Transportatorii din România caută profituri în Asia şi Orientul Mijlociu

17 apr 2013 Autor: Bogdan Alecu

Radu Dinescu, secretar general al UNTRR: În urmă cu doi ani se opera Piteşti - Istanbul cu 2.500 de euro, iar acum a ajuns la 1.200 - 1.500 de euro. Având în vedere distanţa dintre cele două oraşe, tot se apropie de tariful de 2 euro/km. FOTO Răzvan Chiriţă

  Companiile româneşti de transport caută tot mai mult să efectueze operaţiuni în afara Uniunii Europene, fiind atrase atât de motorina la jumătate de preţ, cât şi de tarifele duble sau chiar triple percepute clienţilor, comparativ cu cele din interiorul Uniunii Europene.

„Dacă vorbim despre o comparaţie între acti­vita­tea din 2007 şi cea de astăzi, volumul pe tran­sportul extraco­munitar a crescut de trei ori în ceea ce priveşte numărul de operaţiuni. De asemenea, comparativ cu 2009 transportul în regim de grupaj a crescut foarte mult deoarece volumele au scăzut, iar clienţii s-au uitat tot mai mult la costuri“, a spus Radu Dinescu, secretar general al Uniunii Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR).

Potrivit lui Radu Dinescu, în Uniunea Europeană sunt costuri mari de operare, de la motorina scumpă din ţări precum Germania sau Franţa la diurna şoferului, dar există o mai mare predictabilitate, cu toate că marja este relativ mică. La transportul extra­comunitar şoferul trebuie să aibă viză pentru ţările de tranzit şi cea de destinaţie, camionul are nevoie de autorizaţie, pentru marfă trebuie document de tranzit vamal. „La prima vedere pare mai complicat, dar sunt şi plusuri majore - costul cu motorina este la jumătate. În Rusia un litru de motorină costă 60 sau 80 de eurocenţi, în timp ce în Germania este un euro şi jumătate. În Turcia un litru de motorină ajunge la doi euro dacă faci tranzit, dar dacă iei marfă din Turcia, atunci la frontieră alimentezi cu 80 de eurocenţi deoarece este motorină duty-free“, a spus Radu Dinescu.

Pe lângă faptul că motorina este la jumătate de preţ, transportul extraco­munitar are avantajul unui cost cel puţin dublu. „Dacă în Europa discutăm de tarife per kilometru de aproximativ un euro, în afară poate ajunge la doi sau chiar trei euro per kilometru“, a spus Radu Dinescu.

Pe de altă parte, oficialul uniunii transportatorilor a subliniat că pe spaţiul extracomunitar nu există predictabili­tate, deoarece un camion poate sta în vamă de la două ore la două zile.

„Spre exemplu, în urmă cu doi ani se opera Piteşti - Istanbul cu 2.500 de euro, iar acum a ajuns la 1.200 - 1.500 de euro, dar chiar şi aşa, având în vedere distanţa dintre cele două oraşe, tot se apropie de tariful de 2 euro per kilometru“, a spus secretarul general al UNTRR.

Firmele care au un număr ridicat de camioane aleg să-şi diversifice porto­foliile şi îşi pun o parte din flotă în Europa de Vest, o parte o folosesc pentru transportul dinspre şi către România, iar o parte pentru transportul extracomunitar. În România sunt puţine firme cu foarte multe camioane şi multe cu puţine camioane care au rolul de a acoperi fluctuaţiile din piaţă deoarece firmele mari contractează din timp. 

„Ca minus pe extracomunitar este lipsa de predictabilitate. Se poate sta la o frontieră şi nu se poate şti cu exactitate dacă se va trece în două ore sau în două zile. Avem din ce în ce mai multe operaţiuni pe nordul Irakului, Teheran în Iran, Georgia şi Azer­baidjan“, a spus Radu Dinescu. 

Ro­mânia nu are relaţii eco­no­mice foarte dezvoltate cu aceste ţări, însă se poate transporta spre exemplu din Germania în Kazahstan sau chiar din Kazahstan spre Europa de Vest via Rusia, pentru a se transporta cât mai mult în ţări cu motorină ieftină.

„Mai sunt din România tran­sporturi, însă tur-retur nu este deloc echilibrat. S-a mai operat şi România - Ka­zah­stan. În urmă cu câteva săptă­mâni a fost un transport România - Tadjikistan, sau Ger­ma­nia - Ka­zahstan, sau Italia - Kazah­stan“, a subliniat Dinescu.

Spre Rusia, cu toate că la Moscova există uzina AvtoFramos, unde Renault asamblează modele din gama Logan, nu sunt neapărat exportate doar componente auto. 

„Este vorba inclusiv de bunuri de larg consum, iar de acolo se tran­s­portă alte produse, cum ar fi fasole din Kazahstan sau alte produse pentru Rusia din Tadjikistan. În general, transportatorii preferă să transporte bunuri în ţări unde la capete au costuri reduse cu moto­rina“, a declarat secretarul general al  Uniunii Transportatorilor Rutieri din România.

Printeaza

Atenţie: Această scriere publicistică este destinată exclusiv abonaţilor ZF Corporate. Utilizatorii pot descărca şi tipări conţinut de pe acest site doar pentru uzul personal sau fără scop direct ori indirect comercial. Toate materialele publicate sunt protejate de către Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare - privind dreptul de autor şi drepturile conexe.