Investiţi în România!, proiect ZF şi CEC Bank. Dragoş Militaru, Kandia Dulce: Luăm în calcul o reţea de magazine proprii şi nu exclud în câţiva ani o investiţie greenfield, să ne mutăm în afara oraşului

16 iul 2020 Autor: Alex Ciutacu

Compania Kandia Dulce produce în două fabrici din Bucureşti, dar şi printr-o serie de parteneriate care au permis extinderea gamei.

Kandia Dulce, cel mai mare producător local de ciocolată, are în plan să continue investiţiile în extinderea capacităţii de producţie şi automatizări, iar pe termen lung compania ia în calcul construcţia unei reţele de magazine proprii şi chiar o investiţie de tip greenfield (n.r.: o construcţie de la zero), a explicat Dragoş Militaru, general manager al Kandia Dulce, în cadrul emisiunii Investiţi în România!, realizată de ZF în parteneriat cu CEC Bank.

„În continuare este posibil orice. Pe foarte multe linii de producţie, mai ales unde suntem lideri consacraţi şi unde avem rate de creştere mare, de două cifre, intervenim fie prin investiţii în extinderea capacităţilor de producţie, automatizări, fie prin robotizare, fie ne gândim şi la alte tipuri de investiţii. Nu exclud ca în câţiva ani să avem nevoie de o investiţie de tip greenfield şi să ne mutăm în afara oraşului. Expansiunea rezidenţială din jurul nostru este o limitare, trebuie să recunosc acest lucru”, a declarat Dragoş Militaru, executivul care conduce compania în al cărei portofoliu se regăsesc 12 branduri, printre care ROM, Măgura, Kandia şi Sugus. 

Cu două unităţi de producţie în Bucureşti, una pentru ciocolată şi una pentru biscuiţi, managerul a explicat că una dintre investiţii vizează o creştere de peste 30% a capacităţii de producţie pentru prăjiturile Măgura, unul dintre cele mai bine vândute produse din portofoliu. 

„Avem linii de producţie complet automatizate pentru Măgura. Producem în 3 schimburi şi multe sâmbete, circa 30-35 de sâmbete pe an. Şi acoperim greu cererea şi ritmul de creştere, de aceea este o zonă în care investim. Investiţia aflată acum în derulare va fi finalizată, vom avea un robot de ambalare şi paletizare la capătul liniei care ne va creşte cu 30-35% capacitatea de producţie şi ne pregătim pentru creşterea viitoare.“ 

„Specific, această investiţie de automatizare completă, robotizare, acest echipament înlocuieşte 10 operatori pe linie, ceea ce îmi dă posibilitatea să constitui al treilea schimb. Investiţia totală este în jur de 600.000 de euro pentru acest echipament automatizat”, a detaliat Militaru. 

Compania a mai investit anul trecut şi în transformarea unei locaţii proprii care se situează la poarta fabricii şi ia în calcul construcţia unei reţele de magazine proprii.

„Anul trecut am finalizat o investiţie în magazinul propriu care se află tot pe Soseaua Viilor, fiind magazin de fabrică, nouă ne place să îl numim magazinul Dulce care alimentează nu doar cartierul, ci şi foarte mulţi oameni care îl cunosc şi veneau în mod tradiţional să cumpere produse de la fabrica de ciocolată. A devenit din ce în ce mai important şi ne gândim să investim şi în alte locaţii. De ce nu, poate un alt tip de magazin în altă zonă. S-a ridicat la aproximativ 100.000 de euro, în contextul în care am avut un magazin într-un container şi am construit o clădire de la zero care deserveşte mult mai bine scopul pentru care avem acest magazin”, a spus el. 

Kandia Dulce are astăzi 475 de angajaţi în mod direct şi indirect încă 120 de angajaţi pentru activităţi de piaţă, merchendiseri şi promoteri în magazine, în timp ce generează încă 5.000 de locuri de muncă pe orizontală, conform datelor oferite de companie. 

