Concurenţa schimbă „regulile“ în tranzacţiile din retail

30 oct 2017 Autor: Cristina Bellu

Magazinele situate la mai puţin de 10 minute de mers pe jos unul de altul devin greu de vândut.

Consiliul Concurenţei a decis să modi­fice modul de analiză a fuziunilor şi achi­ziţiilor pe piaţa de retail alimentar din perspectiva dimensiunii geografice, ca ur­mare a schimbărilor apărute în compor­ta­mentul companiilor de pe această piaţă, dar şi al consumatorilor.

„Odată cu aplicarea noului mod de ana­liză, vor fi mai greu de îndeplinit condiţiile pen­tru ca autoritatea de concurenţă să auto­rizeze tranzacţiile care implică magazine ce se află la distanţă mai mică de 10 minute“, pre­cizează Consiliul Concurenţei.

Astfel, când se va analiza piaţa rele­van­tă a unui magazin de peste 400 metri pătraţi, se vor avea în vedere toate magazinele exis­ten­te - mici şi mari - în aria de 10 minute de mers cu autoturismul faţă de magazinul analizat. Dacă se va analiza un magazin de pro­xi­mitate, se vor avea în vedere alte magazine de proximitate (cu suprafata mai mică de 400 mp) care se află în aria de 10 minute de mers pe jos faţă de magazinul analizat, dar şi magazinele de dimensiuni medii şi mari, într-o arie de 10 minute de mers cu maşina faţă de magazinul analizat.

Având în vedere proximitatea magazi­nelor cu suprafeţe mici şi specificul acestora, gama restrânsă de produse care acoperă o nevoie urgentă şi ocazională şi localizarea acestora la parterul blocurilor, de cele mai multe ori fără posibilitate de parcare, consu­matorii  aleg să se deplaseze pe jos pentru a ajunge la aceste magazine.

Cei mai mulţi consumatori sunt dispuşi să se deplaseze maximum 10 minute pe jos până la magazinele de proximitate de sub 400 metri pătraţi, arată o analiză a Consi­liului Concurenţei privind orientarea consu­ma­torului român către principalele formate de retail.

Pe de altă parte, pentru magazinele cu su­prafeţe de vânzare medii şi  mari, de peste 400 de metri pătraţi, consumatorii aleg să meargă cu maşina personală şi sunt dispuşi să aloce un timp de până la 10 minute.

În aceste condiţii au fost identificate două tipuri de magazine care necesită depar­ta­jare atunci când se analizează oferta produ­selor de consum curent aparţinând comer­cian­ţilor cu amănuntul, respectiv magazinele de comerţ cu amănuntul cu suprafaţă de vânzare mai mică de 400 de metri pătraţi  - magazine de proximitate (magazine mici de cartier, alimentare, buticuri, alte magazine sub 400 mp) şi magazine de comerţ cu amănuntul cu suprafaţă de vânzare mai mare de 400 de metri pătraţi (supermarke­turi/ hipermarketuri/discounteri, respectiv magazinele cu suprafeţe între 400 – 2.500 mp şi peste 2.500 mp, aceste magazine fac parte din comerţul modern tip „supermarket“).

„Ca urmare, atunci când se va analiza piaţa relevantă în sectorul de retail alimentar Consiliul Concurenţei va avea în vedere toate aceste aspecte constatate atât la nivelul municipiului Bucureşti, cât şi la nivel naţional.“, mai precizează autoritatea.

La cazurile derulate până acum, în cadrul analizei privind concurenţa dintre hiper/supermarketuri, discounteri şi alte magazine similare (cum ar fi magazinele de cartier/proximitate) se aveau în vedere zonele delimitate de parcurgerea unei distanţe de 10 - 30 de minute de mers cu autoturismul în jurul magazinelor achiziţionate.

În Capitală, cea mai extinsă reţea de magazine de proximitate este Mega Image, care în anumite zone controlează prin brandurile Shop&Go şi Mega Image magazine situate la mai puţin de jumătate de km unul de altul.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 31.10.2017

Printeaza

Atenţie: Această scriere publicistică este destinată exclusiv abonaţilor ZF Corporate. Utilizatorii pot descărca şi tipări conţinut de pe acest site doar pentru uzul personal sau fără scop direct ori indirect comercial. Toate materialele publicate sunt protejate de către Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare - privind dreptul de autor şi drepturile conexe.