#trebuiesarepornimbusinessul Principala sursă de oxigen a economiei în această perioadă: retailerii străini merg înainte cu investiţiile de 1 mld. euro programate pentru 2020. Revenirea economiei s-ar putea sprijini pe aceste proiecte, iar efectele s-ar putea propaga în lanţ

9 apr 2020 Autor: Cristina Roşca

La începutul lui 2020, estimările ZF pe baza informaţiilor communicate de retaileri arătau că jucătorii din comerţul modern vor scoate din buzunare aproape 1 mld. euro pentru 400 de magazine noi, pentru investiţii în logistică şi online.

♦ Comerţul modern cu dominntă alimentară numără zece reţele străine ce adună peste 3.000 de magazine proprii - hipermarketuri, supermarketuri, magazine de discount, cash&carry sau proximitate modernă -, afaceri de 12-13 mld. euro cumulat şi aproape 100.000 de salariaţi Acesta a fost unul dintre sectoarele care au continuat să pompeze bani în deschideri de magazine şi depozite în fiecare an, cu preponderenţă în ultima perioadă marcată de creşterea economiei şi a consumului, dar nu numai ♦ În pofida pandemiei, majoritatea lanţurilor din comerţul modern, continuă să investească în în România în 2020, într-o perioadă în care multe alte sectoare ale economiei sunt blocate, atât din punct de vedere investiţional, cât şi al activităţii ♦ Cinci din zece jucători şi-au reconfirmat planurile de investiţii în această perioadă, iar dintre ceilalţi cinci doar trei anunţaseră deschideri sau bugete pentru 2020 ♦ Astfel, dacă aceste investiţii continuă, pe ele s-ar putea sprijini revenirea economiei - măcar parţial - dat fiind că fiecare retailer mare are câteva mii sau chiar peste 10.000 de furnizori de bunuri şi servicii, afaceri mai mici sau mai mari care ar putea insufla viaţă economiei aflate acum la terapie intensivă.

Reţelele de magazine alimentare Kaufland, Lidl, Profi, Mega Image şi Penny Market merg mai departe cu investiţiile planificate pentru 2020 în pofida pandemiei de Covid19 care a băgat economia în „stop-cardiac“, multe sectoare cheie precum auto, mobilă sau comerţ non-alimentar fiind blocate temporar.

La începutul lui 2020, estimările ZF pe baza in­for­maţiilor communicate de retaileri arătau că jucă­torii din comerţul modern vor scoate din buzu­nare aproape 1 mld. euro pentru 400 de ma­ga­zine noi, pentru investiţii în logistică şi online.

„Kaufland România va continua planurile de extindere în România, conform strategiei deja existente şi în perspectivă optimistă, dar care depinde foarte mult de evoluţia contextului actual. Avem în plan ca până în luna iunie să deschidem trei noi hipermarketuri, dar şi să redeschidem magazinul pop-up, sezonier, ame­na­jat sub formă de cort“, spun reprezentanţii Kaufland.

„Kaufland România va continua planurile de extindere în România, conform strategiei deja existente şi în perspectivă optimistă, dar care depinde foarte mult de evoluţia contextului actual. Avem în plan ca până în luna iunie să deschidem trei noi  hipermarketuri, dar şi să redeschidem magazinul pop-up, sezonier, amenajat sub formă de cort“, spun reprezentanţii Kaufland

Retailerii anunţă astfel că merg mai departe cu investiţiile în acelaşi ritm, aceste proiecte pu­tând nu doar să creeze 7.000-10.000 de locuri noi de muncă, ci şi să susţină dezvoltarea adiacentă a altor businessuri, companii aflate pe lanţul de aprovizionare.

Mai exact, fiecare retailer mare are câteva mii sau chiar peste 10.000 de furnizori, de la micii pro­ducători de legume şi fructe, la multina­ţionalele care livrează bere, snacksuri sau dulciuri, şi de la firmele de curăţenie şi pază, la constructori sau la furnizorii de servicii IT.

Pentru a ilustra impactul în lanţ al acestor businessuri, Liviu Apolozan, fondator şi VP of Strategy în cadrul companiei româneşti DocProcess, specializată în automatizarea proce­selor operaţionale, spunea recent că „am fost pri­mii care au introdus factura electronică în România. La ora asta nu există retailer mare internaţional care să fie în afara acestui joc. De factura electronică nu beneficiază doar marii retaileri, ci un întreg sistem, 1.500 - 2.000 de parteneri sunt cuprinşi în ecosistem.“

 Deschiderile de magazine sau de depozite, remodelările sau investiţiile în infrastructuri invizibile din exterior pentru un consumator, toate acestea pot înseamna creşteri de business în lanţ şi totodată noi angajări în toate aceste domenii mai sus amintite.