După afaceri de peste 153,5 mil. lei în 2019, Kandia Dulce viza o creştere de două cifre şi pentru anul 2020, însă închiderea şcolilor la începutul lunii martie a diminuat baza de clienţi tradiţionali ai companiei. Luna iunie a adus o revenire la nivelul consumului, însă aceasta este încă departe de nivelul de dinaintea crizei. 

„Trăgând linie după semestrul 1 este un semestru în scădere încă. Noi ne-am propus ţinte ambiţioase de creştere de aproximativ 10%, va fi greu să o realizăm în continuare, dar cel puţin avem satisfacţia că observăm o revenire a consumului în ultimele şase săptămâni”, a adăugat Militaru. 

În ceea ce priveşte exporturile, acestea reprezintă astăzi doar 4,5% din cifra de afaceri a companiei, însă produsele Kandia Dulce ajung în 15 ţări, iar compania atacă piaţa externă cu strategie duală. 

„Exportăm în pieţele aşa-numite Diaspora, branduri tradiţional româneşti ROM, Măgura, Kandia, către românii care trăiesc acolo în comunităţi mari din Spania, Italia, Marea Britanie, Germania, Belgia şi nu numai. Sunt acele magazine etnice, magazine balcanice, unde sunt multe produse româneşti care merg spre aceşti oameni. Avem şi un alt portofoliu unde vedetele sunt Primola sau Papi, unde mergem pe pieţe internaţionale, avem câteva pieţe tradiţionale din spaţiul ex-iugoslav unde mergem cu acestea şi alte pieţe mai mici. Încercăm să penetrăm Orientul Mijlociu într-o piaţă mare, avem în lucru o negociere cu Arabia Saudită şi îmi doresc să închidem această negociere până la finalul anului, ca să dăm o dimensiune mai consistentă liniei de business la export. Suntem un contributor deocamdată micuţ la exporturile României”, a explicat managerul. 

 

Care sunt cele mai mari provocări pentru Kandia Dulce

►Infrastructura rutieră şi de transport presupune un consum enorm de timp, bani, combustibil, pierdere de eficienţă. Toate se duc în preţul pro­du­su­lui şi noi pierdem ca ţară competitivitate, pentru că nu reuşim să ne mişcăm. Este una dintre cele opt mari categorii de pierderi, această mişcare care la noi durează şi costă foarte mult. Compar eficienţa noastră logistică în a trimite un camion plin de aici până în Belgia sau Spania cu transportul în sens invers a unor materii prime din zona de nord a continentului. Este o diferenţă de circa 24 de ore. Pe teritoriul României consumi şi din cauza condiţiilor de trafic. Înseamnă timp mort, ajungi mai târziu pe pieţe şi toate astea au un cost. Asta înseamnă o pierdere de productivitate. România lucrează foarte productiv în foarte muilte zone în procesele industriale. Ne poticnim în procesul logistic cu toţii. 

►Instabilitatea legislaţiei şi neclaritatea ei, inclusiv pe Codul fiscal. De curând, a apărut această temă a investigaţiilor de către Antifraudă ANAF, a modului de acordare a tichetelor cadou. În industria în care activăm şi noi există această practică, totul plecând de la o confuzie din Codul Fiscal, refăcut în fiecare an. Nici nu apuci să te adaptezi şi să înveţi Codul Fiscal în vigaore că are deja prevederi noi schimbate, toată lumea trăieşte într-o confuzie permanentă. Este foarte greu să constrieşti un plan de afaceri în condiţiile astea.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 17.07.2020

Printeaza

Atenţie: Această scriere publicistică este destinată exclusiv abonaţilor ZF Corporate. Utilizatorii pot descărca şi tipări conţinut de pe acest site doar pentru uzul personal sau fără scop direct ori indirect comercial. Toate materialele publicate sunt protejate de către Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare - privind dreptul de autor şi drepturile conexe.