ANALIZĂ: Piaţa auto din România se îndreaptă spre al cincilea an consecutiv de creştere

21 nov 2018 Autori: Dorin Oancea , Mediafax

Luna octombrie a acestui an a fost cea mai bună lună octombrie din ultimii 10 ani pentru piaţa auto, care consemnează un volum al livrărilor de 18.274 unităţi, cu 19,5% mai mult decât în luna similară a anului anterior, informează APIA.

Ca urmare, după 10 luni din acest an, volumul total al livrărilor de autovehicule ajunge la 153.105 unităţi, cu 20,1% mai mult decât în perioada similară a anului trecut, acesta fiind şi cel mai mare volum al vânzărilor de automobile înregistrat în primele 10 luni în ultimii 10 ani (în 2009, primul an al recesiunii economice, se înregistrau doar 126.606 unităţi).

Pe plan european, asociaţia remarcă faptul că octombrie este a doua lună consecutivă de scădere a vânzărilor de autoturisme (-7,3%), fapt ce conduce la încetinirea ritmului de creştere a vanzărilor de autoturisme pe ansamblului celor 10 luni de până acum, aceasta fiind de doar +1,6%, după ce, la sfârşitul primelor 8 luni, aceasta era de +6,2%.

Cele mai importante 5 ţări, care, împreună, reprezintă 75% din totalul pieţei UE, consemnează, fără excepţie, scăderi în luna octombrie, astfel: Germania (-7,4%), Italia (-7,4%) Spania (-6,6%), Marea Britanie (-2,9%) şi Franţa (-1,5%). Cu toate acestea, majoritatea statelor membre UE sunt, după 10 luni, în teritoriul pozitiv.

În continuare, în România, achiziţiile de autovehicule sunt realizate, în principal, de către persoanele juridice, care acoperă 61% din totalul achiziţiilor de autoturisme înregistrate în primele 10 luni ale acestui an. Numărul de autoturisme achiziţionate de către persoanele fizice în aceste prime 10 luni din 2018 (50.769 unităţi), este cu circa 35,6% mai mare decât cel aferent perioadei similare de anul trecut (37.453 unităţi).

În ceea ce priveşte categoria autoturismelor rulate, în luna octombrie 2018, volumul acestora a scăzut comparativ cu luna similară a anului trecut (-8,6%). Ca urmare, pe ansamblul primelor zece luni din 2018 consemnăse consemnează un număr total de autoturisme rulate înmatriculate în România de 390.411 unităţi, acesta fiind cu 8,4% mai mic decât cel corespunzător perioadei similare din 2017. Ar mai fi de remarcat, însă, o oarecare îmbunătăţire a vârstei autoturismelor rulate importate, ca urmare a creşterii volumului pe segmentul de vârstă sub 7 ani (+27,1%), cele care au un nivel de emisii poluante mai redus şi scăderi de cca. 23,9% pe segmentul celor peste 12 ani (foarte poluante). Cu toate acestea, numărul autoturismelor rulate mai vechi de 12 ani (cu emisii poluante ridicate, respectiv mai vechi de Euro3, inclusiv), reprezintă cca. 43,4% (respectiv 166.286 unităţi) din totalul celor 383.181 unităţi importate.

Producţia Ford România a ajuns în primele 10 luni din 2018 la un volum total de 119.042 unităţi, în creştere cu 190,2%, (de cca. 3 ori mai mult) comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut. În aceste condiţii, şi exportul Ford s-a triplat în anul 2018 comparativ cu aceeaşi perioadă a anului precedent.

La autovehicule noi, în aceste prime 10 luni ale anului au fost livrate 153.105 unităţi, în creştere cu 20,1% faţă de aceeaşi perioadă din anul 2017. Dintre acestea 129.274 sunt autoturisme (+22,1% comparativ cu 2017) şi 23.831 autovehicule comerciale (+10,1% comparativ cu 2017).

 

Top-ul pe mărci (autoturisme + autovehicule comerciale) este condus de către Dacia, cu 44.109 unităţi, urmată de către Volkswagen cu 13.859 unităţi, Renault 11.978 unităţi, Ford 11.521 unităţi şi Skoda 11.165 unităţi.

