UŞI DE GARAJ

Doar sectorul industrial mai ridică piaţa. Proprietarii de case stau cu ochii pe promoţii

8 mai 2013 Autor: Andreea Neferu

Piaţa locală de uşi de garaj s-a ridicat anul trecut la 10 mil. euro, în scă­dere cu 16%. Foto Shutterstock

Uşile de garaj „la promoţie“, în culori standard şi cu cât mai puţine accesorii, încă fac legea pe piaţa rezidenţială. Pe de altă parte, segmentul de uşi industriale se mişcă mult mai bine, în piaţă existând o cerere în creştere, spun jucătorii de pe piaţa de profil.

Companiile ce activează pe piaţa de uşi de garaj au păreri împărţite cu privire la modul în care va evolua anul acesta sectorul de uşi de garaj, însă sunt de acord că anul precedent a fost unul plin de provocări, care a început cu un prim semestru de creştere, urmat însă de unul în care s-au confruntat cu o cerere mai scăzută.  „Apreciem că 2013 va fi un an greu pentru piaţa românească a uşilor de garaj, care ar putea să înregistreze o scădere chiar mai abruptă faţă de cea din 2012. Prin urmare, dacă ar fi să ne gândim la cifre, am merge pe varianta unei scăderi de 10-20%, până la 8-9 milioane de euro“, spune Ciprian Oprea, director general şi acţionar al grupului MCA, specializat în producţia şi comercializarea de uşi de garaj şi rulouri pentru ferestre.

Potrivit estimărilor sale, piaţa locală de uşi de garaj s-a ridicat anul trecut la 10 milioane de euro, în scădere cu 16%, în timp ce în volum declinul a fost ceva mai mic, de 10%, până la 14.500 de uni­tăţi. Scăderea mai accentuată în valoare este motivată şi de reducerea preţurilor, la care a contribuit concurenţa acerbă de pe piaţă.

Pe de altă parte, importatorul şi distribuitorul de uşi de garaj Hörmann, filiala locală a grupului german cu acelaşi nume, mizează pe un avans al pieţei de profil anul acesta.  „Privim cu mai mult optimism 2013. Deşi nu putem face în acest moment o estimare a valorii pieţei uşilor de garaj, cred că aceasta va înregistra o uşoară creştere. Din activitatea noastră de la începutul anului, observ că se anunţă o dinamică bună a segmentului de uşi industriale prin începerea mai multor proiecte industriale“, afirmă Bogdan Cojocaru, director general al Hörmann România.

În opinia sa, segmentul rezidenţial este încă afectat de criză, iar principala tendinţă în acest sector este orientarea clienţilor către preţurile mai mici.

„Estimăm şi pentru acest an că cele mai vândute produse pe acest segment vor fi uşile aflate la promoţie: uşile de garaj basculante, neizolate termic şi uşile sec­ţio­nale de garaj comercializate preponderent în magazinele de bricolaj“, spune Cojocaru.

Aceeaşi părere o împărtăşeşte şi Ciprian Oprea de la MCA, care spune că în general clienţii se orientează către modelele economice de uşi de garaj, cu puţine accesorizări, şi aleg cu precădere culori standard, alb sau maro, care sunt mai accesibile din punctul de vedere al preţului.

„Pentru uşi de garaj şi rulouri, anul 2013 va fi unul de graţie, vom vedea cine rămâne şi cine iese. Cred că va fi un an slab, dacă luăm în calcul numărul redus de proiecte imobiliare aflate în stadii avansate de construcţie“, spune Oprea.

Doar cu plata în avans

MCA Grup a încheiat anul 2012 cu afaceri de 8,2 milioane de euro, nivel similar cu anul precedent, iar pentru 2013 speră la o creştere până la 9-10 mil. euro.

MCA Grup, care realizează exporturi în ţări precum Belgia, Franţa, Austria, Serbia, Bulgaria, Republica Moldova şi Italia, a încasat anul trecut peste un milion de euro din livrările în străinătate, echivalentul a 13% din rulaj, iar pentru 2013 şi-a propus să exporte circa 30% din cifra de afaceri.

„La export, ca producători de uşi de garaj, avem de-a face cu un nivel scăzut al încrederii străinilor în produsele româneşti şi cu riscuri de neplată, situaţii cu care ne-am întâlnit anul trecut. De aceea, noi, spre exemplu, lucrăm la export numai cu plata integrală la avans“, explică Ciprian Oprea.  MCA are o unitate de producţie la Jilava, judeţul Ilfov, cu capacităţi de producţie anuale de 10.000 de uşi de garaj şi 15.000 de rulouri termice pentru ferestre.

Circa 70% din vân­zările MCA de uşi de garaj sunt generate de segmentul rezidenţial, iar restul de 30% de cel industrial. Din grupul MCA, controlat de trei persoane fizice (Ciprian Oprea, Raluca Oprea şi Valentin Cuca), fac parte compania Milca, precum şi alte firme deţi­nute de respectivii investitori, cu activităţi conexe de servicii sau distribuţie.

 

Sub Ungaria sau Polonia

„Marea provocare în 2013 este să men­ţinem o creştere constantă pe segmentul rezidenţial“, spune şi Cojocaru de la Hörmann.

El adaugă că, în comparaţie cu alte pieţe din zonă, România este încă în stadiul de formare şi consolidare a segmentului rezidenţial. Astfel, ţări precum Ungaria sau Polonia au un ritm de creş­tere mult mai mare pe acest segment şi datorită faptului că uşile de garaj se înlocuiesc mult mai des, perioada de folosire a unui astfel de produs fiind de 10 ani.

„Spre deosebire de aceste ţări, în România această zonă a renovărilor este foar­te puţin sau deloc reprezentată. Pe seg­mentul industrial însă, dinamica pie­ţelor din regiune este asemănătoare“, explică Cojocaru.

Hörmann România estimează pentru anul acesta o cifră de afaceri de circa 6 mi­lioane de euro, în creştere cu 10% faţă de anul anterior, datorită avansului segmentului industrial. Printre cele mai importante proiecte industriale pentru care Hörmann a furnizat produse se numără sediul şi depozitul Danone România sau centrul logistic Karl Heinz Dietrich din Timişoara.

Pe piaţa locală de uşi de garaj activează şi alţi jucători, precum Swing Trade Sovata sau Mondomatic Galaţi.

Printeaza

Atenţie: Această scriere publicistică este destinată exclusiv abonaţilor ZF Corporate. Utilizatorii pot descărca şi tipări conţinut de pe acest site doar pentru uzul personal sau fără scop direct ori indirect comercial. Toate materialele publicate sunt protejate de către Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare - privind dreptul de autor şi drepturile conexe.