Câştigă teren pe calea ferată: GFR se apropie de afaceri de 200 mil. euro
22 apr 2013
Omul de afaceri Gruia Stoica, patronul grupului Grampet, din care face parte GFR, cea mai mare companie privată fe ro viară de transport marfă, câştigă teren pe calea ferată în defa voarea operatorului feroviar de stat CFR Marfă, care în ultimii ani a adunat pierderi imense.Omul de afaceri Gruia Stoica, patronul grupului Grampet, din care face parte GFR, cea mai mare companie privată feroviară de transport marfă, câştigă teren pe calea ferată în defavoarea operatorului feroviar de stat CFR Marfă, care în ultimii ani a adunat pierderi imense.
În mai bine de zece ani, Stoica, unul dintre cei mai discreţi oameni de afaceri, şi-a dezvoltat pas cu pas un business profitabil din operaţiuni de transport marfă în România, Ungaria, Serbia şi Bulgaria.
Recent, la finalul anului trecut, el a „bifat“ şi două tranzacţii. A cumpărat divizia de producţie locomotive a Electroputere şi Reloc Craiova, iar acum plănuieşte să dezvolte un pol al industriei feroviare la Craiova. Grup Feroviar Român SA, cu afaceri de 176 mil. euro în 2011, principalul client al Diviziei VFU în ultimii doi ani, a preluat documentaţia tehnică, brandul, personalul rămas (aproximativ 90 de persoane) de la divizia de producţie locomotive a Electroputere. În ultimii ani, GFR şi-a mărit profitul şi afacerile, semnând noi contracte, în timp ce compania de stat de transport marfă CFR Marfă s-a prăbuşit. Omul de afaceri vrea să îşi consolideze businessul şi este chiar interesat de participarea la procesul de privatizare a CFR Marfă.
Statul speră să încaseze cel puţin 797 mil. lei (181 mil. euro) din vânzarea pachetului de 51% din acţiunile CFR Marfă, potrivit unui anunţ cu privire la oferta de vânzare de acţiuni prin metode combinate cu criterii de precalificare, constând în negociere pe bază de oferte preliminare, urmată de licitaţie cu ofertă în plic.
Guvernul s-a angajat în ultimele negocieri cu FMI să publice anunţul de privatizare a CFR Marfă în luna martie a acestui an şi să semneze contractul de vânzare a unui pachet majoritar de acţiuni până la jumătatea lui mai, tranzacţia urmând să fie încheiată atunci când toate condiţiile vor fi îndeplinite. În perioada 2008-2011 CFR Marfă a adunat pierderi care se ridică la 1,1 mld. lei (250 mil. euro). Potrivit proiectului de buget pentru acest an, citat de Mediafax, compania de stat prognozează venituri de 1,1 mld. lei (250 mil. euro) şi cheltuieli de 1,3 mld. lei (295 mil. euro). CFR Marfă are 39.000 de vagoane şi 900 de locomotive. Până la momentul privatizării, CFR Marfă continuă să piardă cotă de piaţă (a ajuns la 5%, potrivit ultimelor date disponibile), în timp ce companiile private feroviare îşi cresc afacerile şi profitul.
Pe piaţa de transport feroviar privat mai operează Servtrans şi Unifertrans, cea mai mare cotă de piaţă fiind deţinută de GFR (peste 30%). În februarie anul acesta, Relu Fenechiu, ministrul transporturilor, a anunţat noua conducere a CFR Marfă: economişti, ingineri şi jurişti. Aysun Mustafa, economist şi bancher, este preşedintele consiliului de administraţie, iar Alexandru Drăghici, jurist, este directorul general. Din consiliul de administraţie mai fac parte Liviu Radu, inginer, Bogdan Constantinescu, economist, Dan Constantinescu, inginer, Ionuţ Georgescu, jurist şi Dan Belcea, economist. La situaţia actuală în care se află căile ferate a contribuit şi cea mai drastică reformă, spargerea căilor ferate în 1998, la sfaturile Băncii Mondiale, care a condiţionat astfel finanţarea deficitului bugetar al României. La sfârşitul anului 1998 Societatea Naţională a Căilor Ferate Române era divizată de stat în cinci companii: CFR Călători, CFR Marfă, CFR SA (infrastructură), Societatea de Servicii de Management Feroviar şi Societatea de Administrare a Activelor Feroviare. Deşi această măsură trebuia să facă mai profitabile companiile ferate, de fapt a adus pierderi uriaşe, ceea ce nu s-a întâmplat însă în Germania, Franţa sau Austria, unde căile ferate au rămas într-un holding prin care statul îşi poate realiza obiectivele strategice.
Atenţie: Această scriere publicistică este destinată exclusiv abonaţilor ZF Corporate. Utilizatorii pot descărca şi tipări conţinut de pe acest site doar pentru uzul personal sau fără scop direct ori indirect comercial. Toate materialele publicate sunt protejate de către Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare - privind dreptul de autor şi drepturile conexe.
- Exclusiv ZF Corporate Bogdan C. Niţu, Managing Director, TSG România: Schimbările sunt masive. Avem deja prima staţie de încărcare pentru camioane electrice
- Exclusiv ZF Corporate Mihaela Dinu Capdeviolle, Manager new horizons, ENGIE Romania: Percepţia că infrastructura de încărcare este insuficientă reprezintă o barieră în adopţia maşinilor electrice
- Exclusiv ZF Corporate Adrian Caranica, General Manager, Mobilier1: Rapiditatea contează, targetul nostru este ca un produs să nu stea mai mult de 48 de ore în depozite
- Exclusiv ZF Corporate Marian Orzu, Managing Partner, Dunwell Industrial Brokerage: A scăzut activitatea de tranzacţionare de spaţii de depozitare, în T1 s-au tranzacţionat 200.000 mp spaţii industriale
- Administraţia Fondului pentru Mediu a publicat noi liste cu dosare aprobate în cadrul Programelor Rabla Clasic şi Rabla Plus