A apărut Anuarul de business al României. Cei mai mari jucători din economie, ediţia a 15-a, realizat de ZF: Cine sunt liderii din businessul românesc? Opt companii urcă la peste 10 mld. lei anual

29 iun 2020 Autor: Dana Ciriperu

Anuarul de business al României – Cei mai mari jucÂtori din economie, ediţia a 15-a, apare astăzi pe piaţă şi analizează 75 de sectoare din economie.

♦ Anuarul ZF Cei mai mari jucători din economie apare astăzi şi analizează 75 de pieţe din energie, industrie, construcţii, agrobusiness şi bunuri de larg consum, IT&C, transporturi, comerţ şi servicii ♦ Sunt aproape 700 de companii incluse în acest catalog care oferă prima imagine de ansamblu asupra mediului de business în 2019.

Automobile Dacia şi două fir­me din grupul austriac OMV  - OMV Petrom SA şi OMV Petrom Mar­ke­ting – sunt cele mai mari trei companii din România după cifra de afaceri din 2019, toate cu rezultate în creş­tere, arată datele din anua­rul ZF Cei mai mari jucători din economie, care apare astăzi pe piaţă.

Liderul este neclin­tit de cinci ani, sin­gura noutate pe podium fiind schim­bul de locuri dintre cele două com­panii con­trolate de OMV. Producţia grupului austriac revine pe locul al doilea în faţa diviziei de marketing.

Cele mai mari zece companii din Ro­mânia au avut anul trecut o cifră de afaceri cumulată de peste 140 de miliarde de lei, în creştere cu 8% faţă de 2018. Ca pondere, ele reprezintă între 8% şi 9% din cifra de afaceri totală a companiilor.

Top zece oferă imaginea simplă a economiei locale: 9 companii multina­ţio­nale, un singur jucător cu capital privat românesc, energie, comerţ şi auto ca sectoare de vârf, concentrare a businessului în mâinile unor mari grupuri de firme: OMV, Rompetrol şi grupul Schwarz (Kaufland şi Lidl) au câte două firme prezente între primii zece jucători din economie.

Pentru prima dată în top zece sunt opt companii care au trecut de 10 mld. lei cifră de afaceri anuală după ce în 2019 şi British American Tobacco Trading (BAT) a depăşit acest prag. Estimările ZF arată că şi reţeaua de magazine Lidl, controlată de grupul german Schwartz se apropie de acest prag, însă Lidl nu are în prezent bilanţul financiar pe 2019 disponibil pe site-ul Ministerului de Finanţe. Topul realizat de ZF ia în calcul datele strânse în Anuarul Cei mai mari jucători din economie, un prim instrument de analiză a businessului în ultimul an, în condiţiile în care la jumătatea lunii iunie doar 45% din bilanţurile firmelor pe 2019 erau publice.

Reţeaua de magazine de bricolaj Dedeman din Bacău, deţinută de Adrian şi Dragoş Pavăl este cel mai mare business antreprenorial şi în 2019, cu vânzări de 8,2 mld. lei şi un profit net de 1,2 mld. lei. Cu acest rezultat, Dedeman este compania cu cel mai mari profit net din comerţul românesc şi în top cinci profituri din economie. Cu un rezultat net de 3,5 mld. lei în 2019, OMV Petrom se află pe primul loc în topul câştigurilor.

Rezultatele financiare ale companiilor in 2019 ne aduc în faţa unui nou an de creştere în jurul a 10% pentru mediul de business local (şi 2017 şi 2018 au fost ani „double digit“ pentru economia locală, iar cifra de afaceri totală din economie s-a oprit în 2018 aproape de 1.600 mld. lei – 350 mld. euro). Dar 2020 va întrerupe cu siguranţă acest ciclu de creştere pentru multe dintre companiile locale în urma crizei generate de pandemia de COVID-19. 2019 va rămâne astfel un an reper pentru mediul de business românesc.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 30.06.2020

Printeaza

Atenţie: Această scriere publicistică este destinată exclusiv abonaţilor ZF Corporate. Utilizatorii pot descărca şi tipări conţinut de pe acest site doar pentru uzul personal sau fără scop direct ori indirect comercial. Toate materialele publicate sunt protejate de către Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare - privind dreptul de autor şi drepturile conexe.