Ce arată indicele Big Mac pentru România, cum a crescut puterea de cumpărare: Un român poate cumpăra acum 300 de hamburgeri din salariu, faţă de 230 acum doi ani. Dar un polonez îşi poate cumpăra 352 de Big Mac, iar un ceh 322. Un ungur îşi poate cumpăra numai 265

19 iul 2018 Autor: Cristina Rosca

Un român care câştigă salariul me­diu pe economie îşi permite să îşi cumpere lunar circa 300 de hamburgeri Big Mac, cu 70 mai mulţi decât acum doi ani, arată cal­culele ZF făcute pe baza da­telor The Economist.

Indexul Big Mac, lan­sat de publicaţia The Eco­no­mist acum mai bine de trei de­cenii, compară pre­ţul aces­tui produs în câteva zeci de ţări diferite din lume.

Calculele ZF relevă fap­­tul că în ulti­mii ani eco­no­mia a cres­cut şi odată cu ea şi puterea de cum­pă­ra­re. Totuşi, România rămâne una dintre cele mai sărace ţări din UE, iar indicele Big Mac con­fir­mă acest lucru.

Un angajat român care câştigă sa­la­­riul mediu pe economie de circa 691 de dolari net lunar (2.750 de lei net pe lună) îşi permite să cumpere circa 300 de hamburgeri Big Mac, un polonez are bani suficienţi pen­tru peste 350, iar un cetăţean al zonei euro îşi permite să cumpere aproape 450 de burgeri din câştigul său lunar de aproape 2.100 de dolari americani.

Un Big Mac costă în România 2,3 dolari, potrivit The Economist.

Big Mac este unul dintre cele mai vândute produse ale grupului McDonaldís, gigant care a intrat pe piaţa locală în 1995, când numărul investitorilor străini era scăzut. Astăzi McDonaldís este liderul pieţei locale de restaurante cu 72 de unităţi şi afaceri de 687 mil. lei, plus 14%.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 20.07.2018

Printeaza

Atenţie: Această scriere publicistică este destinată exclusiv abonaţilor ZF Corporate. Utilizatorii pot descărca şi tipări conţinut de pe acest site doar pentru uzul personal sau fără scop direct ori indirect comercial. Toate materialele publicate sunt protejate de către Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare - privind dreptul de autor şi drepturile conexe.