Noile tehnologii şi tendinţe în materie de design au scos din buzunarele vizitatorilor şi sume de zeci de mii de euro

12 mai 2013 Autor: Radu Racu

Vezi galeria foto Şemineele au fost printre cele mai vândute produse de la târgul Ambient, preţurile urcând şi până la 6.000 de euro pe exemplar. GALERIE FOTO

Piscinele, şemineele şi căzile jacuzzi au fost în capul listei de cumpărături a vizitatorilor dispuşi să scoată din buzunare chiar şi zeci de mii de euro la ediţia de anul acesta a târgului de amenajări interioare Ambient, desfăşurată între 18 şi 21 aprilie la Romexpo Bucureşti. Tendinţa confirmă asfel că vânzările premium sunt în continuare la adăpost de criza economică, în timp ce segmentul mediu nu scapă de scăderi.

„Speranţa noastră sunt acum bogaţii. Cine a avut înainte de criză 10 milioane de euro, mai are acum 7 milioane. Cine a avut 100.000 de euro, acum nu mai are nimic“, afirmă Florin Georgescu, directorul Exclusiv Design, unul dintre expozanţii de la târg, care include în portofoliul său şeminee şi căzi ja­cuzzi cu preţuri între 2.000 şi 20.000 de euro.

Participanţii din 2013 de la târgul Ambient au mizat pe teme noi în materie de design, precum materiale ecologice sau tehnologii avansate încorporate în produse tradiţionale, precum şeminee. Pentru o parte dintre ei, târgul a fost şi o oportunitate de a încheia contracte care se numără în zeci de mii de euro.

„Noi vindem într-o lună bună căzi de jacuzzi şi piscine-spa de circa 60.000-70.000 de euro, dar aici la târg am încheiat contracte de 80.000 de euro“, spune reprezentantul Super Spa, un importator direct din China pentru echipamente de tip spa. „Cel mai scump model al nostru pe care l-am vândut aici a fost o piscină-spa de 22.000 de euro, care include jeturi de apă pentru înot împotriva curentului, un televizor plat cu diagonala de 81 de centimetri, patru boxe, o frapieră şi un dispozitiv de aromaterapie. Clientul care a luat-o se ocupă de construcţia de drumuri în vestul ţării“, afirmă Victor Leţa, directorul de vânzări al companiei.

Preţurile exponatelor de la târg au plecat de la câţiva euro şi au urcat până la câteva zeci de mii de euro în cazul piscinelor cu sisteme de înot împotriva curentului, cele mai multe produse fiind promovate cu reduceri, unele chiar de până la 50%. „Cele mai scumpe produse pe care le avem noi la vânzare sunt două candelabre, unul de 2.000 de euro şi unul de 4.500 de euro, iar acestea sunt preţuri la jumătate faţă de preţul de listă pentru că am prefera să le vindem aici şi să nu ne întoarcem cu ele, pentru că transportul lor este riscant“, spune Răzvan Muntianu, managerul companiei Prima Lighting, un furnizor arădean de soluţii de iluminat.

Pe segmentul amenajărilor de interior, vânzările de şeminee, mai ales cele din segmentul superior de preţ, par să fie ferite de criză. Sabin Petrescu, directorul Eden Tower Grup, un fost producător de şeminee de piatră din Năvodari care acum importă din Olanda, Belgia şi Marea Britanie, după ce echipa sa de sculptori nu a mai reuşit să ţină pasul cu comenzile, susţine că a încheiat două comenzi pentru cel mai scump model expus la târg, de 6.000 de euro. „Şemineele sunt scumpe pentru că sunt produse cu tehnologie de ultimă generaţie. Cel de 6.000 de euro are o sticlă specială care se produce numai în Japonia şi care costă 1.500 de euro“, afirmă Petrescu. Repre­zen­tantul companiei susţine că noile tendinţe în piaţă se concentrează pe design şi tehnologii noi şi mai puţin pe aspectul practic. „Am avut clienţi care au cumpărat doar pentru că le plăcea cum arată, nefiind interesaţi de funcţia de încălzire a camerei. De aceea am şi venit la târg, speram să întâlnesc mai mulţi arhitecţi cu care să stabilesc eventuale colaborări“, afirmă managerul.

