ZF IT Generation. Andrei Marin, cofondator IRIS Robotics, un start-up din Iaşi care oferă roboţi şi soluţii de automatizare, mizează pe dublarea afacerilor şi a numărului de angajaţi în 2020

31 mai 2020 Autor: Adrian Seceleanu

„În momentul de faţă este una dintre cele mai mari provocări pentru noi să găsim oameni, pentru că nu există un echivalent în piaţă pentru ceea ce facem noi, deci nu am putea să furăm oameni de la alte companii.“

IRIS Robotics, un start-up din Iaşi care oferă soluţii software şi hardware în domeniul ro­boticii şi al automatizărilor hardware şi software mizează pe o dublare a cifrei de afaceri şi a numărului de angajaţi în 2020, ca parte a unui plan care prevede ca în 5 ani firma să ajungă la un business de milioane de euro inclusiv dincolo de graniţele României.

„Pentru anul acesta din punct de vedere al cifrei de afaceri preconizăm o creştere de 150%, deci vânzări de aproximativ 500.000 de euro net faţă de anul trecut, când am avut vânzări de aproxi­mativ 200.000 de euro. Cel mai important pentru noi nu este cifra de afaceri, ci rata de creştere. Vrem să ne asumăm o rată de creştere de minimum 100%, deci dubla­rea cifrei de afaceri faţă de anul anterior“, a declarat în cadrul emisiunii ZF IT Gene­ration Andrei Marin, cofon­dator al IRIS Robotics.

Firma a fost înfiinţată în 2017, după ce Marin a decis să renunţe la pro­iectele de progra­mare dez­vol­tate în regim de free­lancer în fa­voarea unui busi­ness pro­priu. „IRIS Robotics se ocupă cu comercia­lizarea de soluţii software şi hardware în domeniul ro­boticii şi al automatizărilor hardware şi software. Com­pania a fost înfiinţată în vara anului 2017 când făceam o tranziţie de la zona de free­lancer la cea de mic antre­prenor care să aibă o echipă şi care să poată scala produsele pe care le făceam singur la o dimensiune mai mare. „Am înfiinţat compania alături de un acţionar privat care a venit cu un aport de capital şi ne-am dorit foarte mult să avem un impact major în România în prima fază, apoi în Europa de Est pe zona de robotică şi automatizări. Scopul nostru este să avem un impact cât mai mare în eficientizarea proceselor de lucru în diferite organizaţii.“

 

Ce a mai declarat Andrei Marin în cadrul emisiunii:

- În momentul de faţă noi avem patru mari direcţii de business: avem direcţia de cursuri şi traininguri pe robotică şi programare embedeed software; imprimante 3D şi rouutere CNC; avem zona de roboţi umanoizi care include şi zona de roboţi de logistică şi de transport în interiorul unei fabrici sau a unei firme de logistică; de asemenea avem şi zona de braţe robotice pentru diferite operaţiuni mecanice.

- Noi dezvoltăm partea de software încorporat în cazul fiecărui produs menţionat anterior. Noi mergem pe zona de dezvoltare a părţii software în cazul componentelor hardware. Noi achiziţionăm de la furnizori partea de hardware, dezvoltăm o mică parte de hardware complementară şi facem cu siguranţă toată partea de software şi servicii post vânzare.

- Noi avem ca linie de business zona de roboţi umanoizi, cu care atacăm domeniul HORECA, pentru hoteluri, restaurante noi avem roboţi care te întâmpină, pentru aceştia am dezvoltat aplicaţii Android şi inteligenţă artificială de tip chatbot prin care poţi interacţiona cu robotul, robot care te poate ghida, îţi poate da informaţii concludente în cazul unui hotel, în cazul unui restaurant îţi poate recomanda ceva, se poate duce până la bar să preia fie băuturile fie mâncarea şi să le aducă la masa clientului.

- Este un mare interes atât din partea companiilor din zona de HORECA cât şi din partea spitalelor pentru că roboţii nu pot contracta viruşi care afectează oamenii şi pot deservi pentru interacţiunile cu pacienţii, pot ajuta la servirea mâncării şi băuturii în restaurante, şi de asemenea pot interacţiona cu clienţii chiar şi prin comenzi vocale directe.

- Pe linia aceasta de business avem 1-2 vânzări pe lună însă vânzările sunt destul de consistente pentru că este o investiţie destul de mare pentru un antreprenori din zona HORECA sau medicală. Investiţia se amortizează însă după calculele noastre într-un an, un an şi jumătate ceea ce este foarte bine pentru că acest robot are posibilitatea să lucreze 24 de ore pe zi.

- Sunt 7 angajaţi în momentul de faţă - 2 persoane se ocupă de partea de vânzări şi marketing.

- În momentul de faţă este una dintre cele mai mari provocări pentru noi să găsim oameni pentru că nu există un echivalent în piaţă pentru ceea ce facem noi deci nu am putea să furăm oameni de la alte companii.

- Nu avem o competiţie acerbă pe ceea ce facem noi pe programarea de roboţi.

- Cu siguranţă ne dorim să mărim echipa de la 7 persoane la 15 persoane în acest an. Din punct de vedere al produselor şi clienţilor ne dorim să mărim gama de produse pe care le comercializăm şi să intrăm mai mult atât pe zona medicală cât şi pe cea industrială, cu preponderenţă producţie de materiale pentru industria auto.

- Avem clienţi cu preponderenţă în zona Cluj, Timişoara, Bucureşti, Constanţa deci nu ne limităm la zona Moldovei. Clienţii noştri sunt companiile medii cu o cifră de afaceri între 1 şi 5 milioane de euro dar cu siguranţă şi instituţiile publice cu care avem o colaborare extrem de productivă atât în mediul universitar cât şi în mediul medical.

- Ne gândim la extinderea dincolo de graniţele României pentru că suntem contactaţi de distribuitori ai unor firme cu sediul în Turcia sau Grecia care au şi punct de lucru în România şi acele persoane ne contactează pentru distribuirea produselor noastre în ţările menţionate.

- În momentul de faţă suntem în procesul de scriere a unui proiect cu finanţare europeană pentru inovare şi cercetare pentru roboţii pe care îi dezvoltăm pentru a extinde atât partea hardware cât şi partea software a acestora şi ne dorim să accesăm fonduri europene în acest an chiar.

 

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 01.06.2020

Printeaza

Atenţie: Această scriere publicistică este destinată exclusiv abonaţilor ZF Corporate. Utilizatorii pot descărca şi tipări conţinut de pe acest site doar pentru uzul personal sau fără scop direct ori indirect comercial. Toate materialele publicate sunt protejate de către Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare - privind dreptul de autor şi drepturile conexe.