Fraţii Pavăl au intrat în clubul miliardarilor în euro cu retailerul de bricolaj Dedeman. În ultimul deceniu compania şi-a majorat afacerile de circa 11 ori, fiind în prezent cea mai mare reţea de bricolaj din România

3 apr 2017 Autor: Bogdan Alecu

Dragoş Pavăl: Pentru anul 2017 ne-am propus o creş­tere de 7% a cifrei de afaceri.

Dedeman a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 5,25 mld. lei (1,17 mld. euro), devenind prima companie antreprenorială românească ce intră în categoria businessurilor care rulează peste 1 mld. euro anual.

Dedeman Bacău, cea mai mare companie antreprenorială din Ro­mânia, controlată de fraţii Adrian şi Dragoş Pavăl, a in­trat „accelerat“ în „clubul“ mi­liar­­da­rilor, depăşind deja pragul de un miliard de euro business pe piaţa locală şi urcând cu peste 20% faţă de anul anterior la 1,17 mld. euro sau 5,25 mld. lei, potrivit da­telor companiei.

„Pentru anul 2017 ne-am propus o creş­tere de 7% a cifrei de afaceri“, a spus Dragoş Pavăl. Astfel, Dedeman ar putea rula peste 1,25 de miliarde de euro în acest an datorită noilor magazine, dar şi vân­ză­rilor în creştere. Dragoş Pavăl, 50 de ani, a fost primul din cei doi fraţi care a intrat în afaceri, În anul 1992, când a deschis un magazin de 16 metri pătraţi într-un spaţiu închiriat într-un cartier din Bacău.

Avansul susţinut al De­deman se datorează şi extin­de­rii reţelei de magazine, mai ales că fraţii Pavăl nu au redus ritmul expan­siu­nii nici în criză, dim­potrivă, au pro­fitat de un context favo­rabil al pie­ţei imobiliare, cu te­renuri mai ieftine şi mai bine pozi­ţionate. Numai anul trecut fraţii Pavăl au des­chis noi magazine în Oradea, Satu Mare, un al doilea în Bacău.

Anul trecut Dedeman şi-a majorat busi­nes­sul cu 28%, la 980 mil. euro. În ultimul deceniu compania şi-a majorat afacerile de circa 11 ori, fiind în prezent cea mai mare reţea de bricolaj din România, dar şi printre cele mai mari din regiune. Businessul a fost susţinut în 2015 de investiţii de 270 mil. lei, în creştere de la 267 mil. lei în 2014.

Odată cu depăşirea pragului de 1 mld. euro, Dedeman intră în clubul select al com­pa­­niilor care rulează anual sume de cel puţin ze­ce cifre. În 2015, economia locală avea 15 com­pa­nii cu afaceri de peste 1 mld. euro, iar rezul­ta­te­le din 2016 ar putea aduce între trei şi cinci com­panii noi în acest club select, potrivit estimărilor ZF.

Alături de Dedeman, şi grupul petrolier ungar MOL şi magazinele Mega Image au intrat în clubul miliardarilor în euro după cifra de afaceri înregistrată în 2016, potrivit estimărilor ZF.

Niciuna dintre aceste companii nu a comunicat încă rezultatele financiare pe 2016, dar dinamica vânzărilor din primul semestru şi investiţiile în extindere califică aceste companii în cursa pentru vânzări de peste un miliard de euro într-un an în care consumul a avansat cu peste 10%.

Automobile Dacia a a fost în 2015 cea mai mare firmă din România după cifră de afaceri, poziţie pe care constructorul auto o va păstra şi în 2016, potrivit estimărilor ZF, cu un business de peste 4,5 miliarde de euro. Podiumul a fost completat de două companii din grupul OMV, respectiv OMV Petrom SA şi OMV Petrom Marketing. Singurul jucător care poate ameninţa podiumul de anul trecut este retailerul german Kaufland, cel mai mare jucător din comerţul modern.

În prezent reţeaua Dedeman numără 45 de magazine, fiind de departe cea mai extinsă reţea de bricolaj de pe piaţa locală. „Ne pregătim să inaugurăm în această primăvară pe cel de-al  46-lea, în Băneasa. Pentru 2017 dorim să mai deschidem cel puţin încă două magazine, la Turda şi Hunedoara. În ceea ce priveşte investiţiile din 2018, este prematur să ne pronunţăm. Noi ne dorim să păstrăm un ritm susţinut al deschiderilor de noi magazine, însă depindem de timpul în care primim autorizaţiile“, a subliniat Dragoş Pavăl. Dedeman este şi al patrulea cel mai mare jucător din bricolaj în Europa Centrală şi de Est, potrivit unui studiu realizat de o companie poloneză, cu toate că nu are magazine în afara României. Magazinul Dedeman din Băneasa presupune o investiţie de peste 35 de milioane de euro în vreme ce pentru celelalte compania bugetează circa 11-14 milioane de euro, per magazin. Pe de altă parte, acesta se va ridica la standardele ridicate pe care le presupune zona de nord şi va veni inclusiv cu o parcare subterană. Astfel, businessul românesc va concura direct atât cu Ikea, cât şi cu Brico Depot.

Pe măsură ce se extinde, Dedeman realizează şi lucrări de modernizare a magazinelor deschise în anii trecuţi pentru a le actualiza la noile standarde.

„În mod constant investim în modernizarea reţelei şi aducerea magazinelor mai vechi la noile standarde, prin extinderi si renovări. Atunci când acest lucru nu mai este posibil, alegem chiar să relocăm unele magazine, aşa cum s-a întâmplat cu cel din Suceava, în 2015, şi cum vom face in acest an  cu unul din magazinele  din Iaşi, din Manta Roşie.

Ritmul este influenţat şi de primirea aprobărilor şi autorizaţiilor necesare, iar bugetul variaza de la magazin la ma­gazin“, explică Dragoş Pavăl. Ma­gazinul de la Suceava, deschis în 2003, avea 3.300 mp şi era primul Dedeman de mari dimensiuni. El a fost  înlocuit recent de unul având 13.700 de metri pătraţi.

În ceea ce priveşte piaţa locală de bricolaj, evaluată la circa 3-3,5 miliarde de euro anual, preşedintele Dedeman se aşteaptă ca vânzările să continuă să crească.

„În continuare pe piaţa de bricolaj din România este loc de creştere, iar acest lucru cred că se va reflecta în vânzările tuturor jucătorilor de pe piaţă, mai ales în situaţia în care creşterea economică din acest an se va menţine în procentele prognozate“, spune Dragoş Pavăl.

Dedeman activează pe piaţa locală în retailul materialelor de construcţii şi al amenajărilor interioare de 25 de ani. Magazinele vând peste 45.000 de tipuri de produse, iar în cadrul acestora lucrează peste 9.400 de salariaţi, aproape dublu faţă de nivelul atins în 2011.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 04.04.2017

Printeaza

Atenţie: Această scriere publicistică este destinată exclusiv abonaţilor ZF Corporate. Utilizatorii pot descărca şi tipări conţinut de pe acest site doar pentru uzul personal sau fără scop direct ori indirect comercial. Toate materialele publicate sunt protejate de către Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare - privind dreptul de autor şi drepturile conexe.