De altfel, cele mai multe firme aflate în acest lanţ de aprovizionare vin din industria alimentară şi a băuturilor, care are o valoare adăugată brută (VAB) de peste 40%. Mai exact, acest sector are un impact masiv în dezvoltarea economiei, la fel şi agricultura şi IT-ul. Astfel, revenirea economiei s-ar putea baza pe aceste sectoare cu o pondere mare a valorii adăugate în totalul producţiei. Deşi industria auto - principalul exportator al României - este blocată sau merge cu frâna de mână trasă, revenirea economiei poate să se bazeze pe alte resurse. Acest sector presupune un consum intermediar foarte mare, în primul rând din import, iar acesta micşorează Ñamprenta“ asupra economiei locale, adică valoarea adăugată brută (VAB) efectivă.

În condiţiile în care unii dintre cei mai mari jucători şi unii dintre principalii exportatori ai României au trimis în şomaj tehnic o parte dintre salariaţi şi au suspendat total sau parţial activitatea, reţelele de magazine alimentare sunt şi în prezent principala sursă de oxigen a economiei. Lor li se adaugă farmaciile încă deschise şi fabricile de medicamente, alimente şi bunuri de îngrijire personală şi a locuinţelor care acum funcţionează la capacitate maximă.

Totodată, angajaţii acestor companii pot fi un motor pentru consumul privat actual şi viitor dat fiind că de cele mai multe ori salariile lor nu au fost influenţate de actuala pandemie, ba mai mult au existat şi companii care au anunţat măriri sau bonusuri, mai ales în retail.

„În contextul COVID-19, Mega Image îşi continuă angajamentul de a investi în dezvoltare. De la începutul anului şi până în luna martie, 17 magazine noi au fost deschise. În următoarele două luni, aprilie şi mai, sunt programate pentru deschidere 7 unităţi noi Mega Image şi Shop&Go în Ilfov, Bacău, Timişoara, Cluj şi Iaşi“, spun reprezentanţii Mega Image.

„Măririle salariale şi bonusurile acordate angajaţilor din magazine, depozite şi din sediul central au o valoare totală de peste 10,1 milioane de lei“, spun oficialii Mega Image. Aceşti bani s-ar putea reîntoarce în economie prin consum.

Anul 2020 începuse promiţător pentru consumul privat care a crescut în ianuarie şi februarie (cele mai recente date) cu peste 10% faţă de aceeaşi perioadă din 2019, avansul fiind susţinut în mod aproape egal de toate categoriile de produse - alimente, bunuri nealimentare şi carburanţi. Evoluţia consumului privat este pusă sub semnul întrebarii la nivelul anului 2020 din cauza pandemiei, o criză cu totul nouă pentru business. Lipsa de vizibilitate în interiorul crizei face ca estimările şi predicţiile să fie limitate.

Întrebarea care este acum pe buzele tuturor oamenilor de business este dacă după opt ani consecutivi de creştere a consumului privat, acesta ar putea reveni în teritoriul negativ. În 2009, primul an din criza economică şi financiară, declinul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul - principalul indicator pentru consumul privat - a sărit de 10% după ce în ultimul an de boom economic (2008) avansul era aproape acelaşi, doar cu plus. Consumul a scăzut atunci timp de trei ani, pentru a reveni apoi timid în teritoriu pozitiv şi pentru a urca ulterior la peste 10% în 2016 şi 2017.

Apoi, deşi mai temperat, trendul ascendent a continuat şi existau premisele unei noi creşteri în 2020. Lucrurile au luat însă rapid o altă turnură.

„În ultimii ani, am susţinut un ritm constant de extindere a reţelei noastre, iar targetul pe care ni l-am stabilit pentru 2020 este de cel puţin 15 magazine. Până acum, inaugurările noilor magazine au avut loc conform planului, cele mai recente fiind în Miercurea Ciuc şi Blejoi pe 19 martie, Iaşi pe 26 martie şi Urlaţi, pe 02 aprilie“, spun oficialii Lidl.

„Politica noastră de magazine este să deschidem în fiecare an un număr de magazine cel puţin egal cu cel din anul anterior. În ciuda dificultăţilor generate de pandemie, deocamdată continuăm dezvoltarea în ritmul pe care ni l-am stabilit iniţial. Nu este cazul să încetinim ritmul“, spun reprezentanţii Profi.

„Bugetul de investiţii rămâne deocamdată neschimbat. Conform planurilor de expansiune anunţate la începutul anului, ne dorim să deschidem 20 - 25 de noi magazine în 2020, astfel încâ, până în 2025 să atingem un număr total de 400 de magazine Penny deschise în România“, spun oficialii Penny Market.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 10.04.2020

Printeaza

Atenţie: Această scriere publicistică este destinată exclusiv abonaţilor ZF Corporate. Utilizatorii pot descărca şi tipări conţinut de pe acest site doar pentru uzul personal sau fără scop direct ori indirect comercial. Toate materialele publicate sunt protejate de către Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare - privind dreptul de autor şi drepturile conexe.