Analiză ZF. Tranzacţii de peste 1 mld. euro au schimbat la faţă retailul alimentar românesc în ultimul deceniu

29 ian 2017 Autor: Cristina Rosca

Discounterul german Lidl este în discuţii să preia două magazine XXL Mega Discount de la grupul Rewe din aceeaşi ţară, într-o tranzacţie de 5-10 milioane de euro, potrivit surselor din piaţă. Acordul, care ar uma să se semneze în circa o lună, ar completa tabloul de tranzacţii încheiate în ultimul deceniu în retailul alimentar local.

Aceasta ar fi de altfel a doua tranzacţie din retailul alimentar din acest an după ce recent grupul german Metro a vândut ultimele patru hipermarketuri Real către un grup de profesionişti din retail.

Comerţul alimentar, o piaţă de 17-18 mld. euro, a devenit în ultimii ani scena mai multor tranzacţii, unele chiar de peste 100 de milioane de euro. Acestea au fost în­cheiate atât între investitori strategici, cât şi între jucă­tori financiari. De departe cea mai importantă mutare ca va­loare s-a semnat pe finalul lui 2016 când reţeaua de super­marketuri Profi a fost preluată de fondul de in­vestiţii Mid Europa Partners pentru 533 mil. euro. Vânzătorul a fost tot un investitor financiar, respectiv fondul de private equity Enterprise Investors. Aceasta a fost nu doar cea mai mare tranzacţie făcută pe piaţa locală de un fond de private equity, dar şi cea mai mare din retailul autohton.

Podiumul celor mai importante mutări din retail este completat de preluarea de către Auchan a 20 de hipermarketuri Real într-o tranzacţie de peste 250 mil. euro şi de achiziţia Plus Discount de către discounterul german Lidl, un acord de circa 200 de milioane de euro.

Discounterul a intrat pe piaţa locală oficial în 2011 când a preluat reţeaua Plus Discount care număra atunci 107 unităţi. Tranzacţia a fost semnată în 2010, însă oficial preluarea s-a făcut în anul următor. Apoi Lidl s-a extins, aproape dublând reţeaua. Mai mult, oficialii Lidl au anunţat că vor să ajungă la 300 de unităţi în România.

Achiziţia celor două magazine XXL Mega Discount ar fi astfel a doua tranzacţie importantă pentru Lidl. Magazinele pentru care nemţii se află în discuţii sunt amplasate în Sibiu şi Galaţi şi măsoară fiecare 2.500 mp suprafaţă de vânzare. Cumpărătorul însă preia nu doar magazinele, ci şi terenurile pe care acestea sunt construite, astfel că tranzacţia s-ar situa între 5 şi 10 mil. euro, potrivit datelor din piaţă. Acestea sunt deţinute de grupul german Rewe, cel de-al doilea jucător de pe segmentul de discount din România. Cei doi retaileri nemţi sunt singurii care activează pe această piaţă. Pentru cele două magazine au fost depuse circa 20 de oferte, atât de la retaileri alimentari, cât şi de la cei din bricolaj. Mai mult, în cursă s-au înscris şi dezvoltatori imobiliari. Criteriul în procesul de vânzare este cel mai bun preţ.

„Lidl este o companie care a avut un ritm accelerat de creştere. Am intrat pe piaţa locală prin preluarea reţelei de magazine Plus, iar în cei cinci ani de activitate în România ne-am extins organic, prin deschiderea de noi magazine. (...) Anul acesta avem în plan deschiderea a cel puţin 10 noi unităţi. Suntem mereu atenţi la posibilităţile de expansiune pe care le oferă piaţa şi suntem deschişi la toate oportunităţile de dezvoltare. Din păcate, în acest moment nu putem oferi mai multe informaţii referitoare la solicitarea dumneavoastră“, spun oficialii Lidl.

Magazinele XXL Mega Discount au fost închise la finalul lui 2016, şase urmând a fi transformate în Penny Market, cel mai important brand al Rewe în România, celelalte două fiind vândute. Decizia închiderii s-a luat după ce magazinele au avut rezultate sub aşteptări. Nemţii au mai încercat anterior o vânzare, însă nu s-au înţeles la preţ cu ofertanţii, aşa că au mai aşteptat o perioadă până să ia decizia remodelării şi vânzării.

Piaţa de retail alimentar locală a fost până în anii de boom economic 2006-2008 una dintre cele mai aglomerate din economie, lupta dându-se între 15 reţele internaţionale şi circa 100.000 de mici comercianţi. Astăzi în piaţă mai sunt zece retaileri străini şi circa 70.000 de mici antreprenori.

Analiştii şi executivii din piaţă au spus în mod repetat că piaţa este prea aglomerată ţinând cont de mărimea ei, de puterea de cumpărare şi de populaţie. Astfel, jucătorii mici au fost înghiţiti de cei mari, cum este cazul Billa care a fost preluată de Carrefour la finalul lui 2015. De asemenea, reţele locale create de antreprenori au fost cumpărate de jucători străini. În ultimul deceniu au fost încheiate peste 20 de tranzacţii în retailul alimentar local, potrivit datelor ZF. Unele au fost însă de dimensiuni mai mici, jucători precum Profi, Mega Image sau Carrefour preluând reţele de 2-5 magazine locale. Cele mai importante zece mutări identificate de ZF au o valoare cumulată de peste 1 mld. euro. Valoarea tranzacţiilor este fie publică, fie a fost estimată de ZF pe baza datelor din piaţă.

După aceste tranzacţii, piaţa de retail locală s-a reconfigurat, jucătorii internaţionali rămaşi, ajungând să controleze circa 60% din total, iar micii comecianţi restul de 40%. În următorii ani procesul de consolidare va continua la nivel de piaţă. Expansiunea de la zero şi eventualele preluări de mici reţele locale vor duce cota de piaţă a jucătorilor internaţionali spre 70-80%, după modelul din Occident, spun jucătorii din domeniu. Mai mult, chiar şi între reţelele străine existente ar putea apărea o nouă tranzacţie, un jucător precum Cora fiind considerat prea mic să reziste. Mai mult, investitori strategici şi financiari străini se uită către România şi ar putea face o ofertă pentru preluarea unui jucător deja prezent.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 30.01.2017

Read this article in English on www.ZFEnglish.com
Printeaza

Atenţie: Această scriere publicistică este destinată exclusiv abonaţilor ZF Corporate. Utilizatorii pot descărca şi tipări conţinut de pe acest site doar pentru uzul personal sau fără scop direct ori indirect comercial. Toate materialele publicate sunt protejate de către Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare - privind dreptul de autor şi drepturile conexe.