Prima tranzacţie „cu greutate” pe piaţa mezelurilor: Producătorul Caroli, controlat de familia libaneză El Solh, a fost preluat de un grup mexican cu afaceri de 4 mld. euro

3 sep 2017 Autor: Roana Rotaru

Producţia de mezeluri era singura mare piaţă din industria alimentară unde antreprenorii români controlau piaţa: Caroli, Unicarm, CrisTim, Elit Cugir sau Aldis Călăraşi sunt afaceri construite de antreprenori. Preluarea Caroli arată noul punct de interes al multinaţionalelor şi marchează exit-ul familiei El Solh din producţia mezelurilor la 23 de ani de la înfiinţarea brandului Caroli.

Caroli Foods Group, unul din­tre cei mai mari pro­du­cători de mezeluri din Ro­mâ­nia, un business de 96 mil. euro în 2016 deţinut de familia libaneză El Solh, a ajuns inte­gral în proprietatea grupului mexican Sigma Alimentos, cu afaceri de 4,2 mld. euro.

Acţionarii Caroli au anunţat vineri că un pachet de 51% din acţiunile companiei a fost vândut către Sigma Alimentos care intrase indirect în acţionariat încă din 2014, când Sigma Alimentos cum­părase la nivel internaţional pro­du­cătorul Campofrio. Campofrio era acţio­nar minoritar în Caroli Foods Group, cu un pachet de 49% din acţiuni.

„Valoarea tranzacţiei este confidenţială. Nu vor fi restructurări ca urmare a acestei preluări”, au declarat pentru ZF reprezentanţii grupului Caroli Foods Group, un jucător care ocupă locul şase în topul celor mai mari companii din industria cărnii din România, un clasament realizat de ZF după cifra de afaceri obţinută în 2016.

Prin preluarea Caroli Foods Group, Sigma Alimentos, parte a conglo­meratului de multinaţionale mexicane Alfa,  devine şi proprietar al fabricii de mezeluri Caroli  din Piteşti şi al reţelei de distribuţie.  „Acesta este un pas im­portant în dezvoltarea Caroli Foods. Experienţa Sigma în ceea ce priveşte operaţiunile globale şi gama extinsă de produse constituie atuuri concrete în demersurile noastre de a ne dezvolta brandurile (...)”, a spus Khaled El Solh, CEO-ul Caroli Foods Group, o funcţie pe care şi-o va păstra în urma tranzacţiei. Multinaţionala Sigma Foods, unul dintre cei mai mai jucători de pe piaţa cărnii şi a lactatelor la nivel mondial, deţine 69 de fabrici în 18 ţări, care generează venituri de peste 5,7 mld. dolari (4,2 mld. euro) cu ajutorul a 44.000 de salariaţi, potrivit datelor transmise de reprezentanţii Caroli Foods Group.  „Această achiziţie ne permite să ne ducem mai departe strategia de dezvoltare în regiunea extrem de atractivă a Europei de Est”,a declarat Mario Páez, CEO Sigma.

Piaţa cărnii (porc, pui, vită) se situează la circa 8,5 miliarde de lei (1,9 mld. euro) anual, la care se adaugă cea a cărnii procesate, în care vânzările se ridică la 3,6 mld. lei (800 mil. euro), conform datelor companiei de cercetare de piaţă Vektor Marktforschung.

Cei mai mari jucători de pe piaţa cărnii au raportat anul trecut creşteri ale cifrelor de afaceri, într-o industrie care se majorează ajutată de veniturile mai mari ale românilor, dar şi de investiţiile făcute de către producători în noi produse.

După cifra de afaceri obţinută în 2016, cel mai mare jucător din industra cărnii din România este Smithfield Prod, parte a grupului cu acţionariat chinez WH Group, urmat de Unicarm, o  companie controlată de antreprenorul Vasile Lucuţ, şi Cris-Tim, o companie deţinută de Radu Timiş, potrivit unui clasament realizat de ZF.

Preluarea Caroli de către multinaţionala mexicană este prima mare tranzacţie pe piaţa mezelurilor, o industrie de peste un milliard de euro anual dominată de afaceri de familie. În 2010, când au semnat înţelegerea cu grupul Campofrio, acţionarii Caroli stabileau un alt reper la nivel local. Atunci, compania locală - Caroli, cu afaceri de 70 mil. euro – semna un joint-venture pentru piaţa din România cu cel mai mare producător de mezeluri la nivel european, Campofrio Food Group, cu afaceri anuale de peste doua miliarde de euro. În compania nou creată, Caroli avea participaţia majoritară. În 2014, Campofrio vinde operaţiunile către  Sigma Alimentos, care devine astfel acţionar minoritar în afacerea Caroli, iar în 2017 grupul mexican scoate familia El Solh din industria mezelurilor.

Grupul de companii Caroli, format iniţial în principal din companiile Caroli Prod 2000, T.C. Affaires şi INDCARF, a fost pornit în anul 1997, la doi ani după ce omul de afaceri de origine libaneză Talal El Solh a venit pentru prima data în România.

 

De la achizitii de branduri la cel mai mare deal din mezeluri

1994

Talal El Solh înfiinţează producătorul de mezeluri Caroli, la îndemnul socrului său, Mounir Halawani, antreprenorul care a vândut companiile Agroalim şi Frigorifer Tulcea către gigantul american Smithfield

2003

În decembrie, Caroli cumpăra brandul rival Gourmet, una dintre puţinele tranzacţii din industria mezelurilor

2006

În martie, acţionarii Caroli Foods cumpără de la Dorel Goia şi Horia Ciorcilă fabrica de mezeluri Maestro din Cluj

2007

Acţionarii decid să închidă fabrica de mezeluri din Cluj şi să mute producţia la Piteşti, "cartierul general" al operaţiunilor de producţie ale grupului. Talal El Solh, principalul acţionar al Caroli Foods, decide să se retragă din toate funcţiile executive şi să rămână doar preşedinte al companiei pe care a fondat-o.

2010

În prima săptămâna din martie, Caroli semnează un joint-venture cu Campofrio, companie al cărei principal acţionar era grupul american Smithfield, cu operaţiuni puternice în procesarea cărnii.

2014

Campofrio vinde operaţiunile la nivel european către grupul mexican Sigma Alimentos, care devine acţionar cu 49% în Caroli Foods Group

2017

Acţionarii Caroli Foods Group au anunţat că au vândut 51% din acţiunile companiei către Sigma Alimentos şi că au ieşit din business. Khaled El Solh, CEO al Caroli Foods Group, îşi va păstra funcţia şi în urma tranzacţiei.

 

 

 

 

 

 

 

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 04.09.2017

Printeaza

Atenţie: Această scriere publicistică este destinată exclusiv abonaţilor ZF Corporate. Utilizatorii pot descărca şi tipări conţinut de pe acest site doar pentru uzul personal sau fără scop direct ori indirect comercial. Toate materialele publicate sunt protejate de către Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare - privind dreptul de autor şi drepturile conexe.