ZF Live. Mihai Betelie, Rompatent Design: Antreprenorii trebuie să scoată din buzunar câte 1.000 de euro dacă vor să îşi protejeze brandul

7 iul 2019 Autor: Iulian Tenchiu

Legislaţia pe zona de protecţia mărcilor s-a schimbat în 2010, însă puţini antreprenori ştiu asta şi riscă faptul ca brandurile pe care le-au creat să le fie furate.

Înregistrarea unui brand la nivel european, care înseamnă prote­jarea acestuia în faţa tentativelor de furt, aduce costuri de 1.000 de euro, sumă care va merge către Oficiul European, instituţia care se ocupă cu înregistrarea mărcilor în Europa, a explicat Mihai Betelie de la Rompatent Design.

„Pentru a proteja o marcă naţională, trebuie ca marca naţională să devină europeană sau se poate proteja prin înregistrarea mărcii ca şi marcă euro­peană. În acest context, antreprenoul va avea protecţie în ţările respective. Înregistrarea se face la Oficiul Euro­pean din Alicante, acolo se adresează solicitantul, direct sau prin intermediul unei agenţii de proprietate industrială. Preţul unei astfel de proceduri este de 1.000 de euro“, a declarat Mihai Betelie de la Rompatent Design, în cadrul emisiunii de business ZF Live.

Rompatent Design este o agenţie de proprietate industrială specializată în protecţia drepturilor de proprietate intelectuală.

În 2010 legislaţia românească pri­vind protecţia mărcilor s-a sincronizat cu cea europeană şi de atunci atât Oficiul Euro­pean, insituţia care înregistrează măr­cile la nivel european, cât şi Oficiul Naţional nu mai pot proteja o marcă înregistrată. O parte din antreprenorii români nu cunosc aceste aspecte legisla­tive şi riscă faptul ca mărcile pe care le-au cre­at să fie furate, a mai explicat Mihai Betelie.

„Am constatat, din inter­acţiunea cu antreprenorii, că foarte puţini sunt la curent cu nişte modificări legislative şi na­ţionale pe zona de pro­tecţie a măr­ci­lor. Din 2010 da­tează aceste modificări, în acel an legislaţia naţională s-a armo­ni­zat cu cea europeană. Atunci a fost implementată o directivă pe protecţia măr­cilor şi de atunci Oficiul Naţional şi Oficiul European nu mai respectă şi protejează o marcă deja înregistrată. Dacă antreprenorul nu este conştient de această situaţie legislativă, marca trece în faza de examinare şi se înre­gis­trează, iar pe piaţă vor co­exista două mărci, cea veche şi cea nouă.“

Pentru monitorizarea situaţiei în care se află un brand există servicii speciale de monitorizare, accesate mai ales de companiile româneşti. Prin accesarea acestui serviciu, companiile pot evita tentativele de furt ale unei mărci. În cazul în care se demonstrează tentativa de furt, marca nu va fi înregistrată. Preţul unui astfel de serviciu oscilează de la 100 la 300 de euro pe an.

„Companiile mari şi medii din România dispun de un serviciu de monitorizare de marcă la nivel intern sau prin intermediul unei agenţii de proprietate industrială. Asta înseamnă că cineva specializat din interiorul companiei sau exteriorul acesteia urmăreşte toate buletinene în care se publică aceste cereri de marcă, iar dacă constată că o denumire  îi prejudiciază sau seamănă, introduce acea cerere de atac la oficii, fie cel de stat sau la cel european. Urmarea acestei acţiuni este blocarea şi respingerea mărcii noi la înregistrare. Costurile în medie pentru monitorizarea unei mărci oscilează între 100 şi 300 de euro pe an.“

 

 

Ce a mai spus Mihai Betelie la ZF Live:

♦ Primul lucru de făcut este apelarea la un consultant care să spună dacă respectiva marcă nu e cumva înregistrată, pentru că în cazul în care va dori să îşi înregistreze marca, ar putea avea surpriza ca ea să fie deja înregistrată.

♦ Am lansat recent un abonament care pune la dispoziţie toate serviciile noastre, preţul acestuia porneşte de la 200 de euro pe an şi poate ajunge chiar şi la 6.000 de euro pe an, în funcţie de numărul de mărci pe care le are compania.

♦ Antreprenorii nu prea ştiu că marca se poate evalua de către experţii ANEVAR (Asociaţia Naţională a Evaluatorilor Autorizaţi din România), specializaţi în evaluarea întreprinderilor.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 08.07.2019

Printeaza

Atenţie: Această scriere publicistică este destinată exclusiv abonaţilor ZF Corporate. Utilizatorii pot descărca şi tipări conţinut de pe acest site doar pentru uzul personal sau fără scop direct ori indirect comercial. Toate materialele publicate sunt protejate de către Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare - privind dreptul de autor şi drepturile conexe.