Numai să nu scadă: Piaţa de polistiren rămâne dependentă de reabilitările de locuinţe

4 apr 2013 Autor: Andreea Neferu

Piaţa locală de polistiren va înregistra anul acesta o stagnare sau o creştere uşoară, de câteva procente, în condiţiile în care producătorii din domeniu se bazează în continuare pe reabilitările termice, care la rândul lor depind de finanţările publice sau de fondurile europene.

După un an 2012 în care cel mai probabil piaţa de polistiren a rămas la acelaşi nivel sau a cunoscut un uşor avans comparativ cu anul precedent, pro­du­cătorii din domeniu se aşteaptă ca şi în 2013 piaţa să aibă o evoluţie similară.

„Ţinând cont de (...) lipsa fondurilor pentru reabilitări termice anunţată de primării, în contextul atragerii de finanţări europene abia din 2014 pentru acest sector anticipăm cel puţin o stagnare a pieţei de profil, dacă nu chiar o scădere a acesteia. Primele luni ale anului, cu scădere de volume, întăresc convingerea că anul 2013 nu va fi unul propice pentru firmele din domeniu“, spune Sorin Cristea, director de vânzări în cadrul producătorului de materiale de construcţii Arcon Sfântu Gheorghe, controlat de omul de afaceri Ioan Ţiţeiu.

Compania produce, pe lângă polistiren expandat, şi membrane bituminoase, vopsele şi tencuieli decorative.

Piaţa de polistiren expandat se ridică la circa 3-3,5 milioane de metri cubi în volum şi la 90-100 de milioane de euro în valoare, potrivit informaţiilor Business Construct. Pe de altă parte, polistirenul extrudat ajunge la un volum de circa 350.000 de metri cubi.

Polistirenul expandat se foloseşte în general pentru izolarea termică a pere­ţilor, în timp ce polistirenul extrudat este utilizat în cazul teraselor sau pardoselilor, pentru că este mai rezistent la umiditate şi compresiune.

Pe de altă parte, producătorul de materiale de construcţii AdePlast, controlat de omul de afaceri Marcel Bărbuţ, speră ca piaţa de polistiren să consemneze un uşor avans în 2013. „Sperăm ca în acest an piaţa reabilitărilor termice (şi implicit şi cererea de polistiren), atât la blocuri, cât şi la case private, să cunoască o creştere mai consistentă. Nu ne aşteptăm la provocări care să ne surprindă din partea pieţei“, spune Octavian Nicula, manager al diviziei de termosistem din cadrul AdePlast.

O uşoară creştere este estimată şi de Austrotherm România, parte a concernului austriac Schmid Industrie Holding. „Din datele furnizate de Institutul Naţional de Statistică, precum şi din analizele noastre interne rezultă o uşoară creştere cu 5-6% în 2012 faţă de 2011 pe piaţa polistirenului din România. (...) Trendul în 2013 va fi asemănător cu cel înregistrat în 2012“, spune Laurenţiu Istrate, director general al Austrotherm România.

Compania a avut anul trecut o cifră de afaceri de peste 84 de milioane de lei (18,9 milioane de euro), în creştere cu 17% faţă de anul precedent, potrivit informaţiilor furnizate de companie. Pentru 2013, compania estimează un avans mai temperat al businessului, de 2-3%.

„Volumul de lucrări de reabilitări termice va fi cel care va angrena mişcări în piaţa polistirenului din România. Odată cu demararea finanţării acestor lucrări şi prin fondurile europene, începând cu luna noiembrie a anului trecut, sperăm într-o mai mare rigoare legislativă în ceea ce priveşte controlul calităţii produselor utilizate pentru termoizo­lare“, explică Istrate. Pe piaţa locală, Austrotherm are trei fabrici de polistiren expandat şi extrudat, în Bucureşti şi în localitatea Horia (judeţul Neamţ), cu o capacitate de producţie anuală de 700.000 mc de polistiren expandat şi 150.000 mc de polistiren extrudat.

