Faza a II-a din conducta de gaze Iaşi – Ungheni – Chişinău a început să fie construită luni

18 feb 2019 Autor: Alina Botezatu

Lucrările de construcţie pentru proiectul de interconectare Iaşi - Ungheni - Chişinău Faza a II-a au început oficial, luni, la Chişinău, potrivit unui anunţ făcut de SNTGN Transgaz.

Lucrările de construcţie pentru proiectul de interconectare Iaşi - Ungheni - Chişinău Faza a II-a au început oficial, luni, la Chişinău, potrivit unui anunţ făcut de SNTGN Transgaz.

Pentru securizarea finanţării proiectului, compania a semnat în luna ianuarie, la Luxemburg, cu Banca Europeană de Investiţii (BEI), contractul de finanţare în valoare de 38 de milioane de euro, pentru interconectarea Ungheni – Chişinău.

„Transgaz îşi ia foarte în serios rolul şi angajamentele pe care le are în calitate de jucător regional în sectorul energetic. Avem responsabilitatea angajamentulelor pe care România şi compania noastră, şi le-au asumat. Realizarea acestui gazoduct contribuie la modernizarea şi dezvoltarea infrastructurii energetice existente, sporind eficienţa sectorului energetic al Republicii Moldova şi asigurând un mecanism de dezvoltare durabilă a economiei naţionale, şi conectarea cu piaţa energetică europeană. Proiectul reprezintă un câştig în plan geopolitic, urmărind diminuarea dependenţei energetice a Republicii Moldova, prin ruta alternativă pe care o propune, precum şi o contribuţie la consolidarea în general a parcursului pro-european al ţării”, a subliniat Ion Sterian, directorul general al SNTGN Transgaz.

În urmă cu o lună, la 14 ianuarie 2019, a fost semnat contractul de achiziţie lucrări cu ofertantul declarat câştigător, respectiv asocierea formată din Societatea ACI Cluj SA (România), Societatea IMSAT Service SA (România) şi Societatea Abcony Serv SRL (România). Acest eveniment a marcat etapa de începere a lucrărilor pentru obiectivul investiţional referitor la construcţia gazoductului Ungheni-Chişinău şi implementarea unor măsuri pentru operarea, exploatarea şi întreţinerea conductei de transport gaze naturale Iaşi-Ungheni-Chişinău.

Realizarea proiectului Ungheni – Chişinău presupune construirea unei conducte de transport gaze naturale în lungime de 120 de kilometri, trei staţii de predare a gazelor naturale (două în Chişinău şi una în Ungheni, localitatea Semeni) şi dotarea centrului de dispecerizare şi dirijare de la Ghidighici. Reţeaua de transport gaze naturale pe ruta Ungheni – Chişinău reprezintă cea de-a doua etapă a proiectului de interconectare Iaşi – Ungheni – Chişinău.

Prima parte a conductei, corespunzând interconectorului Iaşi-Ungheni, a fost pusă în funcţiune în anul 2014 şi prin ea pot fi transportate anual circa 1,5 miliarde metri cubi de gaze naturale.

Extinderea interconectorului de la Ungheni la Chişinău reprezintă conectarea sectorul energetic moldovenesc cu piaţa gazieră din România şi cu cea europeană, fiind primul pas în vederea reducerii dependenţei energetice, prin intermediul diversificării surselor şi a rutelor de aprovizionare cu energie şi, implicit a consolidării securităţii energetice a ţării.

Diversificarea surselor de aprovizionare se numără printre angajamentele asumate de către Republica Moldova odată cu aderarea la Comunitatea Energetică (în octombrie 2010), aceasta asumându-şi transpunerea eficientă a legislaţiei europene în domeniul energetic, în mod particular cel al gazelor naturale, în vederea integrării pe piaţa energetică europeană.

Eforturile privind diversificarea surselor de furnizare a gazelor naturale au sporit, odată ce Republica Moldova s-a angajat să transpună Pachetul Energetic III, care prevede accesul nediscriminatoriu al părţii terţe la reţelele de transport al gazelor naturale.

Proiectul „Dezvoltări ale Sistemului Naţional de Transport gaze naturale în zona de Nord-Est a României”, încheiat în noiembrie 2018, în parteneriat cu Ministerul Fondurilor Europene, în valoare de 152 de milioane de euro (dintre care 46 de milioane de euro reprezentând fonduri europene din cadrul Programului Operaţional Infrastructură Mare), presupune dezvoltări ale SNT în vederea îmbunătăţirii alimentării cu gaze naturale a acestei regiuni, precum şi creşterea capacităţii de transport în perspectiva oferită de noua conductă de interconectare dintre România şi Republica Moldova.

Printeaza

Atenţie: Această scriere publicistică este destinată exclusiv abonaţilor ZF Corporate. Utilizatorii pot descărca şi tipări conţinut de pe acest site doar pentru uzul personal sau fără scop direct ori indirect comercial. Toate materialele publicate sunt protejate de către Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare - privind dreptul de autor şi drepturile conexe.