Ce se află în spatele testelor PISA: Bucureştiul egalează marile capitale europene, însă mediul rural este la nivel cu Indonezia, Filipine şi Maroc

8 dec 2019 Autor: Ramona Cornea

♦ Dragoş Iliescu, profesor universitar şi colaborator OECD, spune că România coboară în clasamentul PISA mai ales din cauza căderii mediului rural, aflat în clasament cu peste 100 de puncte mai puţin decât Bucureştiul ♦ Pentru companii Testele PISA sunt un predictor al capacităţii viitorilor angajaţi de a crea valoare în business.

♦ Dragoş Iliescu, profesor universitar şi colaborator OECD, spune că România coboară în clasamentul PISA mai ales din cauza căderii mediului rural, aflat în clasament cu peste 100 de puncte mai puţin decât Bucureştiul ♦ Pentru companii Testele PISA sunt un predictor al capacităţii viitorilor angajaţi de a crea valoare în business.

România este trasă în jos la testele PISA în primul rând din cauza situaţiei educaţiei din mediul rural, crede Dragoş Iliescu, pro­fe­sor universitar şi co­la­borator al Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare (OECD), care orga­nizează tes­te­le PISA. El afirmă că dife­renţa dintre punctuajul înre­gis­trat de elevii din Bucureşti şi de cei din mediul rural este de 109 puncte, re­zultat ce ar plasa nivelul copiilor din mediul rural din România alături de cel din Indonezia, Filipine şi Maroc.

„Diferenţa dintre urban şi rural în Româ­nia este de 109 puncte în testele PISA. Scoru­rile PISA pe Bucureşti sunt comparabile cu scoru­rile din orice altă capitală europeană. În mo­men­tul acesta, suntem ţara cu cel mai mare deca­laj bazat pe statutul socioeconomic. Dacă ridici educaţia rurală, ridici scorul PISA cu 30 de puncte în trei ani. Problemele din educaţie vin din zone precum decalajul imens dintre rural şi urban şi din handi­ca­pul pe care îl ai prin simplul fapt că te-ai născut într-o familie cu statut so­cial-eco­nomic scăzut“, a declarat Dragoş Iliescu în cadrul emisiunii de business ZF Live.

El afirmă că testele PISA au fost conce­pute de OECD în anii ’90 pentru a evalua ni­velul de educaţie al viitorilor angajaţi, iar rezul­ta­telor acestora reprezintă o oglindă a situaţiei viitoare de pe piaţa muncii.

„OECD a decis că vârsta de 15 ani este mo­mentul ideal pentru a evalua calitatea vi­itoa­rei forţe de muncă. Dacă o ţară află la an­ga­jare că are o calitate a forţei de muncă exe­crabilă, nu mai poate face mare lucru, deci are ne­voie de un sistem de atenţionare timpurie, să afle cu câţiva ani înainte că vine un val de cali­ta­te slabă sau de calitate extraor­dinară.“

Testul PISA evaluează dacă elevii de 15 ani de­ţin competenţele-cheie, cunoştinţele şi de­prin­derile de bază necesare pentru continuarea studiilor, cât şi pentru participarea la viaţa socială sau pentru integrarea pe piaţa muncii.

Testul oferă mediului de business din ţările participante o idee despre cât de calificată este viitoarea lor forţă de muncă în aşa fel încât să poată acţiona asupra acelor aspecte pe care le consideră importante pentru viitorul lor.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 09.12.2019

Printeaza

Atenţie: Această scriere publicistică este destinată exclusiv abonaţilor ZF Corporate. Utilizatorii pot descărca şi tipări conţinut de pe acest site doar pentru uzul personal sau fără scop direct ori indirect comercial. Toate materialele publicate sunt protejate de către Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare - privind dreptul de autor şi drepturile conexe.