ANALIZĂ

Barometrul EY: piaţa de fuziuni şi achiziţii a sărit de 5 mld. dolari anul trecut după un galop de aproape 50%

27 mar 2018 Autor: Cristina Rosca

♦ Anul trecut s-au semnat 145 de tranzacţii cu o valoare cumulată de aproape 5,2 mld. dolari, ambii indicatori fiind pe creştere, arată raportul M & A Barometer realizat de compania de audit şi consultanţă EY ♦ Numărul deal-urilor a crescut cu 28%, pe când valoarea lor totală a postat un avans de 46% ♦ Atât în cazul achiziţiilor de peste 100 mil. euro, cât şi în cazul celor de sub acest prag, valoarea medie a scăzut, semn că piaţa este mai sănătoasă, mai puţin dependentă de un număr mic de tranzacţii.

„Piaţa a continuat să crească cu aproape 30% în volum, res­pec­tiv ca număr de tran­zacţii, iar valoarea totală s-a dus la circa 5 mld. dolari în 2017. Au existat tranzacţii de valoa­re mare în Ro­mâ­nia, acor­duri care au săltat media. Totuşi achi­zi­ţiile de sub 100 mil. dolari au rămas în medie între 21 şi 24 mil. dolari“, spun analiştii EY.

Ei adaugă că a crescut cota de piaţă a tranzacţiilor cu valoare publică de la 38% la 52%, adică mai bine de ju­mătate dintre cele 145 de achiziţii au anunţat suma plătită de cumpărător. De alt­fel, estimarea de piaţă a EY a fost făcută ca suma valorilor anunţate, plus media dealurilor anunţate cu o valoare de sub 100 mil. euro înmulţit cu numărul tranzacţiilor neanunţate. Compania de audit şi consul­tan­ţă a asistat fie cumpărătorul, fie vânzătorul în 19 dintre tranzacţii din sectore precum FMCG, tehnologie, sănătate, finan­ciar-bancar şi real-estate, respectiv unele din­tre cele mai curtate de investitori.

„EY a fost implicat şi în tranzacţii din domenii precum producţia de ambalaje şi componente auto. A fost un an intens, cu tranzacţii interesante în sectoare variate, iar acest lucru demonstrează că investitorii sunt interesaţi de pieţe de consum importante şi mari precum România, o piaţă care rămâne în continuare un hub low cost prin compa­ra­ţie cu alte state.“

De altfel, cele mai căutate domenii de că­tre investitori anul trecut au fost pro­duc­ţie, IT, farma şi sănătate, energie şi bancar, ara­tă raportul M & A Barometer al EY. Acest raport nu ia în calcul achiziţiile unor pa­chete minoritare de sub 15%, nici pre­luă­rile acţionarului majoritar ale unui nou pa­chet de acţiuni. M & A Barometer al EY nu ana­li­zează tranzacţiile din domeniul real-estate decât dacă ţinta de achiziţie sau cum­pă­rătorul sunt companii imobiliare sau fon­duri spe­cializate în domeniu. Mutările de pe pia­ţa de capital nu sunt contorizate decât dacă se schimbă acţionarul majoritar, astfel că listările nu sunt luate în calcul. Privatiză­rile, reor­ganizările interne, investiţiile de tip greenfield, joint venture-urile nu sunt nici ele incluse, pe când la tranzacţiile regionale sau care implică mai multe ţări valoarea nu a fost luată în calcul nicăieri, dar a fost contorizată ca număr - în volum.

„Corecţiile observate pe pieţele externe, pre­cum şi lipsa predictabilităţii pe plan local au contrabalansat creşterea consumului, avan­sul puterii de cumpărare şi poziţia geo-stra­tegică a României“, mai spun analiştii EY.

Aceşti factori sunt analizaţi de antre­pre­norii români care s-ar putea gândi să vândă un business ajuns deja la maturitate. Atitu­di­nea lor este diferită de a oamenilor de afa­ceri din regiune sau de la nivel mondial care iau în considerare expansiunea sau conso­li­darea cotei de piaţă. Reprezentanţii EY afirmă că firmele locale scoase la vânzare trebuie să fie mai bine organizate şi pregătite pe plan fiscal, financiar şi legal pentru a se scurta timpul necesar realizării tranzacţiei şi pentru a se maximiza valoarea acesteia.

Florin Vasilică, partener şi head of tran­sac­tion advisory services în cadrul com­pa­ni­ei de audit şi consultanţă EY, spunea re­cent că mulţi dintre antreprenori nu sunt pre­gă­tiţi de o vânzare, nu şi-au structurat com­pa­nia în vederea unei eventuale tranzacţii. Sunt antreprenori care încă au active non-core, care nu au legătură cu businessul. „Sau calitatea informaţiilor lasă de dorit, mo­tiv pentru care negocierile durează mai mult sau chiar valoarea tranzacţiei poate fi influenţată negativ.“

Cu toate acestea, România este pe rada­rul investitorilor, atât al celor deja existenţi local, cât şi al unora noi. Datele EY arată că anul trecut cele mai multe achiziţii au fost realizate de investitori din SUA (15), pe poziţiile următoare aflându-se Germania (13), Cehia (10), Franţa (8) şi Olanda (6).

„Am remarcat pe piaţă în general că au apărut investitori care anterior nu erau interesaţi de România. Un motiv poate fi şi faptul că au apărut tranzacţii de valori mai mari. Mai mult, unele dintre fondurile mari şi-au redus pragul de intrare şi se uită acum şi către partea aceasta a lumii“, adăuga recent Vasilică. Există fonduri de investiţii care caută tranzacţii de peste 200 milioane euro, iar acestea sunt puţine în România.

Cea mai mare tranzacţie din 2017 a fost cea prin care Enel a cumpărat pentru 401 mil. euro (424 mil. dolari) pachete mino­ritare la Enel Distribuţie Muntenia şi Enel Energie Muntenia. Această mutare vine în contextul în care în 2012 statul şi-a exercitat clauza de exit din contractul de privatizare a E-Distribuţie Muntenia şi Enel Energie Muntenia. Suma finală a fost stabilită însă în urma unui proces la Curtea de Arbitraj de la Paris, deoarece statul cerea peste jumătate de miliard de euro, iar Enel avansa o sumă de circa 200 mil. euro. Pe poziţia următoare se află tranzacţia prin care fondul de investiţii Penta Investment a plătit circa 415 mil. dolari pentru grupul A & D Pharma, ce cuprinde liderul pieţei de distribuţie şi jucătorul numărul doi din retailul de profil, farmaciile Sensiblu şi Punkt. Podiumul este completat de preluarea de către Banca Transilvania a Bancpost pentru 281 mil. dolari, potrivit EY.

cristina.rosca@zf.ro

 

 

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 28.03.2018

Printeaza

Atenţie: Această scriere publicistică este destinată exclusiv abonaţilor ZF Corporate. Utilizatorii pot descărca şi tipări conţinut de pe acest site doar pentru uzul personal sau fără scop direct ori indirect comercial. Toate materialele publicate sunt protejate de către Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare - privind dreptul de autor şi drepturile conexe.