Polonia şi Franţa vor să taxeze activitatea companiilor americane de tehnologie

20 ian 2020 Autori: Dorin Oancea , Mediafax

Ministrul polonez al finanţelor Tadeusz Koscinski vrea ca site-ul de închiriere a locuinţelor Airbnb să plătească impozit pe veniturile pe care le obţine în Polonia, aceasta fiind cea mai recentă intervenţie a unui politician european în dezbaterea privind impozitarea companiilor digitale.

Tadeusz Koscinski a declarat, citat de Financial Times, că încearcă să se asigure că polonezii care îşi închiriază apartamentele prin intermediul Airbnb plătesc impozite şi că datele colectate oferă autorităţilor o perspectivă corectă asupra activităţii Airbnb.

„Dacă o să ne asigurăm că oricine îşi închiriază apartamentele îşi plăteşte cota justă de impozit, atunci şi oamenii pe care îi plătesc - Airbnb face parte din lanţul valoric - ar trebui să plătească de asemenea, a spus ministrul într-un interviu la Londra.

El a adăugat: „În caz contrar, aceştia denaturează pieţele. Companiile cu sediul în Polonia plătesc impozite, astfel încât marjele lor sunt mai mici. Deci este o practică nedreaptă”, a spus ministrul.

Problema impozitării companiilor digitale, care au adesea sedii sau persoane juridice într-o altă ţară, dar activităţi care trec de frontiere, a devenit un subiect din ce în ce mai controversat pe ambele părţi ale Atlanticului. După ce a încercat să impună o abordare comună a UE şi a eşuat anul trecut, Franţa a adoptat propriul său impozit digital, stârnind nemulţumirea SUA, care a ameninţat cu creşteri de tarife vamale ca represalii, pentru mărfuri precum şampania.

Polonia a avut în vedere şi propria sa taxă digitală, dar după un lobby american intens guvernul lui Mateusz Morawiecki a ales să aştepte rezultatul negocierilor la OCDE, în cadrul unei abordări internaţionale a impozitării digitale.

Koscinski, fost bancher şi aliat apropiat al lui Morawiecki, a declarat că Polonia va continua să ia parte la discuţiile OCDE. El a adăugat că nu a favorizat ideea unei taxe unice pentru companiile digitale. "Unele companii digitale au marje de 60%, iar altele au 6%, iar dacă impunem acelaşi impozit pe cifra de afaceri, le veţi răstigni, şi nu vrem să crucificăm companiile", a spus el. „Aş prefera mult să stau cu Airbnb, Google şi Amazon şi pe toţi ceilalţi şi să spun; „ştii că trebuie să plăteşti impozite în Polonia, altfel nu vor fi drumuri, nici poliţie, nici şcoli. Cât eşti pregătit să plăteşti?”.

Un purtător de cuvânt al Airbnb, care operează în întreaga UE prin hub-ul său în Irlanda, a declarat: „Respectăm regulile şi plătim taxele pe care le datorăm în locurile în care facem afaceri; acest lucru este valabil deoarece normele se aplică astăzi şi vor rămâne valabile pentru orice reguli se aplică în viitor.

Şi Franţa vrea ca serviciile de streaming, precum Netflix şi Amazon, să investească un sfert din cifra lor de afaceri realizată pe plan local în producţii locale.

Până acum, companiile de difuzare şi cinematografele au avut tendinţa de a subvenţiona conţinutul local. Acum Franţa vrea să transfere povara către firmele de streaming.

Obligaţiile pentru companiile de streaming de a investi în conţinut local sunt în conformitate cu o directivă recentă a UE privind serviciile de media audiovizuale.

Ministrul Culturii, Franck Riester, a dezvăluit anul trecut o reformă pentru modernizarea sectorului audiovizual şi a ameninţat că va ajunge până la blocarea site-urilor de streaming care refuză să respecte cerinţele de investiţii.

Cei care oferă o mare varietate de programare vor trebui să investească cel puţin 16% din veniturile lor în conţinut local, iar site-urile de streaming care oferă în mare parte serii TV şi filme, o categorie care include atât Netflix cât şi Amazon, vor trebui să ofere cel puţin 25 la sută din veniturile lor pentru producţiile locale.

Obligaţiile fac parte din efortul mai larg al Franţei de a proteja ceea ce descrie „suveranitatea sa culturală în era digitală”.

Netflix a realizat deja mai multe seriale originale franceze, printre care „Marsilia”, cu una dintre cele mai mari vedete locale, Gerard Depardieu, care a avut premiera în 2016.

Gigantul american a depăşit 6 milioane de abonaţi în Franţa.

Printeaza

Atenţie: Această scriere publicistică este destinată exclusiv abonaţilor ZF Corporate. Utilizatorii pot descărca şi tipări conţinut de pe acest site doar pentru uzul personal sau fără scop direct ori indirect comercial. Toate materialele publicate sunt protejate de către Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare - privind dreptul de autor şi drepturile conexe.