ZF LIVE. Antreprenorul Dan Muntean discută achiziţia a 70 ha de vie în zona Dealu Mare într-o tranzacţie care ar putea depăşi 1,8 mil. euro

11 dec 2017 Autor: Cristina Bellu



Dan Muntean, executivul român care a lucrat circa 30 de ani pentru producătorul şi distribuitorul britanic Halewood, a plecat din companie în decembrie 2016 pentru a pune bazele propriei firme, Domeniul Muntean.

„Este un act de îndrăzneală să pui propriul nume firmei şi implică totodată o responsabilitate mare. Pentru mine, Domeniul Muntean este un hobby, dar şi un business care trebuie să funcţioneze şi să fie profitabil”, explică Dan Muntean.

Antreprenorul speră ca până la finalul acestui an să achiziţioneze o cramă şi o podgorie de 70 de hectare în zona Dealu Mare, care i-ar putea aduce anual o producţie medie de 700.000 de sticle de vin. „Vreau să fac vinuri de la strugure până la sticlă. Am în vedere achiziţia unei crame şi a 70 de hectare de viţă-de-vie în zona Dealu Mare până la finalul anului.”

Potrivit lui Dan Muntean, un hectar de teren în zona Dealu Mare costă între 5.000 şi 6.000 de euro, în timp ce plantaţia de viţă-de-vie care are o durată de viaţă de 25-30 de ani poate atinge valoarea de 15.000-20.000 de euro pe hectar.

În aceste condiţii, tranzacţia pe care antreprenorul vrea s-o realizeze ar depăşi 1,8 milioane de euro. În momentul de faţă există un pro­iect european de sprijinire a viti­­cul­to­ri­lor în conversia plantaţiilor viticole vechi la un nivel calitativ şi cantitativ ri­­dicat pentru a putea concura cu cele din afara ţării.

„Sprjinul comunitar este cel care determină şi preţul pieţei, pentru că din cei 20.000-25.000 de euro pe hectar, 14.000-15.000 de euro îi dă comunitatea europeană pentru a reface via.”, precizează Muntean.

Anul acesta, pentru a realiza vinurile casei, antreprenorul a dus strugurii într-o crama prietenă, viile Metamorfosis, acesta contribuind la înfiinţarea Metamorfosis împreună cu producătorul italian de vin Marchesi Antinori.

„Dacă vrei să te rezumi la un hobby poţi să mergi la o cramă, să-ţi alegi vinul, să discuţi eticheta, iar producătorul respectiv să îţi livreze produsul. Lucrurile acesta sunt făcute de anumite lanţuri de magazine sau de distribuitori care au branduri proprii. Nu este absolut vital să ai via ta, să faci vinificaţie pentru a pune pe rafturi un brand.”, spune antreprenorul.

În schimb, dacă urmăreşti să ai o poveste trebuie să existe o individualitate.

„Este foarte greu să ai o etichetă şi să nu ai în spate via, să nu arăţi care este efortul tău. Orice vin bun are în spate o istorie. ”

Momentan compania are deja contracte de import cu producători de vinuri de pe mai multe pieţe, precum Germania, Spania, Franţa, Italia, Australia, Noua Zeelandă, China şi Argentina.

Potrivit antreprenorului vinurile produse de Domeniul Muntean, Zana Verde, Zana Roza, şi Zana Purpurie ajung la 25 de lei pe raft.

Printre recomandările făcute de Dan Muntean se numără Cuvee Roumaine, un asamblaj din struguri de Cabernet Sauvignon, Merlot şi Fetească Neagră, din viile producătorului Halewood Wine & Spirits, Cantus Primus de la viile Metamorfosis, Zâna Purpurie de la Domeniile Muntean, Fetească Neagră de Drăgăşani de la Crama Bauer, Sauvignon Blanc de la Liliac şi Chardonnay Barrique de la Recaş.

Cu toate că România deţine cele mai multe plantaţii viticole din UE producţia de struguri pentru vin de calitate nu constituie cea mai mare parte din suprafaţa cultivată cu viţă de vie, potrivit Eurostat.

Astfel, doar 27% din suprafaţa cultivată cu struguri este formată din struguri destinaţi producţiei de vin de calitate, adică producţiei de vin cu denumire de origine controlată (D.O.C.) sau vin cu indicaţie geografică (I.G.).

Certificarea D.O.C atestă că vinul a fost produs integral din struguri proveniţi dintr-o anumită zonă geografică după o reţetă recunoscută şi înregistrată local, în timp ce certificarea I.G. atestă că vinul a fost produs în proporţie de 85% din struguri recoltaţi dintr-o anumită zonă geografică.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 12.12.2017

Printeaza

Atenţie: Această scriere publicistică este destinată exclusiv abonaţilor ZF Corporate. Utilizatorii pot descărca şi tipări conţinut de pe acest site doar pentru uzul personal sau fără scop direct ori indirect comercial. Toate materialele publicate sunt protejate de către Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare - privind dreptul de autor şi drepturile conexe.