Producătorul de îngheţată Top Gel din Craiova este curtat de mai mulţi investitori. Pe listă, şi principalii săi competitori

29 aug 2017 Autor: Cristina Rosca

Petre Popa a pus bazele companiei Top Gel în 1994, producând iniţial îngheţată la vafă. Acum este unul dintre cei mai mari jucători din domeniu

Antreprenorul Petre Popa, cel care acum mai bine de două decenii fonda Top Gel din Craiova, negociază vânzarea producătorului de îngheţată cu mai mulţi investitori strategici şi financiari, potrivit surselor ZF.

Pe listă se află atât giganţii Uni­lever şi Nestlé, cât şi grupul leton Food Union, care a intrat pe piaţă acum mai bine de un an printr-o altă preluare, cea a pro­du­cătorului de îngheţată local Alpin57Lux.

„În momentul de faţă nu negociem o vân­zare a companiei noastre“, spun oficialii de la Top Gel. Până la închiderea ediţiei, repre­zen­tanţii Unilever şi Nestlé nu au răspuns soli­ci­tării ZF, iar Ioan Istrate, fondatorul Alpin57Lux, afirmă că „este o informaţie falsă. Nu am nimic de spus“. Acesta este răs­pun­sul oferit la întrebarea dacă letonii de la Food Union sunt interesaţi de achiziţia Top Gel. Food Union a preluat 70% din busi­nes­sul Alpin57Lux şi caută să îşi extindă cota de piaţă locală, potrivit surselor ZF. Mai mult, ei vor să transforme piaţa locală într-un hub re­gional, aşa cum au mai făcut în alte zone euro­pene. O expansiune s-ar putea face printr-o preluare, cum ar fi cea a Top Gel.

Top Gel este o companie fondată în 1994 de antreprenorul Petre Popa, care a ajuns la afaceri de 87 mil. lei anul trecut, cu aproape 500 de salariaţi. După valoarea busi­nes­sului, producătorul este unul dintre cei mai mari jucă­tori de pe piaţa de îngheţată, cu o cotă estimată de ZF la 6-7% în valoare. În volum cota este mai mare datorită poziţio­nării com­paniei pe seg­mentul preţurilor mici şi medii.

Top Gel Prod şi-a bugetat pentru acest an o cifră de afaceri de 95 milioane de lei (21 de milioane de euro), în creştere cu 10% faţă de anul precedent.

Compania lui Petre Popa a produs iniţial îngheţată la vafă. În prezent, producătorul are peste 100 de produse în portofoliu şi a intrat şi pe piaţa de patiserie şi dulciuri. Îngheţata rămâne businessul de bază.

Top Gel are o capacitate medie de pro­ducţie cuprinsă între 65 şi 75 de tone îngheţată în 24 de ore, în­re­gis­trând în 2016 o pro­duc­ţie anuală de 5.000 de tone de în­gheţată, con­form site-ului com­pa­niei.

Com­pania are în prezent peste 23.000 de clienţi şi peste 25.000 de lăzi frigorifice în piaţă, potrivit celor mai recente date de pe site-ul companiei.

De asemenea, parcul auto care deser­veşte reţeaua de distribuţie depăşeşte 200 de autofrigorifice pentru transport îngheţată şi 75 de autoutilitare pentru distribuţia pro­duselor de patiserie, potrivit aceleiaşi surse.

La vârf, piaţa de îngheţată este dominată de trei jucători, respectiv Unilever, Betty Ice şi Nestlé. Fiecare are între 10% şi 17% cotă de piaţă, arată datele ZF. Dintre cei trei, Betty Ice este singurul business antrepre­norial, fiind controlat de omul de afaceri român Vasile Armenean. Antre­prenorul a de­clarat la rândul său că tatonează o vânzare parţială, dar nu exclude nici o eventuală achiziţie.

„Piaţa este însă puternic fragmentată, ţi­nând cont că cei mai mari trei jucători au îm­preună puţin peste 40% din piaţă. În alte ţări, pe pieţele din vest spre exemplu, lupta se dă între doar doi giganţi – Unilever şi Nestlé“, ex­plică o sursă din piaţă. Aceasta adaugă că cei doi gi­ganţi, prezenţi şi local, au circa 80-85% din pia­ţă în Occident, faţă de nici 30% în România.

Pe piaţa locală, în umbra celor trei jucători – Unilever, Betty Ice şi Nestlé – s-au dezvoltat o serie de alte afaceri antrepre­no­riale. Acestea au cote de piaţă de 6-8%, po­trivit datelor ZF. Printre jucătorii din eşa­lo­nul secund se numără Macomex (împreună cu Mars, pentru că grupul lui Dan Minulescu se ocupă de distribuţia acestor produse), Alpin57Lux (al cărui pachet majoritar a fost cumpărat anul trecut de letonii de la Food Union) şi Top Gel.

„Este normală o preluare dat fiind că piaţa este fragmentată“, spune o altă sursă. În acest business se lucrează cu volume mari dat fiind că şi costurile de frig (depozitare şi transport) sunt mari.

În afară de aceşti produ­cători care sunt activi pe piaţa de îngheţată de impuls (cornet şi pe băţ) şi take home (torturi), mai există şi alte două seg­men­te de piaţă mai puţin dezvol­ta­te în România. Pri­mul este cel al „sco­oping-ului“, puţin dezvoltat în Ro­mâ­nia. Există şi aici însă două divizii, cel al tonetelor care vând în­gheţată direct către consu­ma­torul final (front of house) şi cel din inte­riorul restaurantelor şi ba­rurilor (back of house), care vând apoi către client. Pe seg­mentul acesta principalul ju­cător este Betty Ice, însă în timp se dezvoltă şi alte nume, pre­cum Unilever, spre exemplu.

Un ultim segment pe piaţa îngheţatei este cel al producătorilor artizanali, precum Cre­meria Emilia sau Delicii Gelato. Aceştia se adresează unui alt segment de piaţă, având preţuri peste medie. Acest segment nu este însă contorizat în totalul pieţei in­dustriale.

Piaţa îngheţatei în România este una sezonieră, iar câştigurile marilor companii depind de temperaturile de pe timpul verii, având în vedere că 80-90% din vânzări se realizează vara. Consumul per capita în România este de circa 2 litri (echivalentul a 22 de îngheţate la cornet). Consumul este la jumătate faţă de regiune şi la o treime faţă de restul Europei. Liderii sunt nordicii, cu un consum de 6-8 ori mai mare, conform ultimelor date.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 30.08.2017

Read this article in English on www.ZFEnglish.com
Printeaza

Atenţie: Această scriere publicistică este destinată exclusiv abonaţilor ZF Corporate. Utilizatorii pot descărca şi tipări conţinut de pe acest site doar pentru uzul personal sau fără scop direct ori indirect comercial. Toate materialele publicate sunt protejate de către Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare - privind dreptul de autor şi drepturile conexe.