Transilvania e noul pol de creştere pentru mobilierul de birou

28 apr 2013 Autor: Ioana David

Vezi galeria foto Mutarea unui angajat costă între 2.000 şi 5.000 de euro, inclu­zând toate costurile precum proiect, amenajare, comisioane, mobilier şi mutarea propriu-zisă.. GALERIE FOTO

Companiile din industria mobilierului de birou privesc pentru prima dată cu optimism la evoluţia vânzărilor, mai ales că în primul trimestru au văzut o piaţă dinamică, şi spun că sunt semnale că firmele încep să fie preocupate din nou de relocare. Mobila de birou a devenit din 2009 cenuşăreasa pieţei de mobilă, după ce anterior fusese cel mai dinamic segment, cu ritmuri de creştere de 20-30% pe an. Pe cât de rapidă a fost însă ascensiunea, pe atât de abruptă a fost şi căderea.

De la 100 de milioane de euro în cel mai bun an piaţa de mobilier a ajuns la mai puţin jumătate. În 2012 vânzările s-au stabilizat, iar anul acesta încep să apară şi premisele de revenire.

Surprinzător însă, atenţia jucătorilor din industrie se îndreaptă acum spre oraşele din provincie, în special din zona Transilvaniei. Un argument ar fi că Bucureştiul şi-a atins potenţialul şi acum trebuie să se găsească noi poli de creştere.

„Alături de Iaşi şi Timişoara, şi într-o măsură mai mică Braşov, Sibiu şi Constanţa, am monitorizat în ultimii zece ani potenţialul de business din Cluj. De fapt, este vorba despre întreaga zonă a Transilvaniei, de la Cluj la Timişoara, care a fost privită întotdeauna ca având potenţial bun pentru mobilă. Astfel, monitorizăm oraşe precum Bistriţa, Zălău, Arad şi Oradea“, spune Christophe Weller, managing partner al importatorului de mobilă de birou Corporate Office Solutions (COS).

Compania aşteaptă să realizeze o cifră de afaceri de 15 milioane de euro în acest an, în creştere cu 27% comparativ cu nivelul de 11,8 mil. euro raportat anul trecut.

„Cluj atrage investiţii ale firmelor străine datorită resurselor umane, completate în fiecare an de noii absolvenţi ai universităţii, care este foarte bine văzută. Competenţele din domeniul limbilor străine, dar şi cele tehnice, sunt atractive pentru investitorii străini, pe lângă faptul că resursele umane sunt mai competitive şi disponibile“, a mai spus Weller.

În prezent, printre cele mai mari investiţii noi din Cluj sunt cele ale celor de la De’Longhi şi Bosch, însă şi alte proiecte sunt în derulare, ca de exemplu cel al companiei germane Karl Heinz Dietrich International Exped, care va construi în Parcul Industrial Tetarom III din comuna Jucu un depozit logistic, pe un teren de 4,4 hectare, investiţia ridicându-se la 15 milioane de euro.

Proiectul grupului german Bosch se ridică însă la 77 mil. euro pentru producerea de unităţi electronice de comandă destinate industriei auto, în timp ce producătorul italian de electrocasnice De'Longhi a demarat producţia din parcul Tetarom III de la Jucu în urma unei investiţii de circa 30 mil. euro.

Chiar dacă aceste investiţii sunt în producţie, şi aceste companii au nevoie de mobilier de birou pentru structurile de management şi suport. Mai mult, pe lângă aceste proiecte, Clujul are un potenţial semnificativ pe zona de servicii, lucru pe care l-au sesizat şi dezvoltatorii de birouri care pregătesc sau lucrează deja la o serie de centre noi de afaceri în oraş.

„Au existat creşteri importante în afara Bucu­reş­tiului şi stagnare în Bucureşti în primele trei luni ale acestui an“, a spus Mihai Guşoiu, manager de pro­dus pentru Mobexpert. Grupul, cel mai mare din industria locală a mobilei, este prezent pe piaţa generală de mobilă, dar şi pe nişa de birou, printr-o divizie specializată de office.

„Sunt multe centre de servicii şi call-centere ce se construiesc la Cluj, ceea ce înseamnă că fiecare angajat are nevoie de un post de lucru, birou şi scaun, nu cum se întâmplă la nivelul industriei, unde nevoile de mobilă sunt limitate. În aceste condiţii, nevoile de mobilă au fost destul de ridicate la Cluj“, a mai spus Christophe Weller.


Cu ochii pe Serbia şi Ungaria. Uitându-se pu­ţin în urmă, la anul care a trecut, companiile din industria mobilierului de birou spun că anul 2012 a început bine, dar că „elanul“ din primele luni s-a temperat pe final.

„Primul trimestru din 2012 a fost foarte promi­tăţor, cu un volum de vânzări semnificativ mai mare faţă de 2011. Evoluţia ulterioară a vânzărilor pe parcursul anului 2012 a fost modestă, reducându-se avan­­sul. În primul trimestru din 2013, nivelul vân­ză­rilor GreenForest s-a menţinut relativ constant faţă de primul trimestru din 2012, dar putem aprecia pentru acest prim trimestru un nivel al cererii pentru mobilierul de birou aproximativ egal cu cel din 2012“, a spus Sebastian Capotescu, marketing manager al GreenForest, producător din Timişoara.

