Afaceri de la zero. Carmen Dascălu, absolventă de management, a ajuns la 300.000 de euro din vânzarea de rochii sub brandul Roserry, iar în vară va produce prima colecţie de articole sportive

24 mai 2020 Autor: Florentina Niţu

Anul trecut, Roserry a avut afaceri de 300.000 de euro, dar în martie şi aprilie vânzările de rochii de ocazie au scăzut cu 80% l Ambiţia antreprenoarei este să menţină brandul Roserry pe piaţă prin dezvoltarea de noi produse adaptate cererii din prezent.

Carmen Dascălu, absolventă de management, a produs prima rochie în 2014, după o in­ves­tiţie de 20.000 de euro în pro­priul atelier de producţie şi în ach­iziţionarea a 7-8 maşini de cusut, mate­ria­le şi accesorii pentru o colecţie.De atunci pâ­nă în prezent, a realizat peste 40.000 de rochii de ocazie sau de zi, însă în contextul pan­de­miei de COVID-19 a fost nevoită să regân­deas­că afacerea, având în vedere că numărul eve­nimentelor a scăzut.

„La începutul pandemiei aveam un stoc de 2.000 de bucăţi de rochii de ocazie, astel am oprit producţia, am închis atelierul şi show­roomul, iar luni am redeschis şi am dat dru­mul la producţie. Vânzările pentru rochii de ocazie au scăzut cu până la 80%, iar acum sun­tem nevoiţi să facem rochii casual, de zi, de birou. Vom face şi o colecţie de articole spor­tive, colanţi, bustiere, tricouri, hanorace, cu printuri tropicale“, spune Carmen Dascălu, fondatoarea Roserry.

Ea adaugă că a reuşit să compenseze scăderea vânzărilor de rochii de ocazie cu vânzările de  rochii de zi, însă se aşteaptă la o scădere a cifrei de afaceri în acest an, de aproximativ 30%. Anul trecut, Roserry a avut afaceri de 300.000 de euro.

Tot în această perioadă, Carmen Dascălu s-a ocupat şi de realizarea unor tutoriale video în care te învaţă să îţi faci singură o rochie. Doamnele pasionate de croitorie primesc un kit complet pentru a-şi putea face singure o rochie. „Kitul costă 259 de lei, include tiparul şi materialul pentru o rochie care costă 459 de lei, dar şi 10 materiale video. Până acum am vândut 30 de kituri.“

Antreprenoarea spune că nu s-a gândit în această perioadă să renunţe la business, mai ales că s-a obişnuit cu stilul acesta de viaţă „în care tu iei decizii şi răspunzi pentru ele, iar apoi te bucuri de rezultatele muncii tale“.

Carmen Dascălu a fost pasionată de rochii încă din copilărie, de când stătea pe lângă bunica sa, care era croitoreasă, şi vedea toate articolele pe care ea le lucra, iar apoi a fost influenţată de rochiile de dans sportiv, sport pe care l-a practicat timp de zece ani.

Astfel, la 20 de ani şi-a făcut un credit la bancă să-şi cumpere două maşini de cusut ca să învăţe să facă rochii. Era studentă şi îşi dorea să devină om de afaceri, aşa că a umblat pe la fabricile din Capitală, să vadă cum se produce, iar la 24 de ani s-a gândit să importe primele rochii, să văd ce se cumpără, iar apoi să-şi facă un atelier unde să producă ceva vandabil.

„Am importat prima dată 700 de rochii, cu imprimeu pentru pla­jă, pe care le-am vândut în sis­tem de consig­na­ţie. Pur şi sim­plu mă duceam la magazi­ne, le dădeam şi pri­meam banii pe măsură ce se vin­deau. Apoi am făcut maga­zi­nul online. Prima co­lecţie fă­cută în propriul atelier a fost de rochii de oca­zie, pentru că ulti­mul meu job era legat de optimi­za­rea motoa­relor de căutare pentru Google şi atunci am observat că există o ce­rere foarte mare pentru rochii de ocazie şi oferta era redusă. Aşa că am mers pe direcţia asta“.

De atunci, Carmen Dascălu a făcut şi rochii de mireasă şi rochii de cununie, dar şi rochii fit-to-measure, însă totul s-a oprit în perioada aceasta, când nimeni nu a mai avut nevoie de rochii de ocazie, pentru că numărul evenimentelor a scăzut semnificativ. Înainte, într-un an, compania producea aproximativ 3.000 de rochii.

„Când am început să producem a fost interesant şi greu. Din al treilea an de producţie, comenzile au crescut foarte mult şi am externalizat 30% către o fabrică din Bucureşti, cu experienţă. Aşa am observat că arătau mai bine produsele realizate acolo decât cele din atelier şi la începutul lui 2019 am externalizat toată producţia“, explică antreprenoarea, care ajunsese să aibă 11 angajaţi în zona de producţie înainte de externalizare.

Rochiile sunt produse în serii mici, de maximum 30 de bucăţi/model. În prezent, fondatoarea Roserry se concentrează pe vânzarea în România, deoarece spune că a încercat să desfacă produsele timp de şase luni pe piaţa din America, iar rata de retur era de 40-50%, din cauză că nu se potriveau mărimile.

De aproximativ doi ani, Carmen Dascălu menţionează că şi-a propus să ajungă la cifra de afaceri de 1 milion de euro, iar de anul trecut oferă servicii de consultanţă în domeniul producţiei pentru branduri de afara ţării, din Marea Britanie sau Danemarca. „Noi le facem legătura cu fabrica sau pentru o companie din Danemarca ne-am ocupat de documentaţia de producţie, de materiale, tipare, mostre, etichete, e o linie de business care ne creşte cifra de afaceri mai repede.“


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă.  

Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 25.05.2020

Printeaza

Atenţie: Această scriere publicistică este destinată exclusiv abonaţilor ZF Corporate. Utilizatorii pot descărca şi tipări conţinut de pe acest site doar pentru uzul personal sau fără scop direct ori indirect comercial. Toate materialele publicate sunt protejate de către Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare - privind dreptul de autor şi drepturile conexe.