AdePlast deschide noi fabrici. În aşteptarea reluării în forţă a reabi­litărilor termice, unii producători de polistiren au început deja să investească în noi fabrici sau să facă achiziţii.

Este cazul companiei AdePlast, care va pune în funcţiune anul acesta două unităţi de producţie de polistiren, ajungând la o capacitate totală de 2,35 milioane de metri cubi. Mai exact, compania a preluat anul trecut liniile de producţie pentru panouri de polistiren deţinute de compania Zentyss în Buzău şi Arad.

AdePlast a încheiat anul precedent cu o cifră de afaceri de 185 de milioane de lei (41,5 milioane de euro), în creştere cu 30% faţă de anul 2011, iar pentru anul 2012 estimează acelaşi ritm de creştere. În afară de polistiren, AdePlast produce şi mortare şi vopsele.

„Estimăm că va fi o tendinţă destul de clară de creştere în 2013 a cererii de termoizolaţii, în general, şi de polistiren în special. Este posibil să existe şi o uşoa­ră creştere a preţurilor. De asemenea, credeam că se va înregistra o creştere şi în segmentul renovării clădirilor“, explică Nicula de la AdePlast.

O achiziţiea făcut anul trecut şi Arcon, după ce a preluat de la omul de afaceri Marin Cruţescu companiile Corina Gealan şi Amvic, cu activi­tăţi pe piaţa materialelor de construcţii.

Ţiţeiu, care controlează Arcon, spunea când a anunţat tranzacţia că a decis să facă această preluare pentru a fi mai aproape de şantierele din Bucureşti şi de pieţele din sudul Europei. Arcon are la Sfântu Gheorghe o fabrică cu o capacitate anuală de producţie instalată de 20 de milioane de metri pătraţi de membrane bituminoase, 900.000 de metri cubi de polistiren expandat şi aproape 45.000 de tone de vopsele şi tencuieli decorative.

Compania a avut anul trecut o cifră de afaceri de circa 31,5 milioane de euro, iar pentru 2013 estimează un rulaj similar celui din 2012. „Suntem circumspecţi faţă de evoluţia economiei în acest an şi de aceea estimăm o stagnare în ceea ce priveşte cifra de afaceri a Arcon, aceasta în contextul completării ofertei noastre cu noi produse conexe termoizolării. Credem că va fi un an foarte dificil, cel mai greu pentru industria construcţiilor din 2007 încoace“, spune Cristea.

PlÂci tot mai groase. 

Revenind însă la tendinţele de pe piaţa de polistiren, producătorii de profil spun la unison că în prezent consumatorii preferă grosimi mai mari ale plăcilor şi pun un accent mai mare pe calitate.

„Ca şi trenduri ale pieţei de polistiren expandat, creşterea grosimii materialelor utilizate este în concordanţă cu cerinţele standardelor europene şi cu nevoia de optimizare a investiţiilor făcute“, explică Cristea.

Pe acelaşi ton, Laurenţiu Istrate de la Austrotherm apreciază că în general pe piaţa materialelor de construcţii există o mai mare atenţie pentru calitate în alegerea produselor sau a furnizorilor, clien­ţii începând să se documenteze tot mai mult înainte de a lua decizia de achiziţie.

„Atenţia crescută la detalii, precum şi documentarea riguroasă vor avea ca rezultat evitarea achiziţionării unor produse de calitate îndoielnică, cu denumiri înşelătoare, la care apelează din păcate anumiţi producători“, spune şeful Austrotherm.

Pe piaţa locală de polistiren mai activează şi alţi jucători precum austriecii de la Hirsch Porozell sau ungurii de la Masterplast.

 

Printeaza

Atenţie: Această scriere publicistică este destinată exclusiv abonaţilor ZF Corporate. Utilizatorii pot descărca şi tipări conţinut de pe acest site doar pentru uzul personal sau fără scop direct ori indirect comercial. Toate materialele publicate sunt protejate de către Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare - privind dreptul de autor şi drepturile conexe.