Preţul dictează în construcţii şi amenajări: discounturile şi promoţiile atrag clienţii la cumpărare

9 mai 2013 Autor: Radu Racu

Vezi galeria foto Cel mai scump jacuzzi vândut la târgul Ambient de la Romexpo a costat 17.000 de euro, cu 5.000 de euro mai puţin faţă de preţul de listă.

Preţul rămâne cea mai importantă coordonată pentru cumpărătorii de materiale de construcţii şi decoraţiuni interioare, reducerile şi promoţiile fiind cele care au contat cel mai mult în încheierea contractelor de la târgurile Ambient şi Construct, desfăşurate la Romexpo Bucureşti la jumătatea lunii aprilie.

„Lumea vine, se uită, e interesată de noile tehnologii, dar până la urmă tot preţul dictează. Noi avem o uşă de garaj cu panouri fotovoltaice care asigură acţionarea electrică care este foarte populară printre vizitatori. Când aud preţul de 2.500 de euro, cei mai mulţi se reorientează spre modelele de 800 de euro“, spune un agent de vânzări de la producătorul de uşi de garaj MCA.

Grupul MCA, care vinde circa o treime din uşile de garaj din România, estimează că valoarea locală a pieţei de profil a scăzut în ultimul an cu 16%, la 10 milioane de euro, în special din cauza erodării preţurilor.

Scăderile de preţ sunt confirmate şi de alţi jucători: „Suntem cu 20% sub preţurile din 2010. Oamenii par însă mai hotărâţi anul acesta să cumpere. La târg am încheiat circa 50 de contracte de vânzări“, spune Paul Soare, directorul comercial al Analko, o companie de prelucrare a suprafeţelor metalice, care a introdus recent în portofoliu şi rulouri din plase secţionate şi uşi de garaj.

Dincolo de promoţiile şi reducerile aplicate la târg, care variau înte 10% şi chiar 50%, firmele din industrie au fost nevoite pe perioada care a urmat crizei să taie din tarife şi să-şi sporească volumele pentru a reuşi să-şi menţină rulajele din registrele contabile. Dacă în cazul materialelor de construcţii scăderea de preţ se situează în jurul a 20 de procente, pe piaţa de lux, unde activează furnizori de piscine sau căzi jacuzzi, diferenţa de preţ a coborât şi la jumătate, iar contractele excepţionale de dinainte de 2008, care treceau chiar şi peste pragul de 100.000 de euro, sunt doar o amintire.

„A trebuit să scoatem şi criza din preţ“, glumeşte Lebinan Memet, directorul importatorului de marmură şi travertin Mesta. „Noi suntem pe piaţa românească de patru ani, dar înainte de asta eram prezenţi prin distribuitori autorizaţi şi colaboratori. Faţă de volumele înregistrate de ei înainte, efectele crizei s-au resimţit într-un preţ scăzut. E drept că şi costurile de tansport s-au redus. A trebuit să compensăm scăderea încercând să găsim clienţi noi“, spune Memet, care importă materialele de construcţii din Turcia.

Tarifele mici impun volume mari pentru companiile care vor să se menţină pe creştere, însă proiectele mari care solicită astfel de rulaje continuă să întârzie în piaţă. „Noi lucrăm cu două mari proiecte în prezent, hotelul Internaţional din Iaşi şi un complex rezidenţial din Pipera, şi căutăm să identificăm şi alte proiecte. Problema este că sunt doar discuţii, nu se concretizează nimic. Piaţa este destul de dezorientată. Pe timp de criză e bine să investeşti dacă ai ce şi speri la mai bine“, spune omul de afaceri.

În categoria grea a preţurilor, produsele de lux ca şemineele sau piscinele au înregistrat cele mai mari scăderi faţă de anii de boom, principalii furnizori fiind nevoiţi să-şi reconfigureze portofoliul de produse cu modele mai mici sau produse în state cu o mână de lucru mai ieftină.

„Preţul mediu al unei piscine de 10 metri lungime şi 5 metri lăţime livrată în anii de boom era de 20.000 de euro, acum a coborât la 8.000-9.000 de euro. Cea mai scumpă piscină pe care am livrat-o vreodată a costat 150.000 de euro în anul 2008, însă nu am mai avut nicio comandă care să se apropie de acest nivel după aceea“, spune Claudiu Pascu, proprie­tarul Hydroline, un furnizor de piscine şi jacuzzi din Timişoara.

Şi pe segmentul şemineelor, unde exemplarele se vând cu preţuri între 2.000 şi 5.000 de euro, tarifele au scăzut sub anii de boom. „Cel mai scump model pe care l-am livrat în România a fost un Chesney de 300.000 de lire, din Marea Britanie. La târgul Ambient, cel mai scump model vândut în 2013 a fost un şemineu de 6.000 de euro“, spune Sabin Petrescu, directorul de vânzări al importatorului Eden Tower Grup.

Printre cele mai spectaculoase reduceri practicate la târgurile Ambient şi Construct organizate la Romexpo anul acesta se numără o cadă jacuzzi, vândută de importatorul Exclusiv Design cu 17.000 de euro, faţă de un preţ de listă de 22.500 de euro, şi un candelabru de 9.000 de euro oferit la promoţie de compania Prima Plus la 4.500 de euro, care însă până în penultima zi a târgului rămăsese nevândut.

Printeaza

Atenţie: Această scriere publicistică este destinată exclusiv abonaţilor ZF Corporate. Utilizatorii pot descărca şi tipări conţinut de pe acest site doar pentru uzul personal sau fără scop direct ori indirect comercial. Toate materialele publicate sunt protejate de către Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare - privind dreptul de autor şi drepturile conexe.