O nouă tranzacţie în retailul farma: 46 de farmacii Belladonna din Bucureşti merg în portofoliul Sensiblu

7 mar 2019 Autor: Georgiana Mihalache

Sensiblu are o reţea naţională de circa 650-700 de farmacii.

Consiliul Concurenţei a autorizat tranzacţia prin care Sensiblu, al doilea jucător din piaţa de retail farmaceutic, a preluat 46 de farmacii Belladona în Capitală, lanţ controlat de antreprenorii Alina şi Florin Gheorghiţă, potrivit unui comunicat al instituţiei.

„Cele 46 de farmacii pe care Sensiblu le preia sunt active exclusiv în Bucureşti, pe piaţa comerţului cu amănuntul de produse farma­ceutice şi parafarmaceutice. Auto­ritatea de Concurenţă a analizat această operaţiune şi a constatat că nu ridică obstacole semnificative în calea concurenţei efective, în special prin crearea sau consolidarea unei poziţii dominante pe pieţele relevante identificate”, potrivit Consiliului Concurenţei.

În Capitală funcţionează circa 870 de unităţi ale marilor retaileri farmaceutici, dar şi ale farmaciştilor independenţi, potrivit datelor de la Casa Naţională de Asigurări de Sănătate. În Bucureşti, cele mai multe unităţi înainte de tranzacţia cu Belladonna le controla Sensiblu, dominând patru sectoare din Bucureşti după numărul de farmacii, cu peste 130 de unităţi, potrivit unei analize ZF.

„Suntem interesaţi să vindem jumătate din farmacii. Păstrăm restul de farmacii şi brandul Belladonna“, spunea pentru ZF la începutul lui 2019 Florin Gheorghiţă, acţionarul farmaciilor Belladonna.

Sensiblu are o reţea naţională de circa 650-700 de farmacii. Lanţul de farmacii Belladonna, înfiinţat în 2001, a raportat afaceri totale de 185 de milioane de lei în 2017 cu două companii – General Next Pharm SRL şi Action C Prod Impex SRL, profit de 0,4 milioane de lei şi datorii de 53 mil. lei în total, potrivit mfinante.ro. Conform ultimelor date, Belladonna deţinea înainte de această tranzacţie 93 de farmacii în total.

Belladonna a pus pe piaţă şi un brand low-cost sub numele Farmacia 1, sub care operează circa 26 de farmacii, un model urmat şi de alţi jucători mari din industrie, printre care şi Sensiblu cu brandul Punkt. Piaţa principală de dezvoltare pentru Belladonna a fost Bucureşti, însă începând din 2017 a intrat cu unităţi şi în provincie, mai ales că piaţa din Capitală este supra­aglomerată şi dominată de marii jucători.

Cehii de la Penta Investments, care controlează farmaciile Sensiblu, se află astfel la a treia achiziţie pe piaţa farma din România, după ce au intrat pe piaţa românească de retail farma în 2017, când au preluat 13 farmacii Arta, într-o tranzacţie estimată la 5-10 milioane de euro.

Anul trecut au primit acceptul Concurenţei pentru preluarea grupului A&D Pharma, din care fac parte farmaciile Sensiblu şi distribuitorul Mediplus, într-o tranzacţie estimată la 300-400 mil. euro.

Retailul farmaceutic numără aproape 8.000 de farmacii la nivel naţional, potrivit datelor oferite de Statistică. Dintre acestea, 25% sunt controlate de cei mai mari cinci jucători din piaţă după cifra de afaceri. În piaţă activează şi jucători locali, cu câteva zeci de farmacii la nivelul câtorva judeţe.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 08.03.2019

Printeaza

Atenţie: Această scriere publicistică este destinată exclusiv abonaţilor ZF Corporate. Utilizatorii pot descărca şi tipări conţinut de pe acest site doar pentru uzul personal sau fără scop direct ori indirect comercial. Toate materialele publicate sunt protejate de către Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare - privind dreptul de autor şi drepturile conexe.