De-abia acum începe adevărata criză. Ce urmează pentru Renault în România: investiţii tăiate, posibil restructurări şi reduceri ale activităţii de cercetare şi dezvoltare. 4.000 de ingineri români se întreabă care este viitorul lor

31 mai 2020 Autor: Bogdan Alecu

După mai bine de 14 ani, timp în care francezii au investit şi dezvoltat Renault Technologie Roumanie, cel mai mare centru de inginerie al francezilor din afara Franţei, activitatea acestuia ar putea avea de suferit.

Grupul Renault a anun­ţat oficial vineri sus­pen­da­rea proie­ctelor de creş­tere a ca­paci­tăţii pla­ni­ficate în Maroc şi Ro­mâ­nia, alături de un studiu pen­tru adap­tarea capacităţilor de producţie ale grupului în Rusia şi un studiu pentru raţionalizarea activi­tăţilor de fabricaţie a cutiilor de viteze în lume.

Anunţul vine la trei luni de când Christope Dridi, directorul general şi pre­şedintele Automobile Dacia, spu­nea la finalul lunii februarie faptul că din pla­nul iniţial de 100 mil. euro cât viza in­vestiţia la Mioveni va rămâne doar com­ponenta care vizează creş­terea cali­tă­ţii şi a eficienţei, nu şi cea pentru creş­te­rea capacităţii instalate de la 350.000 la 406.000 din 2021. Dacia a rulat în 2018 afaceri de 5,3 mi­liarde euro şi este cea mai ma­re com­panie românească după cifra de afaceri, iar în total în 2018 Grupul Renault a ajuns la afaceri de 6,4 mld. euro în 2018.

Pe fondul noilor condiţii de piaţă, atât cea impusă de limitarea emisiilor de dioxid de carbon la 95g/CO2/km care a determinat realizarea de inves­ti­ţii masive în adaptarea gamei de vehi­cu­le a constructorilor europeni, cât şi din cauza crizei determinate de corona­vi­rus care va „rade“ în acest an 20-30% din pia­ţa auto europeană, Renault a anun­ţat vineri cel mai drastic plan de redu­cere a costurilor care vizează atât tăieri ma­sive de personal, cât şi reajustări la ni­vel de producţie şi inginerie. Mai mult, de acum înainte cele mai impor­tan­te capitole din proiectarea viitoare­lor automobile vor fi realizate la Paris, ce­ea ce ar putea însemna că Renault Technologie Roumanie va avea mai puţine proiecte în viitor.

„Atunci când discutăm de activi­tă­ţile de inginerie, dorim să utilizăm mai bine centrele de inginerie la nivel mon­dial, ceea ce ne va aduce şi mai aproa­pe de clienţi“, au explicat repre­zen­tanţii Group Renault România.

În plus, francezii vor disponibiliza la nivel mondial aproape 15.000 de an­gajaţi sau 8% din forţa de muncă, din­tre care în Franţa 4.600. În Ro­mâ­nia Auto­mobile Dacia nu a anunţat niciun plan de disponibilizare a anga­jaţilor până în momentul închiderii ediţiei.

„Într-un context dominat de incer­ti­tudine şi complexitate, acest proiect este vital pentru a garanta o perfor­manţă solidă şi durabilă, satisfacţia clien­ţilor fiind prioritară. Prin valori­fi­ca­rea numeroaselor noastre ac­tive, cum ar fi vehiculul electric, prin valorificarea re­surselor şi tehnologiilor Grupului Renault şi ale Alianţei şi prin reducerea com­plexităţii dezvoltării şi producţiei vehi­culelor noastre, dorim să generăm eco­nomii de scară pentru a ne restabili pro­fita­bilitatea globală şi pentru a ne asi­gura dezvoltarea în Franţa şi la nivel internaţional. Acest proiect ne va permite să privim către viitor cu încredere“, a adăugat Clotilde Delbos, CEO interimar al Renault.

Mai mult, Renault anunţă cele mai radicale măsuri de restructurare cu aproape o lună înainte ca Luca de Meo să preia conducerea grupului Renault, în acest moment Clotilde Delbos fiind CEO interimar al Renault.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 01.06.2020

Printeaza

Atenţie: Această scriere publicistică este destinată exclusiv abonaţilor ZF Corporate. Utilizatorii pot descărca şi tipări conţinut de pe acest site doar pentru uzul personal sau fără scop direct ori indirect comercial. Toate materialele publicate sunt protejate de către Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare - privind dreptul de autor şi drepturile conexe.