Transportatorii din România caută profituri în Asia şi Orientul Mijlociu
17 apr 2013
Radu Dinescu, secretar general al UNTRR: În urmă cu doi ani se opera Piteşti - Istanbul cu 2.500 de euro, iar acum a ajuns la 1.200 - 1.500 de euro. Având în vedere distanţa dintre cele două oraşe, tot se apropie de tariful de 2 euro/km. FOTO Răzvan Chiriţă
„Dacă vorbim despre o comparaţie între activitatea din 2007 şi cea de astăzi, volumul pe transportul extracomunitar a crescut de trei ori în ceea ce priveşte numărul de operaţiuni. De asemenea, comparativ cu 2009 transportul în regim de grupaj a crescut foarte mult deoarece volumele au scăzut, iar clienţii s-au uitat tot mai mult la costuri“, a spus Radu Dinescu, secretar general al Uniunii Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR).
Potrivit lui Radu Dinescu, în Uniunea Europeană sunt costuri mari de operare, de la motorina scumpă din ţări precum Germania sau Franţa la diurna şoferului, dar există o mai mare predictabilitate, cu toate că marja este relativ mică. La transportul extracomunitar şoferul trebuie să aibă viză pentru ţările de tranzit şi cea de destinaţie, camionul are nevoie de autorizaţie, pentru marfă trebuie document de tranzit vamal. „La prima vedere pare mai complicat, dar sunt şi plusuri majore - costul cu motorina este la jumătate. În Rusia un litru de motorină costă 60 sau 80 de eurocenţi, în timp ce în Germania este un euro şi jumătate. În Turcia un litru de motorină ajunge la doi euro dacă faci tranzit, dar dacă iei marfă din Turcia, atunci la frontieră alimentezi cu 80 de eurocenţi deoarece este motorină duty-free“, a spus Radu Dinescu.
Pe lângă faptul că motorina este la jumătate de preţ, transportul extracomunitar are avantajul unui cost cel puţin dublu. „Dacă în Europa discutăm de tarife per kilometru de aproximativ un euro, în afară poate ajunge la doi sau chiar trei euro per kilometru“, a spus Radu Dinescu.
Pe de altă parte, oficialul uniunii transportatorilor a subliniat că pe spaţiul extracomunitar nu există predictabilitate, deoarece un camion poate sta în vamă de la două ore la două zile.
„Spre exemplu, în urmă cu doi ani se opera Piteşti - Istanbul cu 2.500 de euro, iar acum a ajuns la 1.200 - 1.500 de euro, dar chiar şi aşa, având în vedere distanţa dintre cele două oraşe, tot se apropie de tariful de 2 euro per kilometru“, a spus secretarul general al UNTRR.
Firmele care au un număr ridicat de camioane aleg să-şi diversifice portofoliile şi îşi pun o parte din flotă în Europa de Vest, o parte o folosesc pentru transportul dinspre şi către România, iar o parte pentru transportul extracomunitar. În România sunt puţine firme cu foarte multe camioane şi multe cu puţine camioane care au rolul de a acoperi fluctuaţiile din piaţă deoarece firmele mari contractează din timp.
„Ca minus pe extracomunitar este lipsa de predictabilitate. Se poate sta la o frontieră şi nu se poate şti cu exactitate dacă se va trece în două ore sau în două zile. Avem din ce în ce mai multe operaţiuni pe nordul Irakului, Teheran în Iran, Georgia şi Azerbaidjan“, a spus Radu Dinescu.
România nu are relaţii economice foarte dezvoltate cu aceste ţări, însă se poate transporta spre exemplu din Germania în Kazahstan sau chiar din Kazahstan spre Europa de Vest via Rusia, pentru a se transporta cât mai mult în ţări cu motorină ieftină.
„Mai sunt din România transporturi, însă tur-retur nu este deloc echilibrat. S-a mai operat şi România - Kazahstan. În urmă cu câteva săptămâni a fost un transport România - Tadjikistan, sau Germania - Kazahstan, sau Italia - Kazahstan“, a subliniat Dinescu.
Spre Rusia, cu toate că la Moscova există uzina AvtoFramos, unde Renault asamblează modele din gama Logan, nu sunt neapărat exportate doar componente auto.
„Este vorba inclusiv de bunuri de larg consum, iar de acolo se transportă alte produse, cum ar fi fasole din Kazahstan sau alte produse pentru Rusia din Tadjikistan. În general, transportatorii preferă să transporte bunuri în ţări unde la capete au costuri reduse cu motorina“, a declarat secretarul general al Uniunii Transportatorilor Rutieri din România.
Atenţie: Această scriere publicistică este destinată exclusiv abonaţilor ZF Corporate. Utilizatorii pot descărca şi tipări conţinut de pe acest site doar pentru uzul personal sau fără scop direct ori indirect comercial. Toate materialele publicate sunt protejate de către Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare - privind dreptul de autor şi drepturile conexe.
- Aquila finalizează a doua tranzacţie de anul acesta, cea a Parmafood
- Prima victorie a velorevoluţiei franceze: în centrul Parisului, bicicletele devansează maşinile ca mijloc de transport. Guvernul pune la bătaie 55 milioane euro pentru creşterea producţiei locale de biciclete
- Investiţie degeaba? Aeroport modernizat, fără curse: Aeroportul Tulcea, poarta de intrare în Delta Dunării, la final cu investiţia de 180 mil. lei în modernizare, dar cu zero zboruri: „Războiul de la graniţă ţine departe operatorii. Din septembrie am put
- Atenţie, şoferi: Restricţii de circulaţie cu ocazia sărbătorilor pascale
- Bursă. Compania de distribuţie şi logistică Aquila a finalizat achiziţia Parmafood, a doua tranzacţie din 2024