.

Ea a oferit acest răspuns fără a menţiona numele niciunei companii atunci când a fost întrebată cum comentează informaţiile ZF conform cărora Orange, liderul pieţei de telefonie mobilă, şi RCS&RDS / Digi, liderul pieţei de servicii TV şi net fix, negociază achiziţia grupului Telekom România de la acţionarii majoritari - gigantul german Deutsche Telekom şi grecii de la OTE.

Conform informaţiilor ZF, banca de investiţii Barclays a primit mandat pentru găsirea unui cumpărător, iar principalele entităţi interesate sunt Orange România şi RCS&RDS. DT şi OTE speră ca un acord de vânzare să fie încheiat rapid, până la finele lunii august.

Reprezentanţii OTE şi Deut­sche Telekom au refuzat să co­men­teze până acum infor­maţiile. Dacă tranzacţia de exit a Deutsche Telekom / OTE ar avea loc, piaţa de telecom din Ro­mâ­nia, cu o valoare de aproximativ 3,5 mld. euro pe an, ar fi împărţită între trei mari grupuri: Orange (plus o parte din Telekom), Vodafone / UPC şi RCS&RDS/Digi (plus o parte din Telekom).

La analiza eventualelor tranzacţii Ro­mânia trebuie să fie atentă să nu ajungă dintr-o extremă (o piaţă fragmentată - n. red.) la una în care să existe jucători cu poziţii do­minante, afirmă Lorilloux. „Trebuie să fim atenţi să nu ajungem dintr-o extremă în alta (cu consolidarea pieţei - n. red.). Sunt mai multe scenarii de consolidare a pieţei care sunt vehiculate şi fiecare dintre ele trebuie să fie analizat cu multă atenţie”.

Ea a insistat că de principiu este de acord cu o consolidare a pieţei, pentru că astfel s-ar forma jucători cu putere financiară care pot să îşi facă planuri de investiţii pe termen lung pentru România. „Nu sunt împotriva conso­lidării pieţei, pentru că atunci când ai jucători cu o poziţie suficient de stabilă ei pot avea o perspectivă pe termen lung, ceea ce ar ajuta întreaga piaţă şi acest lucru ar avea sens şi pentru consumatorii din Ro­mânia. O con­so­lidare a pieţei are sens.” Totuşi, în ase­menea tranzacţii, detaliile contează şi totul trebuie să fie analizat cu atenţie, a adăugat ea. „Sunt sigur că toată lumea va evalua si­tuaţia, fie că este vorba de jucătorii de pe piaţă sau de Consiliul Concurenţei, pentru a ale­ge ce este mai bun pentru România din punctul de vedere al echilibrului în con­so­li­darea pieţei. Ca principiu nu sunt împotriva con­solidării, dar dincolo de principiu situaţiile diferă.”

Vodafone este de altfel compania care toc­mai a finalizat cea mai mare operaţiune de consolidare a pieţei de telecom din Ro­mânia din ultimii ani, după ce a primit acor­dul pentru a prelua, de la 1 august, compania de cablu UPC, formând astfel un nou jucător cu un business de un miliard de euro în industria locală de telecom. Vodafone, care are pe plan local peste 9 milioane de clienţi pe comunicaţii mobile, a câştigat odată cu achi­ziţia UPC, un jucător mult mai mic, un milion de clienţi de servicii fixe şi o reţea care acoperă aproape o jumătate dintre gospodăriile din România.

Achiziţia UPC va duce la creşterea competiţiei pe piaţă, spune CEO-ul noului grup. „Sunt convinsă că noi, de partea noastră, vom contribui la creşterea com­petiţiei acum că suntem împreună cu UPC şi sunt convinsă că astfel le vom oferi mai multe opţiuni consumatorilor. Vodafone împreună cu UPC va crea noi provocări pe piaţă şi va relansa competiţia cu ceilalţi jucători de pe piaţa de servicii fixe şi mobile, cu o ofertă mai bogată”, a afirmat Lorilloux.

Tranzacţia de 18,4 mld. euro prin care Vodafone a cumpărat operaţiunile ame­ricanilor de la Liberty Global (UPC) din România, Germania, Ungaria şi Cehia a fost aprobată în iulie de Comisia Europeană, la mai bine de un an de la semnarea contractului dintre cele două părţi.

Veniturile din servicii ale Vodafone, al doilea jucător de pe piaţa locală de telefonie mobilă, au crescut cu 0,2%, la 158,6 mil. euro, în perioada aprilie - iunie 2019, primul trimestru al anului fiscal al grupului britanic, pe fondul scăderii tarifelor de interconectare, conform datelor comunicate de companie.

Numărul de clienţi pentru serviciile de telefonie mobilă ale companiei a crescut cu 1,4% în al doilea trimestru al anului calendaristic peste pragul de 9 milioane, plus 1,4% faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 19.08.2019

Read this article in English on www.ZFEnglish.com
Printeaza

Atenţie: Această scriere publicistică este destinată exclusiv abonaţilor ZF Corporate. Utilizatorii pot descărca şi tipări conţinut de pe acest site doar pentru uzul personal sau fără scop direct ori indirect comercial. Toate materialele publicate sunt protejate de către Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare - privind dreptul de autor şi drepturile conexe.