Mega Image a preluat reţeaua Zanfir din judeţul Vrancea, unul dintre cei mai mari retaileri independenţi, cu 10 magazine şi afaceri de peste 150 milioane de lei

joi, 18:36 Autor: Cristina Rosca

♦ Valoarea tranzacţiei este estimată de ZF la 50-60 mil. lei, valoare ce ar poziţiona-o în topul tranzacţiilor prin care o reţea străină preia un jucător local ♦ Prin această mutare Mega Image îşi face intrarea în regiunea Moldovei.

Lanţul belgiano-olandez de ma­gazine Mega Image a pre­luat reţeaua Zanfir din ju­deţul Vrancea, unul din­tre cei mai mari retaileri inde­pendenţi, cu 10 magazine şi afaceri de peste 150 mil. lei. Ziarul Financiar a scris încă de anul trecut despre această tran­zacţie, însă oficialii Zanfir negau atunci informaţia, pe când cei ai Mega Image nu au dorit să comenteze. Acor­dul a primit deja acordul Consiliul Concurenţei.

„Preluarea celui mai important ju­cător din industria de retail de pe piaţa lo­cală din zona Vrancea face parte din strate­gia noastră de dezvoltare şi expan­siune în noi teritorii. Ne consolidăm astfel poziţia într-o regiune cu po­ten­ţial, cu o piaţă deja matură (...)“, afirmă Mircea Moga, CEO al Mega Image.

Retailerul Zanfir deţine zece magazine în judeţul Vrancea şi Bacău, pe când gigantul internaţional are peste 670 de supermarketuri şi magazine de proximitate, fiind al doilea cel mai extins jucător din comerţul alimentar local. Mai mult, Mega Image este şi unul dintre cei mai puternici retaileri ca cifră de afaceri, de aproape 5 miliarde de lei în 2017 (ultimul an pentru care există date), de aproape trei ori mai mari ca în urmă cu cinci ani, adică în 2012. Prin comparaţie, Zanfir SNS, com­pania care operează supermar­ke­tu­rile cu acelaşi nume, aproape şi-a dublat cifra de afaceri în aceeaşi perioadă.

Compania are atât producţie, cât şi re­tail şi afaceri totale de aproape 190 de mi­lioane de lei în 2017. Comerţul con­tribuia anterior cu 85% la totalul busi­nessului, adică cu circa 160 mil. lei, va­loare ce poziţionează compania în topul ce­lor mai mari retaileri independenţi din România, alături de nume precum Annabella şi Paco Supermarket.

Retailerul vrâncean Zanfir este deţinut de soţii Lilieana şi Vasile Zanfir, primul supermarket fiind inaugurat în anul 2002.

„Suntem într-un moment de refe­rin­ţă pentru dezvoltarea brandului nos­tru, aşa cum l-am construit până acum (...): un brand solid şi pregătit pentru a intra în portofoliul unui retailer inter­naţional de renume. O ascensiune care ne confirmă că am avut strategia corec­tă şi pe care o vom urmări în conti­nua­re“, spune Lilieana Zanfir, direc­tor general şi proprietar al companiei Zanfir.

Pentru Zanfir, companie controlată de familia cu acelaşi nume, această tran­zacţie înseamnă exit-ul din zona de re­tail. Pentru producţie însă acest deal poa­te fi benefic dat fiind că produsele fa­bricii proprii pot fi listate în Mega Image – nu doar în magazinele preluate, ci în mai multe unităţi din reţea. Un model similar a fost şi cel practicat de Mega Image cu Angst, produse care încă se găsesc pe rafturile super­mar­keturilor şi la peste patru ani de la pre­lua­re. Mega Image este de altfel unul dintre rechinii din comerţul local, preluând de-a lungul anilor mai multe reţele mici.

Cele 10 magazine din reţeaua Zanfir sunt situate în oraşul Focşani şi în împrejurimi, repectiv  Adjud, Panciu, Dărmăneşti şi Târgu-Ocna şi vor fi integrate în următoarele luni de Mega Image astfel: 8 vor fi transformate în magazine Mega Image, format mediu şi mic potrivit suprafeţei utile şi două vor fi transformate în Shop&Go. Prin această tranzacţie Mega Image îşi face intrarea în judeţul Vrancea şi marchează o nouă zonă de dezvoltare, cea a Moldovei.

Mai exact, reţeaua de circa 670 de magazine continuă să acopere ţara, însă iese din sfera oraşelor mari.

