Conferinţa ZF Branduri Româneşti, Iaşi. Cum să îţi construieşti un brand puternic? Un brand puternic poate dubla sau tripla valoarea unei companii. Vasile Armenean, Betty Ice: Nu îţi dai seama decât în momentul când pui cărţile pe masă cât de mult contează un brand. Cine vrea să investească într-un business o face cu privirea la viitor

12 iun 2018 Autor: Georgiana Mihalache

Peste 150 de antreprenori locali au participat marţi la conferinţa de la Iaşi

Antreprenorii care mizează pe crearea şi dezvoltarea unui brand puternic realizează o investiţie pe termen lung, iar, mai departe, un brand care se bazează pe un produs de calitate şi pe o strategie va duce la creşterea afacerii. Acestea au fost câteva dintre concluziile la care au ajuns antreprenorii şi specialiştii din branding prezenţi ieri la conferinţa ZF Branduri Româneşti, organizată în parteneriat cu Raiffeisen Bank la Iaşi.

 Peste 150 de antreprenori locali au participat ieri la evenimentul la care s-au adus în discuţie câteva dintre poveştile celor care au creat branduri româneşti sau modul în care se pot dezvolta brandurile locale în lupta cu cele internaţionale.

„Contează mult brandul şi în cazul vânzării companiei. Dacă e un brand puternic, preţul poate să fie dublu, triplu. Nu îţi dai seama decât în momentul când pui cărţile pe masă cât de mult contează un brand. Cine vrea să investească într-un business o face cu privirea la viitor. Trebuie să conştientizezi valoarea brandului şi să-l construieşti sănătos, cărămidă cu cărămidă“, a spus Vasile Armenean, antreprenorul care a clădit afacerea Betty Ice pe care a dus-o la 30 milioane de euro anual pentru ca anul acesta să vândă businessul către gigantul Unilever, într-o tranzacţie estimată la 90-100 milioane de euro.

El a mai spus că a conştientizat pute­rea unui brand uitându-se la ce fac com­paniile din străinătate. În urmă cu 27 de ani, când a înfiintat Betty Ice, nu se punea accentul pe strategiile de pro­mo­va­re, iar companiile româneşti nu aveau cu cine să colaboreze pe plan local.

De asemenea, brandul unei com­panii exprimă şi responsabilitatea celor care înfiinţează afacerea, iar un nume puternic pe piaţă poate contribui la păstrarea în ţară a românilor.

„Responsabilitatea înseamnă o abordare echilibrată. Ne dorim să dezvoltăm şi să susţinem branduri. Cu cât avem mai multe branduri, cu atât vom prospera. Vrem să punem în lumină ceea ce reprezintă patrimoniul din România”, a spus Felix Daniliuc, direc­tor executiv al Raiffeisen Bank România.

Investiţiile în brand reprezintă între 2% şi 10% din cifra de afaceri a companiilor. De exemplu, pentru brandul Cotnari, 10% din bugetul anual merg în promovare, iar grupul Agricola investeşte 1 milion de euro pentru activităţile de promovare, în contextul în care bugetul anual este de 8 milioane de euro anual.

„Primul demers de a ne apropia de brand a fost în 2003 când în urma unui studiu am ajuns la concluzia că e cazul să ne gândim la branduri pentru fiecare produs pe care îl realizăm şi prima campanie am avut-o în anul 2005”, a spus Grigore Horoi, preşedinte Agricola Internaţional, unul dintre cei mai mari jucători din industria cărnii , cu afaceri de peste 400 milioane de lei.

„Secretul este comunicarea con­stantă, grija faţă de clienţi şi ser­viciile din magazin. Clienţii nemul­ţumiţi sunt clienţii care te vorbesc de rău. Tratează cu atenţie clienţii şi furnizorii şi te vor răsplăti”, a spus Că­tălin Ivan, directorul de marketing al  retailerului de bricolaj Dedeman. Compania controlată de fraţii Adrian şi Dragoş Pavăl din Bacău este cea mai mare firmă antre­prenorială din România şi a ajuns la afaceri de 1,4 miliarde de euro în 2017.

Companiile nou înfiinţate ştiu să folosească brandul şi să construiască o strategie, iar tendinţa este de a construi branduri „made in Romania”, susţine Adrian Docea, creative director la Heraldist & Wondermarks, o agenţie de consultanţă în brand şi inovaţie. Brandul se construieşte prin oameni cu experienţă în acest domeniu, iar companiile au început să înţeleagă din ce în ce mai mult că investiţia în brand este una pe termen lung, în contextul în care 50% din succesul unei companii este dat de brand, a adăugat Docea.

„Când m-am întors în România am descoperit cât de multă energie inovativă este în companiile din IT”, a mai spus Adrian Docea.

Şi Florin Rotaru, directorul tehnic al ENEA România, care produce în România tehnologie pentru avioane Boeing, avioane de luptă americane sau sateliţi europeni, a caracterizat industria IT din România drept o „mină de aur”.

„Investim foarte mult în oameni, în calitate şi continuăm să dezvoltăm flexibilitatea organizaţională care ne dezvoltă businessul. Stăm pe o mină de aur, IT-ul este un exemplu de ex­ploatare a potenţialului în România, dar sunt şi altele în alte domenii”, a spus Florin Rotaru.

Peste 150 de antreprenori locali au participat ieri la evenimentul ZF Branduri româneşti organizat în parteneriat cu Raiffeisen Bank la Iaşi

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 13.06.2018

Printeaza

Atenţie: Această scriere publicistică este destinată exclusiv abonaţilor ZF Corporate. Utilizatorii pot descărca şi tipări conţinut de pe acest site doar pentru uzul personal sau fără scop direct ori indirect comercial. Toate materialele publicate sunt protejate de către Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare - privind dreptul de autor şi drepturile conexe.