KPMG: Inovarea şi atragerea noilor talente, priorităţile afacerilor de familie din Europa

18 oct 2018 Autor: Alina Botezatu

Vezi galeria foto René Schöb, Partener, Head of Tax & Legal KPMG în România

Afacerile de familie europene sunt încrezătoare în viitor, dar trebuie să devină mai agile, să inoveze mai rapid şi să atragă talente de top pentru a rămâne competitive şi a continua să crească, potrivit celui mai recent Barometru al Afacerilor de Familie Europene, care a fost prezentat joi.

Îmbunătăţirea profitabilităţii (49%), creşterea cifrei de afaceri (38%) şi atragerea noilor talente (27%) reprezintă principalele trei priorităţi pentru următorii doi ani, pentru afacerile de familie, conform Barometrului Afacerilor de Familie Europen, a 7-a ediţie, realizat de KPMG Enterprise şi European Family Business (EFB).

Pentru barometrul din acest an, au fost examinate răspunsurile a 1.576 de executivi ai afacerilor de familie din 26 de ţări din Europa, inclusiv România, în perioada 7 mai – 7 iulie 2018.

„«Războiul pentru talente» a fost clasat ca fiind o provocare majoră cu care se confruntă afacerile de familie. Anul acesta, 53% din respondenţi au identificat «războiul pentru talente» drept unul din cele mai importante trei motive de îngrijorare, faţă de 43% în 2017, respectiv 37% în 2016. Alte provocări majore ale acestui an au inclus costul sporit al muncii (36%) şi incertitudinea politică (36%)”, mai susţin realizatorii Barometrului citat.

Una dintre strategiile-cheie de creştere pentru afacerile de familie o reprezintă adoptarea inovării. Respondenţii profită de creşterea din trecut şi reinvestesc profiturile în afacere. Majoritatea (86%) investesc în activitatea de bază, 83% investesc în inovare şi tehnologie, iar 81% investesc în recrutare şi instruire.

„Acest aspect reprezintă, de asemenea, un răspuns direct la principalele două provocări cu care se confruntă respondenţii: lipsa competenţelor (53%) şi costul în creştere al muncii (36%)”, au explicat realizatorii Barometrului Afacerilor de Familie Europene 2018.

Din totalul respondenţilor, 64% au raportat o cifră de afaceri în creştere, în ultimul an, iar 11% au raportat scăderea cifrei de afaceri în ultimele 12 luni. De asemenea, 73% din respondenţi au afirmat că sunt încrezători sau foarte încrezători în perspectivele economice ale propriilor afaceri de familie pe următoarele 12 luni, aproximativ unul din cinci (19,5%) au fost neutri şi 6,04% privesc viitorul în mod negativ sau foarte negativ.

În plus, o treime din respondenţi iau în considerare angajarea unui director general din exterior. „Pe măsură ce afacerile de familie cresc, devine din ce în ce mai important ca acestea să depăşească graniţele familiei, să descopere competenţele suplimentare de care au nevoie. Acest aspect este valabil, în special, în cazul funcţiilor extrem de specializate, de la inovarea digitală până la funcţii-cheie la nivelul liniilor de producţie sau de asamblare. Din păcate, aceste funcţii specializate sunt din ce în ce mai greu de acoperit. Deficitul de competenţe în creştere necesită o abordare urgentă din partea factorilor de reglementare”, a afirmat Jesús Casado Navarro-Rubio, Secretar General al European Family Businesses.

Afacerile de familie din Europa intenţionează să crească, ca dimensiune. Aproape un sfert (23%) dintre respondenţi au în plan extinderea şi diversificarea propriilor produse pentru a stimula creşterea viitoare, iar peste jumătate dintre aceştia (54%) intenţionează să se extindă pe pieţe noi.

În schimb, afacerile de familie din Europa vor să amâne expansiunea la nivel internaţional. În studiul de anul acesta, 36% din respondenţi au declarat că şi-au intensificat activităţile în afara graniţelor în ultimul an – comparativ cu 44% în 2017, respectiv 65% în 2016.

„Observăm progrese semnificative în ultimul an pe măsură ce afacerile de familie se pregătesc de creştere. Următorul pas este creşterea operaţiunilor, o operaţiune delicată şi esenţială. Pe măsură ce afacerile de familie europene se pregătesc să facă afaceri pe scena mondială, vor intra în competiţie directă cu companii din întreaga lume. Acestea trebuie să ţină cont de concurenţa sporită la nivel global în cadrul planurilor de creştere şi expansiune”, afirmă Jonathan Lavender, Global Chairman al KPMG Enterprise & Co-Chair Global KPMG Enterprise Family Business.

În contextul Brexit-ului, al protecţionismului în creştere şi al discuţiilor comerciale conflictuale pe scena mondială, realizatorii Baromestrului citat nu sunt surprinşi că mai mult de o treime din respondenţi (36%) menţionează incertitudinea politică ca preocupare şi provocare majoră.

Cu toate acestea, afacerile de familie din Europa navighează pe calea lor, adoptând o abordare pe termen lung şi fiind proactive în achiziţiile de talente şi în eficientizarea procesului decizional pentru a se asigura că au agilitatea să răspundă schimbărilor în timp real, potrivit Barometrului Afacerilor de Familie Europene.

„Afacerile de familie au capacitatea de a rezista presiunilor externe şi provocărilor, concentrându-se pe atragerea resurselor umane şi asupra inovaţiei ca factori cheie pentru dezvoltarea afacerii şi capitalizarea noilor oportunităţi. Importanţa în creştere a acestor doi factori pentru succes se reflectă în nivelul ridicat al cheltuielilor pentru investiţii, iar peste 75% dintre respondenţi au inclus aceste două aspecte în topul celor mai stringente trei priorităţi. Este reconfortant să văd că afacerile de familie incluse în studiu au rămas încrezătoare şi optimiste faţă de perspectivele lor pentru viitor şi că au continuat să îşi aducă o contribuţie crucială în economia europeană”, a afirmat René Schöb, Partener, Head of Tax & Legal KPMG în România.

În timp ce încrederea este în general crescută în Europa, Marea Britanie a fost o excepţie notabilă, încrederea respondenţilor scăzând de la 83% în 2017 la 68% în acest an. „În contextul negocierilor privind Brexit, afacerile de familie din Marea Britanie privesc cu precauţie viitorul”, au explicat realizatorii studiului citat.

Printeaza

Atenţie: Această scriere publicistică este destinată exclusiv abonaţilor ZF Corporate. Utilizatorii pot descărca şi tipări conţinut de pe acest site doar pentru uzul personal sau fără scop direct ori indirect comercial. Toate materialele publicate sunt protejate de către Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare - privind dreptul de autor şi drepturile conexe.