La autoturisme, top-ul pe mărci are pe primul loc Dacia, cu 41.374 unităţi (32,0% cotă de piaţă, pe un volum în creştere cu 28,7% faţă de primele zece luni din 2017), urmată de Volkswagen cu 12.426 unităţi (9.6% cotă de piaţă, volume în creştere cu 9,1% faţă de 2017); Skoda 11.165 unităţi (8,6% din total piaţă, volume în creştere cu 17,1%); Renault 10.266 unităţi (7,9% din total piaţă, volume în creştere cu 19,4%) şi Ford 7.808 unităţi (6,0% cotă de piaţă, volume mai mari cu 12,4%).

Pe modele, după 10 luni din 2018, Dacia Logan continuă să înregistreze cel mai mare volum de vânzări, respectiv 17.227 unităţi, fiind urmată de Dacia Duster cu 10.416 unităţi, Dacia Sandero 8.512 unităţi, Renault Clio 4.858 unităţi şi Skoda Octavia 4.489 unităţi.

Analizând segmentarea pe clase, observăm faptul că majoritatea segmentelor înregistrează creşteri, unele importante (Clasa A +53,5%, SUV +47,6%, Clasa F +22,5%, Clasa B +21,3%, Clasa C +11,4% şi Sport +3,8%). Sunt însă şi segmente care înregistrează scăderi, unele fiind semnificative (MPV -29,5%, Clasa E -11,9% şi Clasa D -3,0%).

În funcţie de tipul de combustibil, autoturismele cu motoare pe benzină continuă să fie majoritare, ajungând, după primele 10 luni din 2018, la o pondere de 61,5% din total, dar semnificativ mai mare (10,1pp) faţă de ponderea pe care o aveau după aceeaşi perioadă din 2017 (51,4%) . Dintre primele cele mai vândute 10 mărci sau modele, 6 mărci şi respectiv 7 modele au o pondere a vânzărilor cu motorizări pe benzină peste această medie (61,5%).

Motorizarea diesel este prezentă pe 35,8% din autoturismele vândute.

Pe de altă parte, autoturismele “verzi“ (electrice şi hibride), continuă şi în acest an să prezinte un interes ridicat, aceasta şi datorită stimulentelor acordate prin Programele “Rabla” şi “Rabla Plus”. Ca urmare, după primele 10 luni din 2018, această categorie are o pondere de 2,7% din total, superioară celei de anul trecut, când aceasta era de doar 2,0%. Chiar dacă volumele sunt încă destul de mici (dacă ne raportăm la celelalte două categorii de combustibili), creşterea înregistrată în acest an pe segmentul celor electrice (full şi plug-in) este una semnificativă , de 145,8% (740 unităţi în 2018 faţă de doar 301 unităţi în 2017 adică, de cca. 2,5 ori mai multe comparativ cu 2017), în timp ce, pentru cele hibride, care au şi un volum mai mare (2.768 unităţi în 2018, faţă de 1.779 unităţi în 2017), se înregistrează o creştere de +55,6%.

În funcţie de culoarea preferată, alb şi gri domină în continuare cererea, acestea înregistrând o pondere de 28,6% şi respectiv 23,5% din totalul preferinţelor. Urmează albastru cu o cotă 16,9% şi negru cu 9,6%.

Autoturismele din producţia autohtonă au înregistrat, în anul 2018, o creştere semnificativă, de 35,9% comparativ cu anul 2017, în timp ce, autoturismele din import au înregistrat o creştere, mai redusă, de doar 16,7%.

Read this article in English on www.ZFEnglish.com
Printeaza

Atenţie: Această scriere publicistică este destinată exclusiv abonaţilor ZF Corporate. Utilizatorii pot descărca şi tipări conţinut de pe acest site doar pentru uzul personal sau fără scop direct ori indirect comercial. Toate materialele publicate sunt protejate de către Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare - privind dreptul de autor şi drepturile conexe.