Cum se trezeşte la viaţă economia: Bricolajul a supravieţuit pandemiei, susţinut de micile renovări, hotelurile sunt „fully booked“ peste vară, iar fermierii s-au orientat spre platforme agroalimentare

4 iun 2020 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Vezi galeria foto „În România există, conform celor mai recente date, 35.000-40.000 de restaurante, cafenele şi baruri. Acestea au fost închise în perioada pandemiei şi la 1 iunie s-au deschis doar terasele, conform regulilor de distanţare impuse de autorităţi. „Aşa cum era de aşteptat, măsurile impuse de autorităţi au dus la o creştere a interesului restaurantelor pentru zona de delivery, fiind singura metodă prin care au putut să îşi continue activitatea în această perioadă“, spune Andreea Petrişor, managing director Foodpanda România.

♦ Economia îşi revine la viaţă treptat după cele aproape trei luni de izolare, iar businessurile se repun în mişcare, adaptându-se la noile condiţii ♦ Lanţurile de bricolaj contorizează în bilanţuri materialele de construcţii vândute pentru oamenii care au folosit izolarea pentru mici renovări în gospodărie ♦ Hotelierii se pregătesc pentru primirea turiştilor şi numără rezervările pentru lunile de vară ♦ Restaurantele „migrează“ către online, având experienţa lunilor de blocaj, care le-a arătat că livrările sunt o componentă importantă ♦ Micii agricultori se orientează pe platforme online, care să le faciliteze accesul la consumatorii finali.

Bricolajul, o piaţă de 4 mld. euro, nu a re­sim­ţit efectele crizei ge­ne­rate de coronavirus, în con­diţiile în care mulţi români au valorificat tim­pul petrecut acasă, în izolare, pentru lucrări de renovare în gospodărie.

„Putem spune că, în această perioadă în care majoritatea locuitorilor au fost izolaţi în propriile case, timpul alocat şi preocuparea pen­tru reno­vări au crescut considerabil, astfel încât bricolajul a devenit una dintre principalele ac­ivităţi des­făşu­rate în interiorul locuinţei“, spune Frédéric Lamy, CEO al retailerului de bricolaj Leroy Merlin în România.

Odată cu ridicarea restricţiilor de circulaţie, ho­telierii, mai ales cei de pe litoral, abia îşi aş­teap­tă turiştii şi spun că lunile de vară se anun­ţă pline. De pildă, pentru minivacanţa de Rusalii, cea care are loc în acest weekend, peste 10.000 de tu­rişti sunt aşteptaţi doar în 120 de unităţi hoteliere de la mare, potrivit datelor furnizate de Ionuţ Nedelea, director general al platformei Litoralulromânesc.ro.

De asemenea, Andreea Lungu, manager al ho­te­lului de 4 stele Malibu, din Mamaia, cu 152 de spaţii de cazare şi 70 de angajaţi, spune că „în acest weekend, litoralul va fi plin, având în ve­dere rezervările deja făcute şi faptul că încă pri­mim solicitări şi telefoane de la turişti“.

„Lumea s-a relaxat şi a început să facă rezer­vări şi să planifice vacanţe. Ofertele pentru lunile iulie-august sunt deja epuizate“, precizează Andreea Lungu.

Euforia se resimte şi în domeniul restauran­te­lor, puternic afectate în ultimele luni, când a tre­buit să tragă obloanele. Totuşi, ca o formă de adaptare, multe s-au orientat către livrări.

„Avem foarte mulţi noi parteneri care au de­cis să se listeze pe platforma foodpanda. În ultimele două luni şi jumătate, platforma a listat peste 1.000 restaurante noi la nivel naţional, ajun­gând la un total de 3.000 de localuri parte­ne­re“, spune Andreea Petrişor, managing director Foodpanda România.

O formă de adaptare au găsit şi agricultorii, care au pus pe picioare platforme prin care să-şi vân­dă produsele şi să ajungă mai repede la cumpărători. „A fost un val în care s-au înfiinţat o mulţime de platforme cu produse agroalimentare. Aşa cum ne-am gândit noi, s-au gândit mulţi. Câţi vom rezista, depinde de evoluţia cererii. Dacă sca­de cererea şi nu va mai fi rentabil, chiar şi noi vom renunţa, chiar dacă îmi place ce fac şi mi-aş dori să mă dezvolt“, spune Anca Alistar, fonda­toa­rea platformei Legume de la producători.

„În a doua jumătate a lunii martie şi în luna aprilie, cele mai vândute produse din portofoliul Leroy Merlin au fost cele dedicate renovării interiorului casei - categoria de parchet şi vopsea, produse pentru baie şi partea de decoraţiuni, cu precădere perdele şi draperii. În luna mai, interesul a fost mai ridicat pentru produsele dedicate grădinii, respectiv partea de plantare şi mobilierul de relaxare“, spune Frédéric Lamy, CEO al retailerului de bricolaj Leroy Merlin în România.

„Litoralul românesc a prins viaţă, iar pentru minivacanţa de Rusalii (weekendul 6-7-8 iunie 2020), circa 120 de unităţi hoteliere aşteaptă peste 10.000 de turişti. „Unităţile de cazare cu capacitate mai mică sunt ocupate în proporţie de 70-80%, iar cele mari, de peste 100 de camere, sunt ocupate în jur de 40-50%. Numărul rezervărilor este în continuă creştere, iar în acest weekend aşteptăm între 10.000 şi 12.000 de turişti“, spune Ionuţ Nedelea, director general al platformei Litoralulromânesc.ro.

Pandemia de Covid-19 a trezit spiritul antreprenorial în români. Legume verzi, Legume de la producători sau Organika sunt numai trei exemple din zecile de platforme cu produse agroalimentare româneşti înfiinţate în timpul crizei coronavirusului. „A fost un val în care s-au înfiinţat o mulţime de platforme cu produse agroalimentare. Aşa cum ne-am gândit noi, s-au gândit mulţi. Câţi vom rezista, depinde de evoluţia cererii. Dacă scade cererea şi nu va mai fi rentabil, chiar şi noi vom renunţa, chiar dacă îmi place ce fac şi mi-aş dori să mă dezvolt“, spune Anca Alistar, fondatoarea platformei Legume de la producători.

Printeaza

Atenţie: Această scriere publicistică este destinată exclusiv abonaţilor ZF Corporate. Utilizatorii pot descărca şi tipări conţinut de pe acest site doar pentru uzul personal sau fără scop direct ori indirect comercial. Toate materialele publicate sunt protejate de către Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare - privind dreptul de autor şi drepturile conexe.