Tot la capitolul inovaţii, o iniţiativă de familie din Constanţa a reuşit să atragă privirile la târg cu o tehnologie nouă de decorare a sticlei. Sistemul Wizard, din Marea Britanie, implică o maşină de gravat care poate trasa un model pe o suprafaţă plană sau curbată în doar câteva ore. Modelul poate fi apoi pictat manual, rezultând o fereastră care imită fidel vitralii sau sticlă decorativă de interior. „Tehnologia este din Marea Britanie. Aici la târg am adus o singură maşină de acest tip, care costă 14.500 de euro, şi am şi vândut-o“, a declarat Mirel Stan, un fost muncitor în industria sticlăriei în Germania, revenit în România pentru a-şi începe propria afacere.

Pentru companiile care încep să-şi nu­mere contractele abia după venirea primă­verii, târgul a reprezentat o oportunitate de a sta­bili contacte. La Azura Serv, un impor­ta­tor de uşi şi decoraţiuni de interior din lemn lucrat manual în Italia, rezultatele târgului se vor vedea „abia peste două-trei luni“. „Noi mer­gem mână-n mână cu piaţa construcţiilor. Când piaţa este pe scădere, nici nouă nu ne merge bine. Oamenii vin, se uită, dar rezultatele se vor vedea mai târziu. Sperăm ca la târg să strângem cât mai multe con­tacte“, a declarat Gabriela Călin, asistent mana­ger al companiei. „Noi am avut şi con­tracte de amenajare care însumau 100.000 de euro, însă durează mult până încheiem un astfel de acord. Din momentul când am stabilit un contact până la încheierea con­tractului poate dura şi un an“, a spus Călin. Cele mai scumpe modele expuse de impor­ta­tor sunt o uşă de interior cu sculpturi manuale, de 6.000 de euro, şi un portal de inte­rior de 5.000 de euro care poate ajunge până la 15.000 de euro, în funcţie de decoraţiunile adiţionale.

Tot în primăvară îşi marchează debutul şi piaţa piscinelor exterioare, care a trecut prin schimbări majore în anii de criză, faţă de perioada de boom economic de dinainte de anul 2009. „Românii se orientează spre dimen­siuni mai mici. Unii îşi instalează siste­me cu jet de apă cu înot împotriva curentului şi nu mai cer dimensiuni mari. La urma urmei, la finalul zilei toţi vrem mai mult să stăm pe marginea piscinei cu o bere în mână“, spune Claudiu Pascu, directorul de vân­zări al furnizorului timişorean de piscine Hydroline. „În 2008 am livrat şi o piscină de 150.000 de euro. Preţul mediu al unei co­menzi era atunci de 20.000 de euro, acum a scăzut la 8.000-9.000 de euro“, a declarat mana­gerul.

O scădere majoră a preţurilor practicate observă şi Daniela Nedelcuţ, director de vânzări pentru export al producătorului craiovean de piscine exterioare din fibră de sticlă. „Noi am crescut an de an pe perioada crizei tocmai pentru că cei mai mulţi consumatori au trecut de la materialele tradiţionale de fabricaţie, ca betonul, la materii noi ca fibra de sticlă. Aş putea spune că ce s-a întâmplat cu Dacia pe piaţa auto ni s-a întâmplat nouă pe piaţa de piscine“, spune Nedelcuţ,  precizând că anul trecut compania craioveană a livrat 80 de piscine pe piaţa internă şi alte 380 la export, cu Israel principala piaţă de desfacere.

Printeaza

Atenţie: Această scriere publicistică este destinată exclusiv abonaţilor ZF Corporate. Utilizatorii pot descărca şi tipări conţinut de pe acest site doar pentru uzul personal sau fără scop direct ori indirect comercial. Toate materialele publicate sunt protejate de către Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare - privind dreptul de autor şi drepturile conexe.