Investiţi în România, un proiect ZF & CEC Bank. „România are nevoie de o strategie în sectorul alimentar şi viticol“

9 iul 2020 Autor: Bogdan Alecu

România are nevoie de o strategie clară de imagine pentru promovarea pro­duselor sale alimentare şi a vinu­ri­lor, consideră Marian Olteanu, gene­ral manager al Gramma Wines, şi Florin Iri­mescu, proprietarul Valeputna, amân­doi invitaţi în cadrul emisiunii Investiţi în România.

În lipsa unor astfel de strategii pro­dusele româneşti nu înregistrează vânzări notabile la export şi depind în mare parte de piaţa internă. În acest context, francezii de la Lactalis au închis rapid două fabrici de lactate, iar Ministerul Agriculturii a aflat decizia din presă, lucru de neimaginat în Franţa.

„Mergem la export, dar o temă nelă­murită este strategia de promovare a sectorului viticol. Italia are pizza, pas­te şi vin, Franţa are vin şi brânzeturi. Când spui de România, nu spui deloc vin. Avem nevoie de o strategie adaptată la vremurile noastre“, explică Marian Olteanu.

Strategia trebuie să vină în con­tex­tul în care produsele premium, de la vi­nuri la cele alimentare pot fi comer­cializate cu o mai mare valoare adău­ga­tă dacă pro­vin dintr-o ţară cu o strate­gie clară de pro­movare a acestora. „Italia este ce­lebră pentru vinuri şi paste, Spania pen­tru chorizo, jambon, vi­nuri roşii, Franţa pentru vinuri şi brân­zeturi, însă pe noi nu ne reprezintă nimic clar şi mai sunt şi conotaţii pe lângă bran­dul nostru. Poate ar trebui să scoa­tem în evidenţă lucruri punctuale pre­cum Munţii Carpaţi. Noi folosim un peş­te de munte, păstrăvul, din Carpaţi, din ape curate. Poate ar trebui să avem un brand de Carpathian Trout. Poate Delta ar trebui promovată mai mult“, a spus Florin Irimescu.

Problema brandului de ţară este tot mai intens dezbătută, în contextul în care produsele locale au nevoie şi de un marketing de ţară.

De partea cealaltă, Iulian Stanciu, CEO-ul eMag spunea că IT-ul de asemenea poate fi un brand de ţară pentru România, având în vedere că reprezintă peste 6% din Produsul Intern Brut şi a cunoscut o creştere foarte puternică în ultimii ani.

Pe de altă parte, tocmai lipsa brandului de ţară pune presiune pe preţuri, în contextul în care când o ţară est-europeană exportă spre Vest, trebuie să o facă la un preţ mic sau mult mai mic decât cel local de acolo.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 10.07.2020

Printeaza

Atenţie: Această scriere publicistică este destinată exclusiv abonaţilor ZF Corporate. Utilizatorii pot descărca şi tipări conţinut de pe acest site doar pentru uzul personal sau fără scop direct ori indirect comercial. Toate materialele publicate sunt protejate de către Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare - privind dreptul de autor şi drepturile conexe.