AGROBUSINESS

O cooperativă agricolă din Ialomiţa le vinde retailerilor peste 10.000 de tone de pepeni şi legume. Formată din opt fermieri, cooperativa a ieşit la export în Lidl Cehia în acest an

5 dec 2017 Autor: Roana Rotaru

Cooperativa agricolă Gheorghe Doja, formată din opt fermieri care cul­tivă împreună peste 10.000 de pe­peni şi legu­me pe o su­pra­faţă tota­lă de 150 de hectare în Ialomiţa, mizează pe afaceri de 15 mil. lei (3,3 mil. euro) în 2017, du­pă ce anul acesta fermierii au reuşit să iasă la export în magazinele Lidl din Repu­blica Cehă, dar şi, prin inter­me­diari, în Dubai.

Membrii cooperativei livrează peste 10.000 de tone de pe­­peni şi legu­me anual, principalii cli­enţi fiind Au­chan, Lidl România, Lidl Cehia, Car­refour, Billa, Cora, Mega Image şi Profi, po­­trivit repre­zen­tan­ţi­lor companiei.

„Vom ajunge un­deva la vânzări totale de peste 15 mil. lei în 2017. Suprafeţele culti­va­te au crescut de la an la an, iar anul acesta am făcut export de pe­peni. Am reuşit să ex­portăm direct 1.200 de tone de pepeni în Lidl Ce­hia, ceea ce repre­zintă circa 10% din pro­duc­ţie. Am mai trimis şi în Dubai un container de 20 de tone de pepeni, prin inter­me­diari, o co­la­­borare care va con­ti­nua şi anul acesta. Ne do­rim să ieşim cât mai mult la export, că acolo se fac bani mai mulţi“, a de­cla­rat pen­tru ZF Ion Florin, preşe­din­tele co­o­perativei agricole Gheorghe Doja.

Cooperativa agricolă Gheorghe Doja deţine propriul parc auto format din trei camioane şi două autoutili­tare, cu care realizează transportul către depozitele lanţurilor de magazine de comerţ modern. „Retailerii ne dau un preţ în care intră transportul, ambalajul şi logistica. Principalele zone în care livrăm, unde retailerii au depozite, sunt Bucureşti, Cluj şi Timişoara. Livrăm pe tot par­cursul anului, mai puţin în perioada ianuarie- martie.“

De la înfiinţare - în aprilie 2013 - pâ­nă în prezent, membrii cooperativei au in­vestit 1,5 mil. euro în două spaţii de de­pozitare dotate cu sistem fri­go­rific, cu o capacitate totală de depo­zita­re de 2.800 de tone, în trei linii de sor­ta­re şi spă­lare pepeni şi în utilaje de manipulare.

„Principalul avantaj al asocierii este că poţi să vinzi mai bine producţia, poţi să găseşti mai uşor piaţă de desfacere. Toa­tă lumea produce, dar mai greu este să vinzi pe pia­ţă. Asocierea ne-a ajutat să încheiem parte­ne­ria­te cu retailerii. De unul singur este mult mai greu să achiziţionezi o linie de sortare, să con­stru­ieşti un depozit. Toate aceste investiţii nu sunt uşoare şi atunci se împart. Un singur fermier, oricât ar fi de mare, nu poate să producă 10.000 de tone.“

Grosul investiţiilor s-a făcut din bani proprii, prin credite, pentru că, spune preşedintele cooperativei, acce­sarea fondurilor europene nu se poate face decât pentru cooperative de producţie, nu şi pentru comerţ.

În România sunt doar în jur de 200 de cooperative agricole care reuşesc să aibă rulaje anuale, potrivit datelor din piaţă. Principalii competitori ai cooperativei agricole Gheorghe Doja sunt sunt cooperativa agricolă Lunca Someşul Mic, cooperativa agricolă Carrefour Vărăşti şi altele.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 06.12.2017

Printeaza

Atenţie: Această scriere publicistică este destinată exclusiv abonaţilor ZF Corporate. Utilizatorii pot descărca şi tipări conţinut de pe acest site doar pentru uzul personal sau fără scop direct ori indirect comercial. Toate materialele publicate sunt protejate de către Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare - privind dreptul de autor şi drepturile conexe.