Unul dintre executivii care au condus reţeaua Mega Image a declarat anterior că este necesar ca Mega Image să iasă în provincie pentru a putea accesa podiumul comerţului local format momentan din Kaufland, Carrefour şi Lidl. În ultimii ani retailerul a ieşit din „zona de confort“ – Bucureştiul şi zonele limitrofe – şi s-a extins în Cluj şi Timişoara. Prin această tranzacţie ar face prima mutare în zona Moldovei.

Oficialii Mega Image declarau anterior că România este împărţită în trei – Bucureşti, cele mai mari zece oraşe ale României şi zona rurală. La început, când a început proiectul Mega Image, retailerul a analizat dacă să se extindă în ţară sau să rămână în Bucureşti. A ales cea de-a doua variantă pentru că a realizat atunci că ar fi prea riscant pentru Mege Image, un jucător mic, să meargă în toată ţara. „Am fi pierdut controlul asupra businessului. Mai mult, trebuie să fii puternic, chiar lider, acolo unde esti“, spunea anterior oficialii companiei.

Apoi, până în 2017 compania s-a extins pe o rază de 250 km în jurul Bucureştiului, pentru că a calculat că dacă merge mai departe costurile ar fi prea mari. Începând cu 2017 au fost deschise primele magazine în judeţul Cluj, unul dintre cele mai dezvoltate din punct de vedere economic. În continuare însă, Bucureştiul şi Ilfovul găzduiesc peste 80% din totalul magazinelor Mega Image.

Expansiunea a venit în contextul în care retailerul este pe locul 5-6 în comerţul alimentar local, şi nu poate urca pe podium fără o acoperire naţională pentru că pe piaţa din Capitală spaţiu; de creştere este limitat.

Tranzacţia dintre Mega Image şi Zanfir ar putea fi estimată de ZF la circa 50-60 mil. lei dat fiind că în comerţ evaluarea unei companii se face că pondere în cifră de afaceri. Această pondere ajunge la mai exact 50% din business pentru cei mai mari jucători din în comerţul alimentar.

Astăzi comerţul românesc cu dominantă alimentară este împărţit între reţelele străine, considerate a fi comerţ modern şi micii jucători tradiţionali. Primii au ajuns să domine însă piaţa cu 2.800 de supermarketuri şi hipermarketuri cu afaceri de 11-12 mld. euro anual. Astfel, zece reţele străine au 62% din comerţul cu dominantă alimentară, în timp ce restul de 38% este împărţit de 70.000-80.000 de mici comercianţi.

 

 

Care este povestea businessului Zanfir

Lilieana Zanfir şi soţul său au intrat în business în urmă cu mai bine de două decenii cu un chioşc metalic, pentru a ajunge apoi la un portofoliu format din 10 supermarketuri, un bistrou şi unităţi de producţie.

„Povestea Zanfir a început în anul 1991 din necesitate, când nici nu ştiam ce înseamnă economia de piaţă. Spun din necesitate deoarece aveam copil mic şi nu găseam cu ce să îl îmbrac, mai exact nu se găseau lucruri pentru nou-născuţi. Aşa că am început să-i confecţionez lucruşoare cu maşina de cusut pe care o aveam în casă. Erau aşa de frumoase încât am făcut mai multe, le-am vândut şi am văzut că aveam un câştig dublu faţă de materia primă consumată. Şi aşa a început povestea“, povestea anterior Lilieana Zanfir. În momentul în care a decis să se lanseze în business ea avea experienţă în sectorul industrial, pe când soţul său lucrase în comerţ.

 „Am fost curtaţi şi noi de reţelele străine. Ni s-au propus şi sume, însă am decis să rămânem în bussines deoarece avem o afacere sănătoasă, în creştere încă, cu potenţial de dezvoltare şi oameni valoroşi. Şi dacă oameni la fel de valoroşi conduc companii multinaţionale şi se pot dezvolta, atunci şi noi putem demonstra că ce este pur românesc poate continua şi face tradiţie. Cu perseverenţă şi răbdare, în ani putem ajunge o companie de succes“, spunea Lilieana Zanfir acum doi ani.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 15.03.2019

Read this article in English on www.ZFEnglish.com
Printeaza

Atenţie: Această scriere publicistică este destinată exclusiv abonaţilor ZF Corporate. Utilizatorii pot descărca şi tipări conţinut de pe acest site doar pentru uzul personal sau fără scop direct ori indirect comercial. Toate materialele publicate sunt protejate de către Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare - privind dreptul de autor şi drepturile conexe.