Anul trecut compania a înregistrat o cifră de afaceri de peste 3,3 mil. euro, în creştere cu 5%, în euro. Pentru anul acesta aşteaptă un nivel de 4 mil. euro.

„Printre măsurile pe care le avem în vedere pentru atingerea aceastui obiectiv (creşterea cu 21% a cifrei de afaceri - n.red.) se numără deschiderea în perioada următoare a showroom-ului de la Cluj-Napoca, extinderea showroom-ului din World Trade Center Bucureşti, creşterea cotei de piaţă în segmentul retail prin ajungerea la maturitate a noilor investiţii în tehnologiile de execuţie a mobilierului furniruit, vopsit şi din materiale compozite şi continuarea activităţilor începute anul trecut pentru promovarea brandului GreenForest pe pieţele din Serbia şi Ungaria“, a afirmat Sebastian Capotescu.

 

Tot capitala-i fruncea. Pe de altă parte, reprezentanţii Corporate Office So­lu­­tions spun că deşi începutul de an a fost dinamic, o tendinţă clară nu se poate contura după doar trei luni.

„Este oarecum dificil să determinăm un trend pentru primul trimestru al acestui an. Ceea ce pot spune este că acest trimestru a fost mai dinamic comparativ cu acelaşi interval din 2012, cu vânzări mai mari de mobilă, de aproximativ 20% (compania vinde şi produse conexe, de exemplu podele - n.red.) şi confirmări că vor urma proiecte noi în restul anului, dar şi dincolo de această dată“, a mai spus Christophe Weller de la COS.  El mai spune că în pofida dinamismului din afara Bucureştiului, Capitala rămâne locul unde se fac 80% din afaceri.

O analiză recentă a ZF arată că cel puţin zece companii mari cu sedii în Bucureşti îşi vor muta în următoarea perioadă cei aproximativ 10.000 de angajaţi în alte clădiri de birouri. Odată cu aceste mişcări, multinaţionalele scot din buzunar minimum 20 mil. euro, arată calculele ZF.

Reprezentanţii firmelor de consultanţă spun că mutarea unui angajat costă între 2.000 şi 5.000 de euro, incluzând toate costurile (proiect, amenajare, comisioane mobilier şi mutarea propriu-zisă) şi că nu se justifică decât dacă există un plan pe termen lung care, pe lângă reducerea costului de chirie, să vizeze o folosire mai inteligentă a spaţiului, creşterea performanţei angajaţilor şi reducerea absenteismului.
 

Cine a învins criza se înnoieşte. „Tot mai multe companii au decis să se mute datorită faptului că există din ce în ce mai multe opţiuni. Cu această ocazie îşi schimbă şi mobila de birou şi transmit în acest fel un mesaj angajaţilor şi clienţilor. După trei - patru ani de bugete restricţionate şi reduceri de cheltuieli, tot mai multe companii au decis să investească în birouri, ca un semn că au rezistat pe timpul crizei şi acum se pregătesc pentru vremuri mai bune. Cu toate acestea, nimic nu va mai fi ca înainte de 2008“, a mai spus Weller.

În opinia sa, o analiză a ultimilor zece ani în industria de profil arată că 2010 şi 2012 au fost cei mai dificili pentru această industrie.

Pe de altă parte, producătorii spun că ei au resimţit 2009 ca fiind cel mai dur an.

„Cel mai dificil an pentru piaţa mobilierului de birou a fost 2009, când de la un volum de aproximativ 80-90 milioane de euro din 2008 piaţa s-a redus la aproximativ 40-45 mil. euro în 2009“, a spus Sebastian Capotescu de la GreenForest. În prezent, piaţa de mobilier de birou este estimată la aproximativ 40 mil. euro.

Majoritatea companiilor din această industrie spun că numărul jucătorilor din timpul crizei s-a păstrat constant pe segmentul mobilei de birou, fără exituri sau intrări notabile.

Principalii jucători din industria mobilierului de birou sunt Mobexpert Office (divizia specializată a celui mai mare grup din industria locală a mobilei, controlat de omul de afaceri Dan Şucu), Corporate Office Solutions, GreenForest, Hansen, dar şi alţii.

Dacă pentru companiile care mobilează birouri speran­ţele vin din numărul mare de relocări, pentru mobila generalistă exporturile sunt cele care salvează producţia. Cumulat însă, industria de mobilă se pregăteşte pentru un nou an de scădere, al cincilea consecutiv, arată o analiză recentă a ZF.

Printeaza

Atenţie: Această scriere publicistică este destinată exclusiv abonaţilor ZF Corporate. Utilizatorii pot descărca şi tipări conţinut de pe acest site doar pentru uzul personal sau fără scop direct ori indirect comercial. Toate materialele publicate sunt protejate de către Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare - privind dreptul de autor şi drepturile conexe.